Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Wesele

Ocena społeczeństwa w „Weselu” Wyspiańskiego



W utworze Wyspiański skupia się na dwóch wiodących warstwach – chłopstwie i inteligencji. Obie przedstawia w złym świetle.

Inteligencja jest bierna, nie stać jej na czyny. Brak jej woli i siły przywódczej. Woli żyć złudnymi wspomnieniami z przeszłości. Ich miłość do wsi jest płytka.

Chłopi są świadomi swej siły. Sami jednak nie są w stanie zorganizować powstania. Wielu z nich ma wady, takie jak skłonność do bijatyki czy porywczość. Wolą skupiać się na korzyściach materialnych, niż dobru narodu. Duchowni zostali poddani krytyce w postaci księdza. Skupia się on przede wszystkim na karierze i prywatnych interesach z Żydem.

Każda z warstw żyje dla siebie. Wzajemnie się nie rozumieją. Często brak im szacunku. Są nieufni. We wzajemnej ocenie odwołują się do schematów i mitów narodowych. Wspólnie z pewnością mogliby więcej. Ich zbliżenie, co pokazuje bronowickie wesele, jest pozorne.

Wyspiański przedstawił pesymistyczny obraz polskiego patriotyzmu. Za równo chłopi, jak i inteligencja dużo mówią o walce o niepodległość. Ostatnia scena dramatu świadczy o tym, że nie są zdolni do czynów. Poddają się chocholemu tańcowi. To symbol uśpienia i bierności narodu. Ważniejsze jest dla nich spełnienie prywatnych ambicji, niż sprawy narodowe.

Naród polski w oczach dramaturga nie dorósł do walki o wolność. Czeka na cud. Nie wykorzystuje szansy na zrzucenie niewoli. Najpierw musi wyleczyć się z narodowych wad i przestać popełniać błędy.

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Wesele” - krótkie streszczenie
„Wesele” - streszczenie szczegółowe
„Wesele” - plan wydarzeń
Geneza „Wesela” Wyspiańskiego
Stanisław Wyspiański - biografia
Mity narodowe w „Weselu” Wyspiańskiego
Obraz inteligencji w „Weselu” Wyspiańskiego
Obraz chłopów w „Weselu” Wyspiańskiego
Ocena społeczeństwa w „Weselu” Wyspiańskiego
„Wesele” jako dramat narodowy
„Wesele” jako dramat neoromantyczny
„Wesele” jako dramat symboliczny
„Wesele” jako dramat fantastyczny
„Wesele” jako dramat realistyczny
Symboliczne zakończenie „Wesela”
Symbolika przedmiotów w „Weselu”
Rola zjaw w „Weselu” Wyspiańskiego
Struktura i odmiany dramatu w „Weselu”
Wymowa ideowa „Wesela” Wyspiańskiego
Kalendarium życia i twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Stylizacja na gwarę w „Weselu”
„Teatr mój widzę ogromny”, czyli koncepcja teatru ogromnego
Czas i miejsce akcji w „Weselu” Wyspiańskiego
Ponadczasowość „Wesela” Wyspiańskiego
Symbolika w „Weselu”
Najważniejsze cytaty „Wesela”
Wybrane adaptacje „Wesela” w kulturze
Bibliografia
Premiera spektaklu „Wesele”




Bohaterowie
Bohaterowie „Wesela” i ich pierwowzory
Panna Młoda - charakterystyka
Pan Młody - charakterystyka
Dziennikarz - charakterystyka
Poeta - charakterystyka
Gospodyni - charakterystyka
Rachel - charakterystyka
Czepiec - charakterystyka
Żyd - charakterystyka
Radczyni - charakterystyka
Nos - charakterystyka
Jasiek - charakterystyka
Marysia - charakterystyka
Ojciec - charakterystyka
Dziad - charakterystyka
Klimina - charakterystyka
Ksiądz - charakterystyka
Pozostali bohaterowie „Wesela”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies