Powieść historyczna w dziewiętnastowiecznej Polsce - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Potop

Powieść historyczna w dziewiętnastowiecznej Polsce

Autor: Karolina Marlêga

W latach czterdziestych i pięćdziesiątych XIX wieku polska powieść historyczna rozwija się w dwóch różnych kierunkach. Pierwszy zapoczątkował Henryk Rzewuski swoimi Pamiątkami Soplicy, tworząc nurt szlacheckiej gawędy. [

Gawędę szlachecką, gatunek epicki realizowany prozą, cechuje tak zwany amorfizm, czyli luźna, często bezładna budowa fabuły, dygresyjność, anegdotyzm i brak koncentracji.

Są to cykle opowiadań połączonych wspólnym pierwszoplanowym narratorem (typowym przedstawicielem środowiska szlacheckiego) uczestniczącym w opisywanych wypadkach lub dowiadującym się o nich poprzez relację innych ludzi. Najczęstszym tłem gawędy były wydarzenia z okresu schyłku Rzeczypospolitej, czyli czasy konfederacji barskiej czy czasy stanisławowskie.

Do najwybitniejszych twórców polskiej gawędy szlacheckiej należeli poza Rzewuskim: Konstanty Gaszyński, Kazimierz Władysław Wójcicki, Zygmunt Kaczkowski, Ignacy Chodźko, Wincenty Pol.

Z gawÄ™dy jako formy stylizacji korzystali: Juliusz SÅ‚owacki (ÅšwiÄ™cone J.O. KsiÄ™cia RadziwiÅ‚Å‚a Sierotki), Adam Mickiewicz (fragmenty Pana Tadeusza, takie jak opowieÅ›ci Wojskiego o ksiÄ™ciu de Nassau, o Domejce i Dowejce), Józef Ignacy Kraszewski w cyklu „powieÅ›ci radziwiÅ‚Å‚owskich”, Henryk Sienkiewicz w opowiadaniu Niewola tatarska. PojawiÅ‚y siÄ™ również jej wierszowe realizacje, czego przykÅ‚adem jest Urodzony Jan DÄ™bórg WÅ‚adysÅ‚awa Syrokomli. Gatunek ten przetrwaÅ‚ do dwudziestego wieku, na co dowodem jest Wigilia wojewody i O piÄ™ciu panach Sulerzyckich Piotra Choynowskiego, twórczość Ksawerego PruszyÅ„skiego, Melchira WaÅ„kowicza czy Transatlanyk Witolda Gombrowicza.

Z kolei Józef Ignacy Kraszewski jest odpowiedzialny za początki dokumentalne powieści historycznej. Nawiązywał do tradycji europejskiej powieści realistycznej. Tworząc dziewięćdziesiąt cztery powieści historyczne ograniczył w nich fikcyjny pierwiastek, budował fabuły w oparciu o dokładne i źródłowe studia, wiążąc przy tym konflikty w powieści z czynnikami politycznymi lub społecznymi. W cieniu autora Starej baśni rozwijała się cała ówczesna polska powieść historyczna.
Wraz z nastaniem pozytywizmu, który z racji ideologii skoncentrowanej na poprawie teraźniejszoÅ›ci, interesowaÅ‚ siÄ™ głównie współczesnoÅ›ciÄ…, rozwój powieÅ›ci historycznej zatrzymaÅ‚ siÄ™. Choć chwalono dorobek Kraszewskiego i Teodora Tomasza Jeża (Zygmunt MiÅ‚kowski), to jednak w krÄ™gu zainteresować ówczesnych literatów leżaÅ‚o wszystko to, co zwiÄ…zane z chwilÄ… obecnÄ…. Ponadto uważano, że powieść – posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ fikcjÄ… – faÅ‚szuje prawdÄ™ historycznÄ….

Rehabilitacja tematu historycznego w powieÅ›ci przyniósÅ‚ schyÅ‚ek lat 70. StaÅ‚o siÄ™ to dziÄ™ki rozwijajÄ…cym siÄ™ w tym czasie „szkoÅ‚om historycznym”: warszawskiej i krakowskiej, które badaÅ‚y dzieje w sposób nowoczesny i z szacunkiem do tekstów źródÅ‚owych.

Mimo takich zmian krytyka pozytywistyczna nigdy w peÅ‚ni nie zaakceptowaÅ‚a powieÅ›ci historycznej, czego dowodem może być spór wywoÅ‚any publikacjÄ… Ogniem i mieczem (zapoczÄ…tkowaÅ‚a go ostra recenzja BolesÅ‚awa Prusa, opublikowana w petersburskim „Kraju”).

Krąg tematyczny tego podgatunku powiększył wiek XIX dzięki takim pisarzom, jak: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Berent, Parandowski, Iwaszkiewicz, Parnicki.

strona:    1    2  

Szybki test:

Do cech powieści walterskotowskiej, nazywanej też klasyczną nie należy:
a) otwarty i dygresyjny układ zdarzeń
b) zbeletryzowanie historii i włączenie jej w obręb literackiej fabuły
c) nawiązanie w kompozycji do powieści gotyckiej czy romansu grozy
d) realizm jako podstawowa kategoria estetyczna
RozwiÄ…zanie

Gawędy szlacheckiej nie cechuje:
a) dygresyjność
b) amorfizm, czyli luźna, często bezładna budowa fabuły
c) koncentracja
d) anegdotyzm
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Aleksandry Billewiczówny
Charakterystyka Andrzeja Kmicica / Babinicza
Czas i miejsce akcji „Potopu”
Geneza i okolicznoÅ›ci powstania „Potopu”
„Potop” - TOM I - streszczenie szczegółowe
PrzeglÄ…d bohaterów historycznych „Potopu”
„Potop” - TOM II - streszczenie szczegółowe
Obraz XVII-wiecznego społeczeństwa w powieści Henryka Sienkiewicza
„Ku pokrzepieniu serc” - znaczenie utworu „Potop”
Bohaterowie fikcyjni oraz znani z historii, a nieobecni we współczesnych podręcznikach
Sposoby kreowania postaci w powieÅ›ci „Potop”
„Potop” - TOM III - streszczenie szczegółowe
JÄ™zyk i styl powieÅ›ci historycznej „Potop”
„Potop” Henryka Sienkiewicza jako powieść historyczna
Kompozycja i artyzm powieÅ›ci „Potop”
TÅ‚o historyczne „Potopu” - stosunki polsko-szwedzkie w XVII wieku
Streszczenie „Potopu” w piguÅ‚ce
Jan Onufry Zagłoba - charakterystyka
Biografia Henryka Sienkiewicza
Motyw miÅ‚oÅ›ci w „Potopie”
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Potopu”
Powieść historyczna w dziewiętnastowiecznej Polsce
Janusz Radziwiłł - charakterystyka
Filmowe adaptacje „Potopu”
Polscy powieÅ›ciopisarze o „Potopie”
Krytycy literaccy i badacze o „Potopie”
Wypowiedzi o Sienkiewiczu
Kalendarium twórczości Henryka Sienkiewicza
Kalendarium życia Henryka Sienkiewicza
Ciekawostki o Henryku Sienkiewiczu
Najważniejsze cytaty z „Potopu”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies