Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Wesele

Wybrane adaptacje „Wesela” w kulturze


Dramat Wyspiańskiego jest do dziś bardzo często wystawiany.

Wielką popularnością i frekwencją cieszył się spektakl Teatru Narodowego w Warszawie, reżyserowany przez Jerzego Grzegorzewskiwgo. Premiera tego spektaklu odbyła się 30 stycznia 2000 roku.

Wesele od tamtego czasu nie schodzi ze sceny. Uwagę przykuwa gwiazdorska obsada spektaklu, w rolach „osób” występują między innymi: Wojciech Malajkat jako Pan Młody, Zbigniew Zamachowski jako Poeta, Maciej Kozłowski w roli Wojtka, Jerzy Radziwiłowicz jako Gospodarz, Emilian Kamiński jako Ksiądz, Dorota Segda jako Rachel.

Gościnnie występują też Olgierd Łukaszewicz jako Żyd, Ewa Ziętek jako Klimina oraz Adam Ferency jako Dziennikarz. W „osoby dramatu” wcielają się między innymi: Artur Żmijewski (Widmo), Jan Monczka (Rycerz). Szczególnie dobrze obsadzana jest rola Stańczyka, którego w dniu premiery grał Krzysztof Kolberger, a później gościnnie Jan Peszek.

Ekranizacji Wesela podjął się Andrzej Wajda. Film o tym samym tytule miał swoją premierę 9 stycznia 1973 roku. W rolach głównych wystąpiła plejada gwiazd polskiego kina: Ewa Ziętek. Wraz z Danielem Olbrychskim stanowili Państwa Młodych. W rolę Gospodarza wcielił się Marek Walczewski, Dziennikarza i Stańczyka zagrał Wojciech Pszoniak, Czepca Franciszek Pieczka, Jaśka Marek Perepeczko.

Widmo zagrał Olgierd Łukaszewicz, Zosię Gabriela Kownacka, Rachel Maja Komorowska. Ciekawym zabiegiem było udzielenia głosu postaci Chochoła przez samego Czesława Niemena. Film przyniósł Andrzejowi Wajdzie szereg nagród.

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Wesele” - krótkie streszczenie
„Wesele” - streszczenie szczegółowe
„Wesele” - plan wydarzeń
Geneza „Wesela” Wyspiańskiego
Stanisław Wyspiański - biografia
Mity narodowe w „Weselu” Wyspiańskiego
Obraz inteligencji w „Weselu” Wyspiańskiego
Obraz chłopów w „Weselu” Wyspiańskiego
Ocena społeczeństwa w „Weselu” Wyspiańskiego
„Wesele” jako dramat narodowy
„Wesele” jako dramat neoromantyczny
„Wesele” jako dramat symboliczny
„Wesele” jako dramat fantastyczny
„Wesele” jako dramat realistyczny
Symboliczne zakończenie „Wesela”
Symbolika przedmiotów w „Weselu”
Rola zjaw w „Weselu” Wyspiańskiego
Struktura i odmiany dramatu w „Weselu”
Wymowa ideowa „Wesela” Wyspiańskiego
Kalendarium życia i twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Stylizacja na gwarę w „Weselu”
„Teatr mój widzę ogromny”, czyli koncepcja teatru ogromnego
Czas i miejsce akcji w „Weselu” Wyspiańskiego
Ponadczasowość „Wesela” Wyspiańskiego
Symbolika w „Weselu”
Najważniejsze cytaty „Wesela”
Wybrane adaptacje „Wesela” w kulturze
Bibliografia
Premiera spektaklu „Wesele”




Bohaterowie
Bohaterowie „Wesela” i ich pierwowzory
Panna Młoda - charakterystyka
Pan Młody - charakterystyka
Dziennikarz - charakterystyka
Poeta - charakterystyka
Gospodyni - charakterystyka
Rachel - charakterystyka
Czepiec - charakterystyka
Żyd - charakterystyka
Radczyni - charakterystyka
Nos - charakterystyka
Jasiek - charakterystyka
Marysia - charakterystyka
Ojciec - charakterystyka
Dziad - charakterystyka
Klimina - charakterystyka
Ksiądz - charakterystyka
Pozostali bohaterowie „Wesela”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies