Marlow – charakterystyka bohatera - strona 2
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Jądro ciemności

Marlow – charakterystyka bohatera

Autor: Karolina Marlêga

Na szczególną uwagę zasługuje stosunek Marlowa do Kurtza. Początkowo znał go jedynie z opowieści i z każdą kolejną nabierał podziwu do agenta oraz ochoty na spotkanie z nim. Wkrótce chęć porozmawiania z Kurtzem stała się jedynym celem pobytu bohatera w Afryce. Gdy przekonał się, iż mężczyzna oszalał i w barbarzyński sposób mordował okolicznych tubylców zmienił swoje podejście do agenta. Po licznych rozmowach na pokładzie parowca przyznał, iż faktycznie był to człowiek wybitny, o którym nie sposób było zapomnieć. Kurtz budził w marynarzu mieszane uczucia, podziwiał go i jednocześnie gardził nim.
W stosunku do siebie Marlow pozostawaÅ‚ krytyczny. WielkÄ… dumÄ… napawaÅ‚ go fakt, iż podczas swojego pierwszego rejsu po tak trudnej i zdradzieckiej rzece, nie uszkodziÅ‚ dna dowodzonego przez siebie parowca. Na statku byÅ‚ pewny siebie, ponieważ doskonale znaÅ‚ swoje możliwoÅ›ci. Jednak czytelnik mógÅ‚ dostrzec pewnÄ… niekonsekwencjÄ™ w poczynaniach bohatera. Sam powiedziaÅ‚: „Wiecie, że nie cierpiÄ™, nie znoszÄ™ kÅ‚amstwa, nie dlatego, abym byÅ‚ bardziej prawy od reszty ludzi, ale po prostu dlatego, że kÅ‚amstwo mnie przeraża. Ma na sobie skazÄ™ Å›mierci, wydziela zapaszek Å›miertelnoÅ›ci - tego wÅ‚aÅ›nie, czego nienawidzÄ™ i nie cierpiÄ™ - o czym chcÄ™ zapomnieć”, a mimo to skÅ‚amaÅ‚ narzeczonej Kurtza. W jego wypowiedzi widać, że sprawiedliwie oceniaÅ‚ swoje postÄ™powanie.

Praca była dla niego najwyższą wartością. Wszystkie swoje obowiązki wykonywał bardzo sumiennie i najlepiej, jak tylko potrafił. Właśnie w pracy znalazł ucieczkę od wszelkiego zła, którego był świadkiem w Afryce. Dzięki niej zachował jasność umysłu.

Marlow nie zachwycaÅ‚ siÄ™ piÄ™knem przyrody. PrzerażaÅ‚y go wrÄ™cz „Drzewa i drzewa, miliony drzew masywnych, olbrzymich, strzelajÄ…cych w górÄ™”, które szczelnie pokrywaÅ‚y brzegi rzeki. AfrykaÅ„ska flora wedÅ‚ug niego ukrywaÅ‚a coÅ› strasznego, wrażenie niepokoju potÄ™gowaÅ‚a panujÄ…ca dookoÅ‚a cisza. Bohater czuÅ‚ respekt przed naturÄ…, jej wielkÄ… i tajemniczÄ… siÅ‚Ä…: „Ziemia nie wydawaÅ‚a siÄ™ ziemska. PrzywykliÅ›my patrzeć na spÄ™tany ksztaÅ‚t pokonanego potwora, ale tam - tam siÄ™ oglÄ…daÅ‚o potworny stwór na swobodzie. Ziemia nie byÅ‚a ziemskÄ… (…)”.
Marynarz byÅ‚ czÅ‚owiekiem twardo stÄ…pajÄ…cym po ziemi, którego ciężko byÅ‚o zwieść. DemaskowaÅ‚ wielkie idee, którym kierowali siÄ™ biali ludzie w Afryce. ByÅ‚ przeciwnikiem imperialistycznej kolonizacji: „Zagarniali, co mogli, ze zwykÅ‚ej chciwoÅ›ci. ByÅ‚a to po prostu kradzież z wÅ‚amaniem, masowe morderstwo na wielkÄ… skalÄ™, a ludzie rzucali siÄ™ w to na oÅ›lep - jak przystoi tym, którzy napastujÄ… ciemnoÅ›ci. Podbój ziemi, polegajÄ…cy przeważnie na tym, że siÄ™ jÄ… odbiera ludziom o odmiennej cerze lub trochÄ™ bardziej pÅ‚askich nosach, nie jest rzeczÄ… piÄ™knÄ…, jeÅ›li siÄ™ w niego wejrzy zbyt dokÅ‚adnie. Odkupia go tylko idea. Idea tkwiÄ…ca w gÅ‚Ä™bi; nie sentymentalny pozór, tylko idea; i altruistyczna wiara w tÄ™ ideÄ™ - coÅ›, co można wyznawać i bić przed tym pokÅ‚ony, i skÅ‚adać ofiary...”. Zawsze najważniejsze byÅ‚y dla niego czyny, a nie sÅ‚owa. WedÅ‚ug tego kryterium oceniaÅ‚ miÄ™dzy innymi Kurtza. Czytelnik może siÄ™ jedynie domyÅ›lać, iż Marlow byÅ‚ ateistÄ… (podobnie jak Conrad), ponieważ jego chÅ‚odny i pesymistyczny poglÄ…d na rzeczywistość podważa istnienie Boga.

Chociaż postać Marlowa pojawia siÄ™ w kilku innych pracach Conrada, ważne jest, aby nie pojmować go jako dokÅ‚adne odzwierciedlenie autora. Marynarz posiada skomplikowanÄ… osobowość, zawierajÄ…cÄ… cechy wiktoriaÅ„skie, ale również modernistyczne. Marlow w wielu aspektach to bohater tradycyjny: szorstki, szczery, indywidualista, myÅ›lÄ…cy na swój sposób. JednoczeÅ›nie jest on także „zÅ‚amany” przez Å›wiat, pokonany przez życie, przez co staÅ‚ siÄ™ cyniczny i sceptyczny. SÄ… to typowe cechy bohatera modernistycznego. Marlow plasuje siÄ™ pomiÄ™dzy stereotypem myÅ›liciela, a czÅ‚owieka oddanego pracy. Bezsprzecznie jest inteligentny, elokwentny, a jego naturalna filozofia nie pozostaje w zgodzie z myÅ›lÄ… Zachodu.

strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„JÄ…dro ciemnoÅ›ci” - streszczenie szczegółowe
Streszczenie „JÄ…dra ciemnoÅ›ci” w piguÅ‚ce
Geneza „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Znaczenie tytuÅ‚u „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Czas i miejsce akcji „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Biografia Josepha Conrada
Motyw ciemnoÅ›ci w „JÄ…drze ciemnoÅ›ci”
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Polityczno-spoÅ‚eczna problematyka „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Problematyka psychologiczna „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Uniwersalna wymowa „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Struktura i jÄ™zyk „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Narracja „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Styl „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Tło historyczne powieści - sytuacja Konga Belgijskiego u schyłku XIX stulecia
Kalendarium twórczości Josepha Conrada
Rola kobiet w „JÄ…drze ciemnoÅ›ci”
Obraz rdzennych mieszkaÅ„ców Konga i Afryki w „JÄ…drze ciemnoÅ›ci”
Ekranizacje „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Najważniejsze cytaty „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Bibliografia




Bohaterowie
Marlow – charakterystyka bohatera
Charakterystyka pozostaÅ‚ych bohaterów „JÄ…dra ciemnoÅ›ci”
Kurtz – charakterystyka bohatera



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies