Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Mistrz i Małgorzata
Bułhakow zastosował w Mistrzu i Małgorzacie chwyt „powieści w powieści”. W jego utworze pojawia się fikcyjny bohater – mistrz, który sam pisze powieść – dzieło dotyczące Poncjusza Piłata. Wątek powieści mistrza został wpleciony do utworu i powtarza się co pewien czas, niekiedy przybiera formę rękopisów odczytywanych przez Małgorzatę, innym razem relacji Wolanda, a czasem cytatu świadczącego o znajomości treści dzieła przez innych bohaterów - przykład Azazella cytującego powieściowy akapit Małgorzacie.
Fragmenty satyry i groteski uwydatniają się w działaniach świty Wolanda i samej prezentacji bohaterów – asystentów, których wygląd nie jest typowy dla realistycznych postaci. W powieści Bułhakowa pewne fakty, zdarzenia zostają wyjaskrawione i ukazane w „krzywym zwierciadle”. Celem tego typu deformacji jest unaocznienie absurdalności sytuacji panującej w początkach XX wieku w Związku Radzieckim oraz obnażenie wad ludzkich.
Mistrz i Małgorzata to także przypowieść o ludzkiej naturze, o wewnętrznych konfliktach człowieka, o batalii pomiędzy siłami Dobra i Zła – to tak zwana powieść – parabola.
strona: 1 2
a) powieści psychologicznej
b) satyry i groteski
c) powieści kryminalnej
d) powieści moralizatorskiej
Rozwiązanie
Psychologizm w powieści uwidacznia się wnikliwą analizą przeżyć wewnętrznych bohaterów, co widzimy przede wszystkim w osobie:
a) Jeszui
b) mistrza
c) Piłata
d) Wolanda
Rozwiązanie
Elementy powieści filozoficznej obejmują zazwyczaj partie:
a) wspomnieniowe
b) marzeń sennych
c) opisowe
d) dialogowe
Rozwiązanie
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
„Mistrz i Małgorzata” jako powieść wielogatunkowa
Autor: Ewa PetniakBułhakow zastosował w Mistrzu i Małgorzacie chwyt „powieści w powieści”. W jego utworze pojawia się fikcyjny bohater – mistrz, który sam pisze powieść – dzieło dotyczące Poncjusza Piłata. Wątek powieści mistrza został wpleciony do utworu i powtarza się co pewien czas, niekiedy przybiera formę rękopisów odczytywanych przez Małgorzatę, innym razem relacji Wolanda, a czasem cytatu świadczącego o znajomości treści dzieła przez innych bohaterów - przykład Azazella cytującego powieściowy akapit Małgorzacie.
Fragmenty satyry i groteski uwydatniają się w działaniach świty Wolanda i samej prezentacji bohaterów – asystentów, których wygląd nie jest typowy dla realistycznych postaci. W powieści Bułhakowa pewne fakty, zdarzenia zostają wyjaskrawione i ukazane w „krzywym zwierciadle”. Celem tego typu deformacji jest unaocznienie absurdalności sytuacji panującej w początkach XX wieku w Związku Radzieckim oraz obnażenie wad ludzkich.
Mistrz i Małgorzata to także przypowieść o ludzkiej naturze, o wewnętrznych konfliktach człowieka, o batalii pomiędzy siłami Dobra i Zła – to tak zwana powieść – parabola.
strona: 1 2
Szybki test:
„Mistrz i Małgorzata” nie zawiera:a) powieści psychologicznej
b) satyry i groteski
c) powieści kryminalnej
d) powieści moralizatorskiej
Rozwiązanie
Psychologizm w powieści uwidacznia się wnikliwą analizą przeżyć wewnętrznych bohaterów, co widzimy przede wszystkim w osobie:
a) Jeszui
b) mistrza
c) Piłata
d) Wolanda
Rozwiązanie
Elementy powieści filozoficznej obejmują zazwyczaj partie:
a) wspomnieniowe
b) marzeń sennych
c) opisowe
d) dialogowe
Rozwiązanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies