Powieść historyczna w dziewiętnastowiecznej Polsce ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Potop

Powieść historyczna w dziewiętnastowiecznej Polsce

Autor: Karolina Marlêga

Stefan Kulczycki w rozprawie Rzeczywistość historyczna wyróżniÅ‚ trzy rodzaje powieÅ›ci historycznej: „pierwszy, w którym fakty historyczne tak przytÅ‚aczajÄ… treść utworu i życie jego bohaterów, że wÅ‚aÅ›ciwie powieść staje siÄ™ zbeletryzowanÄ… historiÄ…; drugi, w którym historia istnieje tylko z nazwy i daty, ale ludzi i ich dzieje nie pasujÄ… do epoki, sÄ… bÄ…dź współczeÅ›ni czasom autora, bÄ…dź istniejÄ… poza czasem tak, iż z ich życia, zachowania i kultury materialnej, wÅ›ród której bytujÄ…, nie można odgadnąć, jakÄ… epokÄ™ w istocie przedstawiajÄ…; trzeci wreszcie rodzaj to utwór, w którym wydarzenia dajÄ… ramy historyczne, epoka – imiona wÅ‚aÅ›ciwych jej bohaterów, autor zaÅ› bohaterów tych ukazuje takimi, jakimi mogli być lub byli ludzie owej epoki, jakim byÅ‚o ich życie oraz kultura duchowa i materialna.”. Wszystkie wymienione odmiany zrodziÅ‚y siÄ™ w XIX wieku, choć tradycje powieÅ›ci historycznej siÄ™gajÄ… wieku XVIII.

Polska powieść historyczna rodzi się w epoce stanisławowskiej.

Tworzą wówczas tacy pisarze, jak:

- Franciszek Salezy Jezierski - autor dwóch powieści historycznych Rzepicha, matka królów oraz Gaworek,
- Ignacy Krasicki – jego dzieÅ‚o to Historia na dwie ksiÄ™gi podzielona,
- MichaÅ‚ Krajewski – napisaÅ‚ Leszka BiaÅ‚ego.

Na poczÄ…tku XIX wieku Anna Mostowska pisze powieść Astolda, zbliżonÄ… do modnego w tamtym czasie romansu grozy, wykorzystujÄ…c motyw tajemnicy i niezwykÅ‚oÅ›ci i osadzajÄ…c akcjÄ™ w Å›redniowiecznej scenerii. Autorka, która w późniejszych dzieÅ‚ach nie odeszÅ‚a od formy powieÅ›ci historycznej uważajÄ…c za główny cel ukazanie „okropnych skutków gwaÅ‚townych namiÄ™tnoÅ›ci”, pisaÅ‚a w sÅ‚owie Do czytelnika: „Cokolwiek siÄ™ tyczy zdarzeÅ„ historycznych, trzymaÅ‚am siÄ™ najÅ›ciÅ›lej naszych pisarzów”.

Istotna zmiana w rozwoju powieÅ›ci historycznej przychodzi wraz z książkami angielskiego pisarza – Waltera Scotta (poÅ‚owa lat 20. XIX wieku). Autor, przywiÄ…zujÄ…cy uwagÄ™ do tak zwanego „kolorytu historycznego” jak i skonstruowania dynamicznych i prawdopodobnych wydarzeÅ„, od razu zyskuje w naszym kraju szerokie grono fanów. Dla niego historia byÅ‚a procesem, w którym uczestniczyÅ‚y narodowe i ludowe zbiorowoÅ›ci, który zbliżaÅ‚ do siebie ludzi, a nie tylko sumÄ… suchych, konkretnych faktów i liczb. Oto cechy powieÅ›ci walterskotowskiej, nazywanej też klasycznÄ…:
- Zbeletryzowanie historii i włączenie jej w obręb literackiej fabuły (połączenie dziejowej rzeczywistości z fikcyjną fabułą).
- Realizm podstawowÄ… kategoriÄ… estetycznÄ….
- Zwarty i zamknięty układ zdarzeń.
- Dwuwątkowa fabuła: romansowa intryga związana z głównym bohaterem, a w tle ważny historyczny konflikt. Na pierwszym planie zawsze wątek romansowy.
- Fikcyjny bohater przypadkowo wplątywał się w problemy polityczne lub społeczne.
- Częste występowanie takich motywów, jak: nagłe porwania, tajemnicze postaci, irracjonalne przeczucia i wróżby, wypadki rozgrywające się nocą. Kontrastowy i dynamiczny tok wydarzeń zwiększał zainteresowanie czytelnika.
- Nawiązanie w kompozycji do powieści gotyckiej czy romansu grozy.
WszechwiedzÄ…cy narrator.

Pojawia się kilkadziesiąt tytułów polskich scottystów. Wśród ówczesnych dzieł największą popularnością cieszyły się:

- Pojata, córka Lizdejki autorstwa Ludwika Barnatowicza,
Damian Ruszczyc Fryderyka Skarbka,
- Jan z TÄ™czyna, Dwaj panowie Sieciechowie Juliana Ursyna Niemcewicza, który uważaÅ‚ powieść historycznÄ… za „uzupeÅ‚nienie poważnych dziejów”.

Początek zmian przychodzi wraz z nadejściem drugiej połowy XIX wieku. Choć Mickiewicz, Słowacki czy Norwid nie byli propagatorami powieści historycznej jako gatunku, to jednak w romantyzmie znalazł się ktoś, kto się nią zainteresował. W powieści Agaj-Han Zygmunt Krasiński zajął się czasami Dymitra Samozwańca (początek XVII wieku) i przedstawił starcie cywilizacji orientalnej i europejskiej. Była to wyjątkowa książka.

strona:    1    2  

Szybki test:

Gawędy szlacheckiej nie cechuje:
a) dygresyjność
b) koncentracja
c) amorfizm, czyli luźna, często bezładna budowa fabuły
d) anegdotyzm
RozwiÄ…zanie

Do cech powieści walterskotowskiej, nazywanej też klasyczną nie należy:
a) nawiązanie w kompozycji do powieści gotyckiej czy romansu grozy
b) zbeletryzowanie historii i włączenie jej w obręb literackiej fabuły
c) realizm jako podstawowa kategoria estetyczna
d) otwarty i dygresyjny układ zdarzeń
RozwiÄ…zanie

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Aleksandry Billewiczówny
Charakterystyka Andrzeja Kmicica / Babinicza
Czas i miejsce akcji „Potopu”
Geneza i okolicznoÅ›ci powstania „Potopu”
„Potop” - TOM I - streszczenie szczegółowe
PrzeglÄ…d bohaterów historycznych „Potopu”
„Potop” - TOM II - streszczenie szczegółowe
Obraz XVII-wiecznego społeczeństwa w powieści Henryka Sienkiewicza
„Ku pokrzepieniu serc” - znaczenie utworu „Potop”
Bohaterowie fikcyjni oraz znani z historii, a nieobecni we współczesnych podręcznikach
Sposoby kreowania postaci w powieÅ›ci „Potop”
„Potop” - TOM III - streszczenie szczegółowe
JÄ™zyk i styl powieÅ›ci historycznej „Potop”
„Potop” Henryka Sienkiewicza jako powieść historyczna
Kompozycja i artyzm powieÅ›ci „Potop”
TÅ‚o historyczne „Potopu” - stosunki polsko-szwedzkie w XVII wieku
Streszczenie „Potopu” w piguÅ‚ce
Jan Onufry Zagłoba - charakterystyka
Biografia Henryka Sienkiewicza
Motyw miÅ‚oÅ›ci w „Potopie”
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Potopu”
Powieść historyczna w dziewiętnastowiecznej Polsce
Janusz Radziwiłł - charakterystyka
Filmowe adaptacje „Potopu”
Polscy powieÅ›ciopisarze o „Potopie”
Krytycy literaccy i badacze o „Potopie”
Wypowiedzi o Sienkiewiczu
Kalendarium twórczości Henryka Sienkiewicza
Kalendarium życia Henryka Sienkiewicza
Ciekawostki o Henryku Sienkiewiczu
Najważniejsze cytaty z „Potopu”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies