JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Potop
W latach czterdziestych i pięćdziesiątych XIX wieku polska powieść historyczna rozwija się w dwóch różnych kierunkach. Pierwszy zapoczątkował Henryk Rzewuski swoimi Pamiątkami Soplicy, tworząc nurt szlacheckiej gawędy. [
Gawędę szlachecką, gatunek epicki realizowany prozą, cechuje tak zwany amorfizm, czyli luźna, często bezładna budowa fabuły, dygresyjność, anegdotyzm i brak koncentracji.
Są to cykle opowiadań połączonych wspólnym pierwszoplanowym narratorem (typowym przedstawicielem środowiska szlacheckiego) uczestniczącym w opisywanych wypadkach lub dowiadującym się o nich poprzez relację innych ludzi. Najczęstszym tłem gawędy były wydarzenia z okresu schyłku Rzeczypospolitej, czyli czasy konfederacji barskiej czy czasy stanisławowskie.
Do najwybitniejszych twórców polskiej gawędy szlacheckiej należeli poza Rzewuskim: Konstanty Gaszyński, Kazimierz Władysław Wójcicki, Zygmunt Kaczkowski, Ignacy Chodźko, Wincenty Pol.
Z gawÄ™dy jako formy stylizacji korzystali: Juliusz SÅ‚owacki (ÅšwiÄ™cone J.O. KsiÄ™cia RadziwiÅ‚Å‚a Sierotki), Adam Mickiewicz (fragmenty Pana Tadeusza, takie jak opowieÅ›ci Wojskiego o ksiÄ™ciu de Nassau, o Domejce i Dowejce), Józef Ignacy Kraszewski w cyklu „powieÅ›ci radziwiÅ‚Å‚owskich”, Henryk Sienkiewicz w opowiadaniu Niewola tatarska. PojawiÅ‚y siÄ™ również jej wierszowe realizacje, czego przykÅ‚adem jest Urodzony Jan DÄ™bórg WÅ‚adysÅ‚awa Syrokomli. Gatunek ten przetrwaÅ‚ do dwudziestego wieku, na co dowodem jest Wigilia wojewody i O piÄ™ciu panach Sulerzyckich Piotra Choynowskiego, twórczość Ksawerego PruszyÅ„skiego, Melchira WaÅ„kowicza czy Transatlanyk Witolda Gombrowicza.
Z kolei Józef Ignacy Kraszewski jest odpowiedzialny za początki dokumentalne powieści historycznej. Nawiązywał do tradycji europejskiej powieści realistycznej. Tworząc dziewięćdziesiąt cztery powieści historyczne ograniczył w nich fikcyjny pierwiastek, budował fabuły w oparciu o dokładne i źródłowe studia, wiążąc przy tym konflikty w powieści z czynnikami politycznymi lub społecznymi. W cieniu autora Starej baśni rozwijała się cała ówczesna polska powieść historyczna.
Wraz z nastaniem pozytywizmu, który z racji ideologii skoncentrowanej na poprawie teraźniejszoÅ›ci, interesowaÅ‚ siÄ™ głównie współczesnoÅ›ciÄ…, rozwój powieÅ›ci historycznej zatrzymaÅ‚ siÄ™. Choć chwalono dorobek Kraszewskiego i Teodora Tomasza Jeża (Zygmunt MiÅ‚kowski), to jednak w krÄ™gu zainteresować ówczesnych literatów leżaÅ‚o wszystko to, co zwiÄ…zane z chwilÄ… obecnÄ…. Ponadto uważano, że powieść – posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ fikcjÄ… – faÅ‚szuje prawdÄ™ historycznÄ…. Powieść historyczna w dziewiÄ™tnastowiecznej Polsce
Autor: Karolina MarlêgaW latach czterdziestych i pięćdziesiÄ…tych XIX wieku polska powieść historyczna rozwija siÄ™ w dwóch różnych kierunkach. Pierwszy zapoczÄ…tkowaÅ‚ Henryk Rzewuski swoimi PamiÄ…tkami Soplicy, tworzÄ…c nurt szlacheckiej gawÄ™dy. [
Gawędę szlachecką, gatunek epicki realizowany prozą, cechuje tak zwany amorfizm, czyli luźna, często bezładna budowa fabuły, dygresyjność, anegdotyzm i brak koncentracji.
Są to cykle opowiadań połączonych wspólnym pierwszoplanowym narratorem (typowym przedstawicielem środowiska szlacheckiego) uczestniczącym w opisywanych wypadkach lub dowiadującym się o nich poprzez relację innych ludzi. Najczęstszym tłem gawędy były wydarzenia z okresu schyłku Rzeczypospolitej, czyli czasy konfederacji barskiej czy czasy stanisławowskie.
Do najwybitniejszych twórców polskiej gawędy szlacheckiej należeli poza Rzewuskim: Konstanty Gaszyński, Kazimierz Władysław Wójcicki, Zygmunt Kaczkowski, Ignacy Chodźko, Wincenty Pol.
Z gawÄ™dy jako formy stylizacji korzystali: Juliusz SÅ‚owacki (ÅšwiÄ™cone J.O. KsiÄ™cia RadziwiÅ‚Å‚a Sierotki), Adam Mickiewicz (fragmenty Pana Tadeusza, takie jak opowieÅ›ci Wojskiego o ksiÄ™ciu de Nassau, o Domejce i Dowejce), Józef Ignacy Kraszewski w cyklu „powieÅ›ci radziwiÅ‚Å‚owskich”, Henryk Sienkiewicz w opowiadaniu Niewola tatarska. PojawiÅ‚y siÄ™ również jej wierszowe realizacje, czego przykÅ‚adem jest Urodzony Jan DÄ™bórg WÅ‚adysÅ‚awa Syrokomli. Gatunek ten przetrwaÅ‚ do dwudziestego wieku, na co dowodem jest Wigilia wojewody i O piÄ™ciu panach Sulerzyckich Piotra Choynowskiego, twórczość Ksawerego PruszyÅ„skiego, Melchira WaÅ„kowicza czy Transatlanyk Witolda Gombrowicza.
Z kolei Józef Ignacy Kraszewski jest odpowiedzialny za początki dokumentalne powieści historycznej. Nawiązywał do tradycji europejskiej powieści realistycznej. Tworząc dziewięćdziesiąt cztery powieści historyczne ograniczył w nich fikcyjny pierwiastek, budował fabuły w oparciu o dokładne i źródłowe studia, wiążąc przy tym konflikty w powieści z czynnikami politycznymi lub społecznymi. W cieniu autora Starej baśni rozwijała się cała ówczesna polska powieść historyczna.
Rehabilitacja tematu historycznego w powieÅ›ci przyniósÅ‚ schyÅ‚ek lat 70. StaÅ‚o siÄ™ to dziÄ™ki rozwijajÄ…cym siÄ™ w tym czasie „szkoÅ‚om historycznym”: warszawskiej i krakowskiej, które badaÅ‚y dzieje w sposób nowoczesny i z szacunkiem do tekstów źródÅ‚owych.
Mimo takich zmian krytyka pozytywistyczna nigdy w peÅ‚ni nie zaakceptowaÅ‚a powieÅ›ci historycznej, czego dowodem może być spór wywoÅ‚any publikacjÄ… Ogniem i mieczem (zapoczÄ…tkowaÅ‚a go ostra recenzja BolesÅ‚awa Prusa, opublikowana w petersburskim „Kraju”).
Krąg tematyczny tego podgatunku powiększył wiek XIX dzięki takim pisarzom, jak: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Berent, Parandowski, Iwaszkiewicz, Parnicki.
strona: 1 2
Szybki test:
Do cech powieści walterskotowskiej, nazywanej też klasyczną nie należy:a) otwarty i dygresyjny układ zdarzeń
b) zbeletryzowanie historii i włączenie jej w obręb literackiej fabuły
c) nawiązanie w kompozycji do powieści gotyckiej czy romansu grozy
d) realizm jako podstawowa kategoria estetyczna
RozwiÄ…zanie
Gawędy szlacheckiej nie cechuje:
a) dygresyjność
b) amorfizm, czyli luźna, często bezładna budowa fabuły
c) koncentracja
d) anegdotyzm
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies