Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Nie-Boska komedia

Charakterystyka pozostałych bohaterów „Nie – Boskiej komedii”

Autor: Ewa Petniak

Słudzy w domu Hrabiego Henryka i Hrabiny, Żona Doktora – wprowadza Męża do szpitala wariatów i wskazuje chorą Marię.

Doktor – stwierdza zgon Marii.

Filozof – podczas spaceru dyskutuje z Mężem o idei rewolucji, upatruje w niej szansę na zmianę przestarzałego ładu społecznego.

Lekarz – bada Orcia, stwierdza wadę wzroku prowadzącą do ślepoty, orzeka o postępującym szaleństwie. Przy badaniu obecni są krewni.

Rewolucyjny tłum składający się z ubogich, chłopów, mieszczan, rzemieślników, artystów, myślicieli, wyzwolonych dziewcząt i kobiet – hrabianek, hrabin, księżniczek. Przewodzi im Pankracy. Chór - „Chleba, zarobku, drzewa na opał w zimie, odpoczynku w lecie! (...)”. Reprezentanci:

Chór lokai – Pierwszy lokaj, Drugi lokaj, Kamerdyner
– oburza ich niegodne tratowanie, pragną zabijać panów.

Chór Rzeźników – przesiąknięci ideą zbrodni „Nam jedno, czy bydło, czy panów rznąć”.

Bianchetti – generał, płatny żołnierz, czuje się lepszy od innych: „nie jesteście moimi braćmi w geniuszu”.
Umierający Rzemieślnik - przeklina bogaczy za to, że stracił młodość, tkając dla nich jedwabne stroje.

Chór Chłopów – chcą zabijać panów narzędziami swojej pracy: kosami, cepami. Mimo wrogiego nastawienia do warstw uprzywilejowanych, lękają się zemsty arystokratów, co wynika z ich dawnego położenia: „Chamy piją zdrowie woje, Panie – przepraszają cię, Panie”.

Przechrzta„Oko wschodnie, czarne, cieniowane długimi rzęsy – ramiona obwisłe, nogi uginające się, ciało niedołężne w bok schylone – na ustach coś lubieżnego, coś złośliwego, na palcach złote pierścienie (...)” – stoi na czele innych Przechrztów, jest przewodnikiem Hrabiego Henryka po obozie rewolucjonistów. Chór Przechrztów – to pseudokatolicy, łączą z ideą rewolucji własny cel – pragną wprowadzić kult Jehowy oparty na Talmudzie. Działania rewolucjonistów zmierzające do dechrystianizacji całkowicie im odpowiadają, ponieważ dają odpowiedni grunt dla ich zamierzeń, kręcą stryczki na katolików i rewolucjonistów jednocześnie.
Leonard – drugi po Pankracym, jego uczeń, zafascynowany niszczycielską ideą rewolucji – fanatyk. Kapłan nowej wiary – prorok. Nie uznaje Boga. Jest propagatorem totalnej wolności. Odprawia nabożeństwa ku czci Wolności. Są to orgiastyczne obrzędy, w których uczestniczą kobiety wyzwolone z „przesądów i zasłon”. Uświęca zbrodnie, „pasuje” mężczyzn na Zabójców, pozwala im bezkarnie mordować. W jego ceremoniach uczestniczą: Chór Kapłanów, Dziewice, Syn Słynnego Filozofa – Herman, Chór Filozofów, Chór Artystów, Chór Zabójców; W obozie buntowników są również dzieci „napiętnowane” ideologią rewolucji: dziecko z szydłem, dzieci proszące o głowę arystokraty.

Arystokraci: Panowie, Senatorzy, Dygnitarze, Baronowie, Hrabiny, Hrabiowie (między innymi: Hieronim, Krzysztof, Władysław, Aleksander), Baronowie, Książęta, Księżniczki, lud modlący się w kaplicy, żołnierze walczący w Okopach Świętej Trójcy.

Sługa Jakub – poddany Hrabiego Henryka, informuje pana o stanie uzbrojenia. Ginie podczas bitwy, przeklinając Hrabiego za decyzję walki.

W katedrze zamku Świętej Trójcy Arcybiskup w obecności zgromadzonych i Chóru kapłanów mianuje Henryka wodzem arystokratów. Wszyscy z polecenia nowo mianowanego przywódcy składają przysięgę. „Teraz przysięgnijcie wszyscy, że chcecie bronić wiary i czci przodków waszych – że głód i pragnienie umorzy was do śmierci, ale nie do hańby – nie do poddania się – nie do ustąpienia choćby jednego z praw Boga waszego lub waszych.”

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Inne
Geneza „Nie – Boskiej komedii” Krasińskiego
„Nie – Boska komedia” – streszczenie szczegółowe
Streszczenie „Nie – Boskiej komedii” w pigułce
„Nie – Boska komedia” jako dramat romantyczny
Znaczenie tytułu „Nie – Boska komedia” – związki z Dantem
Biografia Zygmunta Krasińskiego - „poety ruin”
Stylistyka i artyzm „Nie – Boskiej komedii”
Kompozycja „Nie – Boskiej komedii”
Motyw rewolucji i porewolucyjnej przyszłości w „Nie – Boskiej komedii” Krasińskiego
Motyw poezji i poety w „Nie – Boskiej komedii”
„Nie – Boska komedia” jako dramat społeczny - „Dwa orły z nas – ale gniazdo twoje strzaskane piorunem” – polemika Pankracego i Hrabiego Henryka
Prozaiczna żona czy poetycka kochanka? – motyw miłości, rodziny i małżeńskiego szczęścia w „Nie – Boskiej komedii”
Dramatyzm głównych bohaterów „Nie – Boskiej komedii” Krasińskiego
„Nie – Boska komedia” jako dramat metafizyczny
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Nie – Boskiej komedii”
„Świat rozbitych form” – tragizm i etyka w „Nie – Boskiej komedii”
Motyw szaleństwa w „Nie – Boskiej komedii”
Realizm i fantastyka w „Nie – Boskiej komedii”
Tło historyczne „Nie – Boskiej komedii”
Twórczość Zygmunta Krasińskiego
Plan wydarzeń „Nie-Boskiej komedii”
Krasiński o „Nie – Boskiej komedii”
Funkcje symboli religijnych w dziełach romantycznych twórców
Delfina Potocka – muza i kochanka Zygmunta Krasińskiego
Realizacje sceniczne „Nie – Boskiej komedii” i uwagi krytyków
Uwagi i recenzje o „Nie – Boskiej komedii” w publikacjach XX – wiecznych
Sądy współczesnych poecie o „Nie – Boskiej komedii” (XIX wiek)
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies