Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Wesele

„Wesele” jako dramat fantastyczny



Obok realistycznego przedstawienia scenerii i bohaterów w „Weselu” pojawia się fantastyka. Rozpoczyna się to w akcie drugim. Pretekstem do ponadnaturalnych wydarzeń jest zaproszenie na uroczystość Chochoła. Chochoł to konstrukcja ze słomy zakładana zimą na rośliny, by uchronić je przed zimnem. Postać zaprasza na wesele kolejnych gości nie z tego świata.

Utwór możemy nazwać fantastycznym ponieważ pojawiają się zjawy. Są wśród nich ludzie zmarli niedawno, jak Widmo. To duch młodzieńca, w którym kochała się Maryna. Pojawiają się postaci historyczne, jak Rycerz – Zawisza Czarny, Hetman – Branicki, Upiór Jakuba Szeli, ukraiński lirnik Wernyhora. Każda z nich ma inne przesłanie dla realistycznych bohaterów.

Fantastyczną postacią jest także Chochoł. To on zaprasza innych gości z zaświatów na przyjęcie. On także pod koniec dramatu zaczyna grać na skrzypcach. Jego muzyka wprowadza zebranych pod chatą ludzi w stan uśpienia. Biernie tańczą w takt muzyki.

Fantastyce w utworze sprzyja sceneria. Jesienny wieczór i świt to pory pełne magii. Zjawiska fantastyczne rozgrywają się podczas oczekiwania na Wernyhorę. Ptaki zachowują się nienaturalnie. Pojawia się wielki czarny kruk. Chmury przybierają dziwne kształty. Słychać nienaturalne dźwięki.

„Wesele” łączy w sobie realizm i fantastykę. Dzięki temu staje się utworem symbolicznym. Charakteryzuje polskie społeczeństwo. Pokazuje, czym kierowali się ówcześni przedstawiciele inteligencji i wsi.

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Wesele” - krótkie streszczenie
„Wesele” - streszczenie szczegółowe
„Wesele” - plan wydarzeń
Geneza „Wesela” Wyspiańskiego
Stanisław Wyspiański - biografia
Mity narodowe w „Weselu” Wyspiańskiego
Obraz inteligencji w „Weselu” Wyspiańskiego
Obraz chłopów w „Weselu” Wyspiańskiego
Ocena społeczeństwa w „Weselu” Wyspiańskiego
„Wesele” jako dramat narodowy
„Wesele” jako dramat neoromantyczny
„Wesele” jako dramat symboliczny
„Wesele” jako dramat fantastyczny
„Wesele” jako dramat realistyczny
Symboliczne zakończenie „Wesela”
Symbolika przedmiotów w „Weselu”
Rola zjaw w „Weselu” Wyspiańskiego
Struktura i odmiany dramatu w „Weselu”
Wymowa ideowa „Wesela” Wyspiańskiego
Kalendarium życia i twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Stylizacja na gwarę w „Weselu”
„Teatr mój widzę ogromny”, czyli koncepcja teatru ogromnego
Czas i miejsce akcji w „Weselu” Wyspiańskiego
Ponadczasowość „Wesela” Wyspiańskiego
Symbolika w „Weselu”
Najważniejsze cytaty „Wesela”
Wybrane adaptacje „Wesela” w kulturze
Bibliografia
Premiera spektaklu „Wesele”




Bohaterowie
Bohaterowie „Wesela” i ich pierwowzory
Panna Młoda - charakterystyka
Pan Młody - charakterystyka
Dziennikarz - charakterystyka
Poeta - charakterystyka
Gospodyni - charakterystyka
Rachel - charakterystyka
Czepiec - charakterystyka
Żyd - charakterystyka
Radczyni - charakterystyka
Nos - charakterystyka
Jasiek - charakterystyka
Marysia - charakterystyka
Ojciec - charakterystyka
Dziad - charakterystyka
Klimina - charakterystyka
Ksiądz - charakterystyka
Pozostali bohaterowie „Wesela”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies