Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Mistrz i Małgorzata

Język „Mistrza i Małgorzaty”


Fragmenty o zabarwieniu sensacyjnym, kryminalnym zawierają sporo czasowników. Przyspiesza to akcję. W podobny sposób konstruowana jest atmosfera tajemniczości, grozy:
„Młody człowiek zauważył ją, co więcej – rozpoznał, a poznawszy drgnął, zatrzymał się, z niedowierzaniem popatrzył na nią i natychmiast popędził jej śladem.”
„Tak podniecony, że serce tłukło mu się jak ptak okryty czarnym kekryfalos, by nikt z przechodniów nie dosłyszał, zapytał urywanym szeptem:
- Dokąd idziesz, Nisa?”
(nagromadzenie czasowników) W dowolnym akapicie tej części powieści znać mistrzostwo języka Bułhakowa.

O miłości autor pisze równie wzniośle, patetycznie jak o „pozorowanych” na Biblię wydarzeniach w Jeruszalaim. Uczucie do Małgorzaty referuje, rzecz jasna, mistrz i znów język, „stylizowany” na bohatera, jest tu niezwykle precyzyjny: „Szliśmy bez słowa tym smutnym, krzywym zaułkiem, ja po jednej jego stronie, ona po drugiej. (...) Męczyłem się, ponieważ wydało mi się, że muszę z nią pomówić, i bałem się, że nie powiem ani słowa, a ona tymczasem odejdzie i nigdy już jej więcej nie zobaczę. (...) wydało mi się, że żółte, brudne mury uliczki powtarzają echem jej słowa. (...) Popatrzyła na mnie zdziwiona, i ja nagle i najzupełniej nieoczekiwanie zrozumiałem, że przez całe życie kochałem właśnie tę kobietę!”

Mistrz i Małgorzata to istny popis językowy z wykorzystaniem „zwyczajnych” i „nadzwyczajnych” słów - stylistyczna „mikstura” , która upaja czytelnika, pozostawiając po sobie niezatarte wrażenie i niezapomniany smak.

strona:    1    2  

Szybki test:

W powieści dominuje język:
a) patetyczny
b) zawiły
c) kolokwialny
d) archaiczny
Rozwiązanie

Powieść mistrza nie jest pisana językiem:
a) potocznym
b) kunsztownym
c) barwnym
d) obrazowym
Rozwiązanie

O miłości autor pisze:
a) wzniośle i patetycznie
b) kolokwialnie
c) z zadęciem
d) wielopłaszczyznowo
Rozwiązanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Mistrz i Małgorzata – streszczenie szczegółowe
Mistrz i Małgorzata – streszczenie w pigułce
Czas i miejsce akcji „Mistrza i Małgorzaty”
Znaczenie tytułu i motta „Mistrza i Małgorzaty”
Główne wątki „Mistrza i Małgorzaty”
Świat przedstawiony w powieści „Mistrz i Małgorzata” – realizm i fantastyka
Problematyka moralno – filozoficzna w „Mistrzu i Małgorzacie”
Obraz Moskwy lat trzydziestych XX wieku – w oparciu o powieść „Mistrz i Małgorzata”
Michaił Bułhakow – życie i twórczość
Kompozycja i struktura „Mistrza i Małgorzaty”
Problematyka władzy w „Mistrzu i Małgorzacie”
Historia Poncjusza Piłata i Jeszui Ha - Nocri
Historia miłości mistrza i Małgorzaty
Język „Mistrza i Małgorzaty”
„Mistrz i Małgorzata” jako arcydzieło literatury światowej
Polifoniczność narracji w powieści Bułhakowa
Nawiązania w „Mistrzu i Małgorzacie”
Motyw miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”
„Mistrz i Małgorzata” jako parabola
„Powieść w powieści” na przykładzie „Mistrza i Małgorzaty”
Humor w „Mistrzu i Małgorzacie”
Twórczość Michaiła Bułhakowa
„Mistrz i Małgorzata” jako powieść wielogatunkowa
Wybrane adaptacje „Mistrza i Małgorzaty”
Plan wydarzeń „Mistrza i Małgorzaty”
Najważniejsze cytaty „Mistrza i Małgorzaty”
Bibliografia




Bohaterowie
Małgorzata – charakterystyka postaci
Mistrz – charakterystyka postaci
Jeszua Ha-Nocri charakterystyka postaci
Wizja szatana (Woland) „Mistrza i Małgorzaty”
Piłat z Pontu – charakterystyka postaci
Charakterystyka bohaterów powieści mistrza
Charakterystyka gości z zaświatów - Woland i jego świta
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Mistrza i Małgorzaty”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies