Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Mistrz i Małgorzata

„Mistrz i Małgorzata” jako arcydzieło literatury światowej

Autor: Ewa Petniak

Poszukiwania idealnego uczucia trwają od wieków - każdy marzy, by być szczęśliwym w miłości. Niejednokrotnie trudno dla niej o jakieś „lokum” na świecie. Mogą ograniczać ją względy wyznaniowe, kulturowe, pochodzenie itp. Człowiek nie jest w stanie pokonać mnożących się problemów i rezygnuje z uczucia, a wtedy miłość „umiera”, traci swój wymiar i jest tylko ułudą niezasługującą na miano miłości, bo możliwe, że nią nie była...
Dylematy miłosne są tematem wielu dzieł z przełomu wieków, co potwierdza „aktualność” tego uczucia, które człowiek od zawsze stara się zdefiniować słowem, obrazem, czynem...

Wina i kara, czyli problematyka odpowiedzialności w powieści Bułhakowa zajmuje jedno z czołowych miejsc. Piłat „odpowiada” za śmierć Jeszui, państwo za jakość życia obywateli. Procurator, z obawy o swoje życie, zaniechał „walki” o ocalenie nieszkodliwego filozofa. „Chłoszczą” go później wyrzuty sumienia i trapi niemożność zaznania duchowego spokoju. Ci, którzy wyobrażają władzę, system zostają ukarani za „niepraworządność”, zadawanie kłamu, niegodziwe sprawki. Stiopa „ląduje” w Jałcie, Rimski siwieje ze strachu, Warionucha obiecuje być prawdomównym obywatelem, a Annuszka, po interwencji Azazella, nie zamierza już nic „podkradać”. Każde kamuflowane, tajone przewinienie zostaje ujawnione i ukarane. Odpowiedzialność polega na możliwości przewidywania i oceny ewentualnych skutków działań. Należy o tym pamiętać, podejmując decyzje. Czas ma przecież „demaskatorską” naturę – obnaża błędy, niedociągnięcia, a potem osądza je historia... „ (...) traktowanie powieści Bułhakowa jako arcydzieła (nośnika „tajemnicy”) zaświadcza, iż jest to utwór o znaczeniach uniwersalnych, o dużym stopniu uogólnienia znaczeń. Niejednokrotnie mówi się o mitycznej czy mitologicznej konstrukcji tej powieści, o archetypiczności jej motywów. Problemy cierpienia, winy, kary, odpowiedzialności itp. należą oczywiście do kanonu zagadnień „wiecznych” i „przeklętych”.” (Piotr Fast, Mistrz i Małgorzata” Bułhakowa. Pisarz – epoka – powieść. Katowice 1991.)
Mistrz i Małgorzata to utwór uniwersalny, o ponadczasowej wymowie. Podejmuje kwestie moralne i filozoficzne, będące przedmiotem sporów od pokoleń: problem władzy, obecności Boga w życiu człowieka i nieustannej walki Dobra ze Złem. To przestroga dla polityków i ludzi władzy oraz tych, którzy się tej władzy muszą podporządkowywać. To również ostrzeżenie i przesłanie dla każdego – ludzi toczących w sobie i ze sobą nieskończone spory, ulegających presji innych i żyjących pod naporem otoczenia, dla tych, którym trudno odnaleźć istotę życia i własną tożsamość.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Mistrz i Małgorzata – streszczenie szczegółowe
Mistrz i Małgorzata – streszczenie w pigułce
Czas i miejsce akcji „Mistrza i Małgorzaty”
Świat przedstawiony w powieści „Mistrz i Małgorzata” – realizm i fantastyka
Znaczenie tytułu i motta „Mistrza i Małgorzaty”
Główne wątki „Mistrza i Małgorzaty”
Michaił Bułhakow – życie i twórczość
Problematyka moralno – filozoficzna w „Mistrzu i Małgorzacie”
Obraz Moskwy lat trzydziestych XX wieku – w oparciu o powieść „Mistrz i Małgorzata”
Język „Mistrza i Małgorzaty”
„Mistrz i Małgorzata” jako arcydzieło literatury światowej
Polifoniczność narracji w powieści Bułhakowa
Kompozycja i struktura „Mistrza i Małgorzaty”
Problematyka władzy w „Mistrzu i Małgorzacie”
Historia Poncjusza Piłata i Jeszui Ha - Nocri
Historia miłości mistrza i Małgorzaty
„Mistrz i Małgorzata” jako parabola
„Powieść w powieści” na przykładzie „Mistrza i Małgorzaty”
Humor w „Mistrzu i Małgorzacie”
Twórczość Michaiła Bułhakowa
„Mistrz i Małgorzata” jako powieść wielogatunkowa
Nawiązania w „Mistrzu i Małgorzacie”
Motyw miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”
Wybrane adaptacje „Mistrza i Małgorzaty”
Plan wydarzeń „Mistrza i Małgorzaty”
Najważniejsze cytaty „Mistrza i Małgorzaty”
Bibliografia




Bohaterowie
Małgorzata – charakterystyka postaci
Mistrz – charakterystyka postaci
Jeszua Ha-Nocri charakterystyka postaci
Wizja szatana (Woland) „Mistrza i Małgorzaty”
Piłat z Pontu – charakterystyka postaci
Charakterystyka bohaterów powieści mistrza
Charakterystyka gości z zaświatów - Woland i jego świta
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Mistrza i Małgorzaty”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies