Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Mistrz i Małgorzata

Świat przedstawiony w powieści „Mistrz i Małgorzata” – realizm i fantastyka

Autor: Ewa Petniak

Jednak nawet wielki hegemon podlega władzy innych: cezarowi. Jego woli musi się podporządkować, dostosowuje się także do decyzji Sanhedrynu, która to instytucja, obawiając się buntowników, staje w obronie swojej religii (judaizm) i decyduje wydać Jeszuę na śmierć. Nie zgadza się z tym Poncjusz Piłat, ale nie ma wyboru. Arcykapłani gotowi są „donieść” na niego i oskarżyć go o nieposłuszeństwo przed cezarem Tyberiuszem: „Usłyszy nas i wysłucha wszechpotężny Cezar i obroni przed prześladowcą Piłatem.”

Ta „biblijna” analogia wiąże się z problemem władzy - komunizmu w Związku Radzieckim lat trzydziestych XX wieku. Połączenie trzech sfer: biblijnej, fantastycznej i rzeczywistej posłużyło autorowi między innymi w celu zobrazowania uniwersalnej problematyki władzy i rządów. I żadna z tych sfer nie pozostaje autonomiczna w utworze. Wszystkie łączą się ze sobą, ukazując beznadziejność panującego systemu, wskazując istotne wartości, dylematy społeczno – moralno - filozoficzne i nakreślając obraz świata, w którym magia przenika rzeczywistość, bo ta stała się tak niedorzeczna, że może wydawać się diaboliczną sztuczką.

strona:    1    2    3    4    5  

Szybki test:

Iwana Bezdomnego stara się przekonać, by ponownie napisał poemat dowodzący tezy braku Chrystusa:
a) Nikanor Iwanowicz Bosy
b) Mścisław Laurowicz
c) Iwan Nikołajewicz Ponyriow
d) Michał Aleksandrowicz Berlioz
Rozwiązanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Mistrz i Małgorzata – streszczenie szczegółowe
Mistrz i Małgorzata – streszczenie w pigułce
Czas i miejsce akcji „Mistrza i Małgorzaty”
Znaczenie tytułu i motta „Mistrza i Małgorzaty”
Główne wątki „Mistrza i Małgorzaty”
Świat przedstawiony w powieści „Mistrz i Małgorzata” – realizm i fantastyka
Michaił Bułhakow – życie i twórczość
Problematyka moralno – filozoficzna w „Mistrzu i Małgorzacie”
Obraz Moskwy lat trzydziestych XX wieku – w oparciu o powieść „Mistrz i Małgorzata”
Język „Mistrza i Małgorzaty”
„Mistrz i Małgorzata” jako arcydzieło literatury światowej
Polifoniczność narracji w powieści Bułhakowa
Kompozycja i struktura „Mistrza i Małgorzaty”
Problematyka władzy w „Mistrzu i Małgorzacie”
Historia Poncjusza Piłata i Jeszui Ha - Nocri
Historia miłości mistrza i Małgorzaty
„Mistrz i Małgorzata” jako parabola
„Powieść w powieści” na przykładzie „Mistrza i Małgorzaty”
Humor w „Mistrzu i Małgorzacie”
Twórczość Michaiła Bułhakowa
„Mistrz i Małgorzata” jako powieść wielogatunkowa
Nawiązania w „Mistrzu i Małgorzacie”
Motyw miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”
Wybrane adaptacje „Mistrza i Małgorzaty”
Plan wydarzeń „Mistrza i Małgorzaty”
Najważniejsze cytaty „Mistrza i Małgorzaty”
Bibliografia




Bohaterowie
Małgorzata – charakterystyka postaci
Mistrz – charakterystyka postaci
Jeszua Ha-Nocri charakterystyka postaci
Wizja szatana (Woland) „Mistrza i Małgorzaty”
Piłat z Pontu – charakterystyka postaci
Charakterystyka bohaterów powieści mistrza
Charakterystyka gości z zaświatów - Woland i jego świta
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Mistrza i Małgorzaty”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies