Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Wesele

„Wesele” - streszczenie szczegółowe

zaroz bedom cepiny,
muse widziec cepiny,
matusieńku, matusiu,
ino dziś, ino dziś”.

Mimo tak gorących próśb matka kładzie ją jednak spać. Potem woła do pokoju Kliminę i prosi o przyniesienie lamp łojowych.

Scena 2
Gospodyni, Isia, Klimina


Klimina zapowiada oczepiny:

„Juz cepiny, juz cepiny,
podciez tam, podciez juz,
na męzatki szyćkie mus”.


Gospodyni z Kliminą wychodzą z izdebki, pozostawiając Isie samą, bawiącą się lampą.

Scena 3
Isia, Chochoł


Isi ukazuje się Chochoł, który pyta dziewczynkę:

„Kto mnie wołał
czego chciał - ”


i zapowiada przybycie zaproszonych przez siebie innych zjaw i upiorów:

„(…) przyjedzie tu
gości wiele”.


Isia jest przerażona widokiem niezwykłego gościa. Chochoł prosi, by powiedziała swojemu ojcu o przybyciu nowych biesiadników. Isia wcale go nie słucha i krzyczy:

„A ty mi się przepadaj,
śmieciu jakiś, chochole,
huś ha, na pole!”.


Chochoł spokojnie dalej prosi dziewczynkę o powiadomienie rodziców o swoim przybyciu, ale ona ciągle krzyczy i próbuje go przegonić. Chochoł odpowiada małej:

„Ubrałem się, w com ta miał,
sam twój tatuś na mnie wdział,
bo się bał, bo się bał,
jak jesienny wicher dął,
zaś bym zwiądł, róży krzak,
a tak, tak, a tak, tak,
skądże bym ja sam to wziął…”


Dziewczynka, wciąż nie zwraca uwagi na słowa chochoła i próbuje go wygonić. Chochoł pyta po raz ostatni:

„Kto mnie wołał
czego chciał”.


Scena 4
Marysia, Wojtek


Wojtek jest już wyraźnie zmęczony tańcem i huczną muzyką, mówi żonie:

„(…) i tak mi się uwidniło,
że lazom koło nos cienie…”.


Marysia prowadzi go do alkierza, by tam mógł się przespać.


Scena 5
Marysia, Widmo


Widmo (dawny kochanek Marysi, przybywający z zaświatów po swoją kochankę – motyw romantyczny) ukazuje się Marysi. Dawna para wspomina, jak bardzo kiedyś się kochali i jak mieli się pobrać. Marysia zauważa:

„Mróz jakisi od wos wionie,
zimnem ubiór dmie”.


Choć Widmo wyznaje, że ciągle żywi do Marysi wielką miłość, ta zarzuca mu:

„(…) czekałam cie długo, długo
i nie doczekałam sie”.


Dziewczyna chce poznać wszystkie szczegóły obecnego bytowania zjawy:

„Kaś ty jest, kajś ty jest,
gdzie ty mieszkasz, gdzie?”.
Postać wyjawia, że już nie żyje:
”(…) ażem gdzieś w ziemię wpad,
gdzie mnie toczy gad”.


Marysia jest tym zaszokowana. Nie zdawała sobie sprawy z tego, że jej dawny ukochany już opuścił ziemski świat:

„O mój Boze Boze mój,
to juz ciebie tocy gad”.


Widmo utrzymuje jednak, że nadal tli się w nim życie:

„(…) żywie Duch, żywie Duch”.

Wyjawia też, że przybył na wesele, ponieważ został na nie zaproszony. Marysia pyta o miejsce jego pochówku, po czym zasłania ręką twarz w rozpaczy. Widmo ujmuje jej rękę i odsłania oblicze kobiety. Zjawa wspomina przeszłe czasy:

”(…) czy pamiętasz jeszcze dzień,
jak nas gruszy cienił cień,
tu w tym sadzie, na zieleni,
śród południa, śród promieni,
przy mnie stałaś: w dłoni dłoń (…)”.


Proponuje Marysi ostatni taniec:

„Potańcujmy raz dokoła,
potem zaś znów mus mnie iść”,


Kobieta zgadza się. Widmo prosi, by przytuliła go do swej piersi, ale wzbudza to w niej obrzydzenie i lęk:

„Nie chytaj sie moich wstąg,

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21  


Szybki test:

Co Wernyhora ma u boku?
a) kosę
b) lirę
c) buławę
d) złoty róg
Rozwiązanie

Stańczyk nazywa dziennikarza:
a) Bocianem
b) Krukiem
c) Sową
d) Puszczykiem
Rozwiązanie

Kiedy Jasiek zgubił złoty róg?
a) kiedy gnał przez pola
b) kiedy wyjeżdżał rozesłać wici
c) kiedy sięgał po czapkę
d) kiedy próbował przekoczyć stóg siana
Rozwiązanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
„Wesele” - streszczenie szczegółowe
Geneza „Wesela” Wyspiańskiego
Stanisław Wyspiański - biografia
Struktura dramatu (dramat realistyczny, obyczajowy, fantastyczny, psychologiczny, symboliczny, narodowy)
Zestawienia gości weselnych ze zjawami
Cechy dramatu Wyspiańskiego na przykładzie „Wesela”
Wydarzenia historyczne poruszone w „Weselu”
Stylizacja na gwarę w „Weselu”
„Teatr mój widzę ogromny”, czyli koncepcja teatru ogromnego
Czas i miejsce akcji w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego
Kalendarium życia i twórczości Stanisława Wyspiańskiego
Symbolika w „Weselu”
Nawiązanie do „Wesela” w kulturze
Najważniejsze cytaty „Wesela”
Bibliografia
Premiera spektaklu „Wesele”




Bohaterowie
Panna Młoda - charakterystyka
Pan Młody - charakterystyka
Gospodarz - charakterystyka
Fantastyczne osoby dramatu
Bohaterowie „Wesela” i ich pierwowzory
Chłopi i inteligencja w „Weselu”



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies