Kompozycja i struktura opowiadania „Doktor Piotr” ostatnidzwonek.pl
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Opowiadania Żeromskiego

Kompozycja i struktura opowiadania „Doktor Piotr”

Autor: Karolina Marlêga

Choć wielu krytyków literatury po opublikowaniu przez Å»eromskiego OpowiadaÅ„ zarzucaÅ‚o mu rozwlekÅ‚ość i niezdecydowanie w wyborze głównego wÄ…tku, dla wielu jego nowelistyka jest wzorem mistrzostwa formy i kompozycji. Anna PopÅ‚awska pisze: „Rozbudowana problematyka, jakiej dotyczy opowiadanie, mogÅ‚aby wypeÅ‚nić powieść, a zostaÅ‚a pomieszczona w kilkustronicowej noweli. Nie ma wiÄ™c w utworze ani jednej niepotrzebnej sceny, każdy opis, sytuacja sÄ… konieczne i niezbÄ™dne”.

Przyglądając się strukturze i kompozycji około trzydziestostronicowego utworu, wnikliwy czytelnik zauważy wyraźny podział zastosowany w jego obrębie, ponieważ na historię składają się cztery części: pierwsza pełni funkcję ekspozycji, czyli przedstawienia, druga przedakcji, trzecia jest nawiązaniem do pierwszej, a ostatnia zawiera scenę kulminacyjną.

Opowiadanie rozpoczyna opis nastroju, jaki panuje w zaciemnionym i rozÅ›wietlonym blaskiem księżyca pokoju Dominika Cedzyny. Mężczyzna rozczula siÄ™ podczas lektury listu, otrzymanego od swego jedynego syna – Piotra. Czytamy: „W pokoju pana Dominika Cedzyny ciemno i cicho, choć stary jegomość nie Å›pi (…) ÅšwiatÅ‚o księżycowe, przestrzeliwszy grubÄ… warstwÄ™ szronu, co zabieliÅ‚ szyby niby wapno, stoi na powierzchniach starych gratów, dwu Å›cian, części sufitu i podÅ‚ogi, bez ruchu, jakby z zimna skostniaÅ‚o, takie samo zapewne, jakie oÅ›wietlać musi tej nocy kÅ‚ody gnijÄ…ce na dnie wód przywalnych lodem (…)”.Takie sformuÅ‚owania, jak: „W szparze szerokiego zapiecka odzywa siÄ™ czasami Å›wierszcz, a kÄ…cie pokoju koÅ‚ace gÅ‚ucho stary zegar szafkowy, ostatni zabytek zwitnoÅ›ci minionej”, czy: „(…) tÄ™py szczÄ™k wahadÅ‚a” sprawiajÄ…, że odbiorca tekstu uruchamia swÄ… wyobraźniÄ™. Kondensacja pojemnych znaczeÅ„ w kilku zdaniach jest dowodem mistrzostwa pióra Å»eromskiego.

Po wstępie poznajemy losy dwóch mężczyzn: ojca i syna, którzy mimo różnic charakteru i ośmioletniej rozłąki są sobie bardzo bliscy. Z rozmyślań Dominika poznajemy historię jego życia, w czasie którego wielokrotnie poświęcał się dla jedynaka. Bohater zdradza nam swe marzenia, wśród których największe dotyczy powrotu syna do kraju.

Z kolei z listu dowiadujemy się o życiu Piotra, człowieka, który mimo studiów w Zurychu nie może znaleźć pracy w kraju, a jedyną szansą na poprawę sytuacji jest przyjęcie intratnej posady w Anglii, równoznaczne z dalszą rozłąką z rodzicem. Pierwszą sekwencję kończą rozmyślania Dominika nad swym losem. Nad życiem, w którym jest samotny i cierpi z powodu rozłąki z synem. Do poprawy stanu jego ducha nie przyczynia się postępowanie karierowicza i dorobkiewicza Bijakowskiego, dumnego z zatrudnienia i uzależnienia od siebie zubożałego szlachcica.
Część druga stanowi opis dziejów Teodora Bijakowskiego, którego poczÄ…tkowe losy byÅ‚y realizacjÄ… pozytywistycznych haseÅ‚, takich jak praca organiczna i praca u podstaw. WychowujÄ…cy siÄ™ w biednej warszawskiej dzielnicy bohater, spÄ™dzajÄ…cy czas na chuligaÅ„skich wybrykach (strzelanie z procy w szyby) zmierzaÅ‚ niewÅ‚aÅ›ciwÄ… drogÄ…. Jego biografia jest przykÅ‚adem interwencji „dobrej wróżki”, którÄ… okazaÅ‚a siÄ™ pewna staruszka. Kobieta, mimo iż trafiÅ‚ kamieniem w jej kok (ironia sytuacji), miÅ‚osiernie i bezinteresownie zajęła siÄ™ edukacjÄ… Teosia, zabierajÄ…c go z nÄ™dznej ulicy w szkolne Å‚awy najlepszych polskich i zagranicznych placówek edukacyjnych.

Stefan Å»eromski zakoÅ„czyÅ‚ scenÄ™ spotkania starszej protektorki i mÅ‚odego ucznia sÅ‚owami wiersza Marii Konopnickiej: „Pójdź dzieciÄ™, ja ciÄ™ uczyć każę”, co jest bezpoÅ›rednim nawiÄ…zaniem do ideałów gÅ‚oszonych przez spoÅ‚ecznikowskÄ… pisarkÄ™. Jak siÄ™ później okazaÅ‚o, wplecenie nazwiska i fragmentu utworu Konopnickiej byÅ‚o jedynie humorystycznym odniesieniem siÄ™ do pozytywistycznej powieÅ›ci tendencyjnej, uważanej za pisarza za wdziÄ™czny obiekt parodii. Bijakowski nie okazaÅ‚ siÄ™ jednak wdziÄ™cznym spoÅ‚ecznikiem, chcÄ…cym, niczym Tomasz Judym, spÅ‚acić „dÅ‚ug”, lecz dorobkiewiczem, dla którego naczelnÄ… wartoÅ›ciÄ… w życiu jest kariera. Z jednej strony to przecież nic zÅ‚ego, że czÅ‚owiek zdobywajÄ…cy przez dÅ‚ugie lata wiedzÄ™, poÅ›wiÄ™cajÄ…cy mÅ‚odość na czytanie artykułów naukowych czy pisanie prac dąży do wynagrodzenia sobie tych wszystkich chwil. Taki typ osoby nie byÅ‚ jednak charakterystyczny dla kanonu pozytywistycznych powieÅ›ci, peÅ‚nych bohaterów gotowych poÅ›wiÄ™cić wÅ‚asne życie dla dobra ogółu.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Doktor Piotr
Czas i miejsce akcji opowiadania „Doktor Piotr”
„Doktor Piotr” - stereszczenie opowiadania
Problematyka opowiadania „Doktor Piotr”
Charakterystyka głównych bohaterów opowiadania „Doktor Piotr”
Kompozycja i struktura opowiadania „Doktor Piotr”
„Doktor Piotr” - nowela czy opowiadanie?
Konflikt miÄ™dzy ojcem a synem w „Doktorze Piotrze
Dominik Cedzyna jako przykład losów zrujnowanej szlachty w końcu XIX wieku w Królestwie Polskim
Plan wydarzeÅ„ opowiadania „Doktor Piotr”
Motywy literackie w opowiadaniu „Doktor Piotr”
Najważniejsze cytaty opowiadania „Doktor Piotr”

RozdziobiÄ… nas kruki, wrony
Czas i miejsce akcji noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
„RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…” - streszczenie noweli
Problematyka noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Charakterystyka bohaterów noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Kompozycja i struktura noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Symbolizm noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Impresjonizm, naturalizm i ekspresjonizm noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Plan wydarzeÅ„ noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Motywy literackie w noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Najważniejsze cytaty noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”

Siłaczka
Czas i miejsce akcji opowiadania „SiÅ‚aczka”
„SiÅ‚aczka” - streszczenie opowiadania
Geneza opowiadania „SiÅ‚aczka”
Problematyka „SiÅ‚aczki”
Charakterystyka bohaterów „SiÅ‚aczki”
Kompozycja i struktura „SiÅ‚aczki”
Altruizm czy konformizm w „SiÅ‚aczce” Å»eromskiego
Narracja „SiÅ‚aczki”
Plan wydarzeÅ„ „SiÅ‚aczki”
Motywy literackie w „SiÅ‚aczce”
Najważniejsze cytaty w „SiÅ‚aczce”

Inne
Stefan Żeromski - życiorys
Kalendarium twórczości Żeromskiego
Krytyczne opinie o „Opowiadaniach” Stefana Å»eromskiego
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies