Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Mistrz i Małgorzata
„Minuty płyną i ja, Mateusz Lewita, jestem na Nagiej Górze, a śmierć nie nadchodzi!”
„Słońce chyli się ku zachodowi, a śmierć nie nadchodzi!”
Rozdziały dwudziesty piąty: Jak procurator usiłował ocalić Judę z Kiriatu i dwudziesty szósty: Złożenie do grobu (cz.2) są fragmentami rękopisów mistrza, które czyta Małgorzata. Autor uczynił tu jednego z fikcyjnych bohaterów tożsamym sobie i „wplótł” jego powieść do swojej, tworząc tym samym konstrukcję „powieści w powieści”, przy czym mistrz jest tu również narratorem trzecioosobowym, a jego dzieło napisane jest kunsztownym, bogatym językiem: „Nadeszła świąteczna noc, tańczyły swój balet wieczorne cienie i zmęczonemu procuratorowi przywidziało się zapewne, że ktoś siedzi na pustym tronie. (...)”
Narrator Mistrza i Małgorzaty jest wszechwiedzący i w pewnym momencie „przemyca” do relacji z wydarzeń w Moskwie, w której w tym czasie działa świta Wolanda informacje z powieści o Poncjuszu Piłacie. Widać to dokładnie we fragmencie ilustrującym ostatnie przygody Korowiowa i Behemota w bogato zaopatrzonym sklepie dla uprzywilejowanych : „Ekspedient w czystym białym fartuchu i w granatowej czapeczce obsługiwał liliowego klienta. Ostrym nożem, bardzo podobnym do noża, który ukradł Mateusz Lewita, oddzielał jakby wężową, połyskującą srebrzystą skórę od tłustego, płaczącego, różowego mięsa łososia.” Takie kilkuwarstwowe „ułożenie” narracji czyni powieść „wielowymiarową” , a tym samym bardziej interesującą.
Specyfika narracji - utwory narracyjne – „Utwory narracyjne, poprzez wiedzę, którą przynoszą utrzymują porządek publiczny. Powieści osadzone w tradycji świata zachodniego pokazują, jak wybujałe ambicje zostają utemperowane, a pragnienia dostosowane do rzeczywistości społecznej. (...)Utwory narracyjne służą jednakże także jako narzędzie społecznej krytyki. Ukazują miałkość światowych sukcesów, zepsucie świata i niemożność wcielenia w życie najszlachetniejszych ludzkich dążeń. Ukazują nędzne położenie uciśnionych, skłaniające czytelnika, dzięki identyfikacji, do uznawania pewnych sytuacji za nie do zniesienia.” Rozpatrując kwestię narracji w utworach literackich, należy brać pod uwagę dwa stanowiska: narracji jako struktury retorycznej, dającej czytelnikowi złudzenie przenikliwości osądu oraz narracji jako narzędzia, którym dysponujemy przy nadawaniu i odczytywaniu sensów. (na podst. J. Culler, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. Basaj, Warszawa 1998)
strona: 1 2
a) Małgorzata
b) Woland
c) mistrz
d) narrator
Rozwiązanie
Autor nie relacjonuje zdarzeń z perspektywy:
a) bohaterów powieści
b) marzeń sennych
c) narratora trzecioosobowego
d) narratora pierwszoosobowego
Rozwiązanie
Słowa - „Za mną, czytelniku! Któż to ci powiedział, że nie ma już na świecie prawdziwej, wiernej, wiecznej miłości? A niechże wyrwą temu kłamcy jego plugawy język!” świadczą o występowaniu narracji:
a) prywatnej
b) pierszoosobowej
c) trzecioosobowej
d) osobistej
Rozwiązanie
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Polifoniczność narracji w powieści Bułhakowa
Autor: Ewa Petniak„Minuty płyną i ja, Mateusz Lewita, jestem na Nagiej Górze, a śmierć nie nadchodzi!”
„Słońce chyli się ku zachodowi, a śmierć nie nadchodzi!”
Rozdziały dwudziesty piąty: Jak procurator usiłował ocalić Judę z Kiriatu i dwudziesty szósty: Złożenie do grobu (cz.2) są fragmentami rękopisów mistrza, które czyta Małgorzata. Autor uczynił tu jednego z fikcyjnych bohaterów tożsamym sobie i „wplótł” jego powieść do swojej, tworząc tym samym konstrukcję „powieści w powieści”, przy czym mistrz jest tu również narratorem trzecioosobowym, a jego dzieło napisane jest kunsztownym, bogatym językiem: „Nadeszła świąteczna noc, tańczyły swój balet wieczorne cienie i zmęczonemu procuratorowi przywidziało się zapewne, że ktoś siedzi na pustym tronie. (...)”
Narrator Mistrza i Małgorzaty jest wszechwiedzący i w pewnym momencie „przemyca” do relacji z wydarzeń w Moskwie, w której w tym czasie działa świta Wolanda informacje z powieści o Poncjuszu Piłacie. Widać to dokładnie we fragmencie ilustrującym ostatnie przygody Korowiowa i Behemota w bogato zaopatrzonym sklepie dla uprzywilejowanych : „Ekspedient w czystym białym fartuchu i w granatowej czapeczce obsługiwał liliowego klienta. Ostrym nożem, bardzo podobnym do noża, który ukradł Mateusz Lewita, oddzielał jakby wężową, połyskującą srebrzystą skórę od tłustego, płaczącego, różowego mięsa łososia.” Takie kilkuwarstwowe „ułożenie” narracji czyni powieść „wielowymiarową” , a tym samym bardziej interesującą.
Specyfika narracji - utwory narracyjne – „Utwory narracyjne, poprzez wiedzę, którą przynoszą utrzymują porządek publiczny. Powieści osadzone w tradycji świata zachodniego pokazują, jak wybujałe ambicje zostają utemperowane, a pragnienia dostosowane do rzeczywistości społecznej. (...)Utwory narracyjne służą jednakże także jako narzędzie społecznej krytyki. Ukazują miałkość światowych sukcesów, zepsucie świata i niemożność wcielenia w życie najszlachetniejszych ludzkich dążeń. Ukazują nędzne położenie uciśnionych, skłaniające czytelnika, dzięki identyfikacji, do uznawania pewnych sytuacji za nie do zniesienia.” Rozpatrując kwestię narracji w utworach literackich, należy brać pod uwagę dwa stanowiska: narracji jako struktury retorycznej, dającej czytelnikowi złudzenie przenikliwości osądu oraz narracji jako narzędzia, którym dysponujemy przy nadawaniu i odczytywaniu sensów. (na podst. J. Culler, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. Basaj, Warszawa 1998)
strona: 1 2
Szybki test:
Wydarzenia moskiewskie najczęściej prezentujea) Małgorzata
b) Woland
c) mistrz
d) narrator
Rozwiązanie
Autor nie relacjonuje zdarzeń z perspektywy:
a) bohaterów powieści
b) marzeń sennych
c) narratora trzecioosobowego
d) narratora pierwszoosobowego
Rozwiązanie
Słowa - „Za mną, czytelniku! Któż to ci powiedział, że nie ma już na świecie prawdziwej, wiernej, wiecznej miłości? A niechże wyrwą temu kłamcy jego plugawy język!” świadczą o występowaniu narracji:
a) prywatnej
b) pierszoosobowej
c) trzecioosobowej
d) osobistej
Rozwiązanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies