Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Opowiadania Żeromskiego
1. Problematyka narodowa noweli
Nowela Å»eromskiego, bÄ™dÄ…ca symbolem beznadziejnej walki, opisuje epizod z ostatnich dni upadajÄ…cego zrywu niepodlegÅ‚oÅ›ciowego. Opowiada o wÄ™drówce zmÄ™czonego, zziÄ™bniÄ™tego, gÅ‚odnego i pozbawionego jakiegokolwiek wsparcia Szymona Winrycha – powstaÅ„ca usiÅ‚ujÄ…cego dostarczyć broÅ„ walczÄ…cym kolegom. DziÄ™ki stworzeniu tej postaci pisarz mógÅ‚ wyrazić swój stosunek do powstania styczniowego i przyczyn jego upadku.
Winrych prowadzi wiele wewnÄ™trznych monologów, w których rozważa sytuacjÄ™ walczÄ…cych, prorokuje skutki klÄ™ski (ma Å›wiadomość, że takowa nieuchronnie nadchodzi). Z goryczÄ… i nienawiÅ›ciÄ… rozmyÅ›la o tych wszystkich, którzy po upadku powstaniu triumfalnie podniosÄ… gÅ‚owy, ponieważ od poczÄ…tku sprzeciwiali siÄ™ otwartej walce. Takich ludzi nazywa „psami parszywymi”.
Teresa Nowacka pisze: „myÅ›li i uczucia Winrych wybiegajÄ… poza Å›wiadomość politycznÄ… lat 60-tych XIX wieku i odnoszÄ… siÄ™ do problemów nurtujÄ…cych spoÅ‚eczeÅ„stwo polskie lat 90-tych”. Po dziÅ› dzieÅ„ historycy starajÄ… siÄ™ znaleźć niepodważalne przyczyny upadku zrywu, raz po raz roztrzÄ…sajÄ… wydarzenia z 1863 roku, by próbować zbliżyć siÄ™ do prawdy. Winrych, choć byÅ‚ jednym z tysiÄ™cy zwykÅ‚ych powstaÅ„ców, tak naprawdÄ™ jest symbolem bezwarunkowej miÅ‚oÅ›ci do ojczyzny i bezgranicznego, heroicznego poÅ›wiecenia. Choć wiedziaÅ‚, że powstania nie da siÄ™ uratować: „Wszystko runęło na Å‚eb w bezdennÄ… jamÄ™ trwogi”, jako jeden z ostatnich byÅ‚ do koÅ„ca wierny wyznawanym ideom i staraÅ‚ siÄ™ osiÄ…gnąć zamierzone cele: „on jeden chodziÅ‚ jeszcze po broÅ„. Jeden nie upadÅ‚ na duchu (…)on siÄ™, jak to mówiÄ…, zawziÄ…Å‚”.
Stefan Å»eromski w noweli przedstawiÅ‚ swój poglÄ…d na propozycje poprawy sytuacji Polski. Tak jak powstaÅ„cy, byÅ‚ przeciwnikiem ugodowej polityki wzglÄ™dem ciemiężyciela, uważajÄ…c, że pertraktacje i próby dyplomatycznego polepszenia poÅ‚ożenia kraju nie przyniosÄ… żadnych efektów. Epitetem „prorocy ciemnoty i metafizycy reakcji” okreÅ›liÅ‚ konserwatywne stronnictwo staÅ„czyków – pochodzÄ…cych z Galicji reprezentantów ugodowej polityki z zaborcÄ…. To ich, tak jak i innych zwolenników kompromisowych stosunków z RosjÄ…, obarczyÅ‚ poÅ›redniÄ… winÄ… za klÄ™skÄ™ powstania i Å›mierć tysiÄ™cy.
W noweli podkreÅ›liÅ‚ los powstaÅ„ców takich jak Winrych – ludzi oddanych sprawie, a tak naprawdÄ™ pozostawionych samym sobie. PrzedstawiÅ‚ pogrążone w ciemnoÅ›ci, deszczu, mgle czasy powstania oraz zawarÅ‚ ostrzeżenie przed podobnymi zrywami, w których waleczne jednostki nie mogÅ‚y liczyć na pomoc ciemnych i pozbawionych poczucia przynależnoÅ›ci narodowej chÅ‚opów, dbajÄ…cej jedynie o swe interesy szlachty, czy zdecydowanych na ugodÄ™ Å›rodowisk konserwatywnych. Problematyka noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…”
Autor: Karolina Marlêga1. Problematyka narodowa noweli
Nowela Å»eromskiego, bÄ™dÄ…ca symbolem beznadziejnej walki, opisuje epizod z ostatnich dni upadajÄ…cego zrywu niepodlegÅ‚oÅ›ciowego. Opowiada o wÄ™drówce zmÄ™czonego, zziÄ™bniÄ™tego, gÅ‚odnego i pozbawionego jakiegokolwiek wsparcia Szymona Winrycha – powstaÅ„ca usiÅ‚ujÄ…cego dostarczyć broÅ„ walczÄ…cym kolegom. DziÄ™ki stworzeniu tej postaci pisarz mógÅ‚ wyrazić swój stosunek do powstania styczniowego i przyczyn jego upadku.
Winrych prowadzi wiele wewnÄ™trznych monologów, w których rozważa sytuacjÄ™ walczÄ…cych, prorokuje skutki klÄ™ski (ma Å›wiadomość, że takowa nieuchronnie nadchodzi). Z goryczÄ… i nienawiÅ›ciÄ… rozmyÅ›la o tych wszystkich, którzy po upadku powstaniu triumfalnie podniosÄ… gÅ‚owy, ponieważ od poczÄ…tku sprzeciwiali siÄ™ otwartej walce. Takich ludzi nazywa „psami parszywymi”.
Teresa Nowacka pisze: „myÅ›li i uczucia Winrych wybiegajÄ… poza Å›wiadomość politycznÄ… lat 60-tych XIX wieku i odnoszÄ… siÄ™ do problemów nurtujÄ…cych spoÅ‚eczeÅ„stwo polskie lat 90-tych”. Po dziÅ› dzieÅ„ historycy starajÄ… siÄ™ znaleźć niepodważalne przyczyny upadku zrywu, raz po raz roztrzÄ…sajÄ… wydarzenia z 1863 roku, by próbować zbliżyć siÄ™ do prawdy. Winrych, choć byÅ‚ jednym z tysiÄ™cy zwykÅ‚ych powstaÅ„ców, tak naprawdÄ™ jest symbolem bezwarunkowej miÅ‚oÅ›ci do ojczyzny i bezgranicznego, heroicznego poÅ›wiecenia. Choć wiedziaÅ‚, że powstania nie da siÄ™ uratować: „Wszystko runęło na Å‚eb w bezdennÄ… jamÄ™ trwogi”, jako jeden z ostatnich byÅ‚ do koÅ„ca wierny wyznawanym ideom i staraÅ‚ siÄ™ osiÄ…gnąć zamierzone cele: „on jeden chodziÅ‚ jeszcze po broÅ„. Jeden nie upadÅ‚ na duchu (…)on siÄ™, jak to mówiÄ…, zawziÄ…Å‚”.
Stefan Å»eromski w noweli przedstawiÅ‚ swój poglÄ…d na propozycje poprawy sytuacji Polski. Tak jak powstaÅ„cy, byÅ‚ przeciwnikiem ugodowej polityki wzglÄ™dem ciemiężyciela, uważajÄ…c, że pertraktacje i próby dyplomatycznego polepszenia poÅ‚ożenia kraju nie przyniosÄ… żadnych efektów. Epitetem „prorocy ciemnoty i metafizycy reakcji” okreÅ›liÅ‚ konserwatywne stronnictwo staÅ„czyków – pochodzÄ…cych z Galicji reprezentantów ugodowej polityki z zaborcÄ…. To ich, tak jak i innych zwolenników kompromisowych stosunków z RosjÄ…, obarczyÅ‚ poÅ›redniÄ… winÄ… za klÄ™skÄ™ powstania i Å›mierć tysiÄ™cy.
2. Oskarżycielska wymowa noweli
Nowela „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony…” jest literackim aktem oskarżenia przeciwko ludziom odpowiedzialnym za bezmyÅ›lność i ciemnotÄ™ chÅ‚opa, pozbawionego Å›wiadomoÅ›ci narodowej i przynależnoÅ›ci spoÅ‚ecznej, skazanego na nÄ™dzÄ™ i analfabetyzm.
Utwór jest również skierowany przeciw zwolennikom ugody z RosjÄ…, przeciwnikom otwartego wystÄ…pienia przeciw ciemiężycielowi. CzÅ‚onkowie ugrupowaÅ„ konserwatywnych zostali ukazani w utworze symbolicznie. To ich Å»eromski przedstawiÅ‚ jako krwiożercze i drapieżne wrony, „trupojady” dbajÄ…ce jedynie o peÅ‚ny żołądek i wygodny sen, dla których padlina i ludzka krzywda sÄ… pożywieniem.
Autor koÅ„czy utwór sÅ‚owami: „Zza Å›wiata szÅ‚a noc, rozpacz i Å›mierć…”, co można interpretować jako przyszÅ‚ość narodu pozbawionego przywódcy, zdolnego poÅ›wiÄ™cić życie w imiÄ™ sprawy. Takim czÅ‚owiekiem byÅ‚ Szymon Winrych.
Szybki test:
Nowela „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony” jest symbolem:a) beznadziejnej walki
b) wszystkie odpowiedzi sÄ… poprawne
c) miłości do ojczyzny
d) poświęcenia
RozwiÄ…zanie
Epitetem „prorocy ciemnoty i metafizycy reakcji” okreÅ›liÅ‚ Å»eromski w noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony”:
a) konserwatywne stronnictwo stańczyków
b) powstańców polskich
c) rosyjskÄ… administracjÄ™
d) zaborców
RozwiÄ…zanie
Å»eromski w noweli „RozdziobiÄ… nas kruki, wrony” oskarża:
a) ludzi odpowiedzialnych za ciemnotę chłopów
b) władze pruskie
c) chciwych chłopów
d) nieudolnych powstańców
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:

kontakt | polityka cookies