JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Potop
- Hej! a gdzie to wasza panna?
- Jestem - odpowiedziała dość pewnym głosem Billewiczówna.
Usłyszawszy to przybyły zdjął czapkę, rzucił ją na ziemię i skłoniwszy się rzekł:
- Jam jest Andrzej Kmicic.
Oczy panny Aleksandry spoczęły bÅ‚yskawicÄ… na twarzy Kmicica, a potem znów wbiÅ‚y siÄ™ w ziemiÄ™; przez ten czas jednak zdoÅ‚aÅ‚a panienka dojrzeć pÅ‚owÄ… jak żyto, mocno podgolonÄ… czuprynÄ™, smagÅ‚Ä… cerÄ™, siwe oczy bystro przed siÄ™ patrzÄ…ce, ciemny wÄ…s i twarz mÅ‚odÄ…, orlikowatÄ…, a wesoÅ‚Ä… i junackÄ….”
Jak widać z powyższego fragmentu, głównego bohatera poznajemy „oczami” OleÅ„ki, czyli stykamy siÄ™ tu z subiektywizmem.
Połączenie postaci ze zbiorowością oraz z innymi bohaterami przez wspólne przygody, rywalizację, przyjaźń czy niechęć. Więziami scalającymi losy postaci jest romans, koncentrujący się wokół panny i dwóch adoratorów oraz ich przyjaciół, a także patriotyzm, wierność prawowitemu królowi, przywiązanie do wodza i gotowość oddania życia w walce.
Prócz poÅ‚Ä…czenia postaci ze wzglÄ™du na podobieÅ„stwa, mamy również kontrastowe zestawienia bohaterów, takie jak: towarzysze spod Zbaraża (ZagÅ‚oba, WoÅ‚odyjowski, Skrzetuski) czy kompania Kmicica. Bujnicki i Helman, autorzy książki „Potop” Henryka Sienkiewicza. Powieść i film piszÄ…: „Jak wiÄ™c widać, Sienkiewiczowski bohater „Potopu” nieustannie jest okreÅ›lany przez inne postaci, czÄ™sto ujÄ™te w powiÄ…zaniach spoÅ‚ecznych. Sprzyja to typizowaniu”.
Związki rodzinne, rodowe (magnaci Radziwiłłowie, szlachcice Billewicze), żołnierskie (w obliczu wydarzeń przełomowych, takich jak obrona Jasnej Góry czy Zamościa).
Przestrzeganie zasad historyczności, przez co rozumiemy próbę uzasadnienia charakteru i postępowania postaci tłem epoki i determinantami społeczno-obyczajowymi.
Cechy stałe, zgodne z dziewiętnastowiecznymi koncepcjami osobowości człowieka
JakoÅ›ci estetyczne tragizmu i komizmu. Choć częściej używaÅ‚ komizmu (dziaÅ‚ania ZagÅ‚oby, Kiemlicza), to jednak czyniÅ‚ tak, by speÅ‚nić misjÄ™ pisania „ku pokrzepieniu serc” czy rozÅ‚adowywać napiÄ™cia w dramatycznych momentach akcji (walka ZagÅ‚oby z maÅ‚pami w czasie oblężenia Warszawy).
Tradycyjne typy bohaterów literackich: „żoÅ‚nierza-samochwaÅ‚y, (…) awanturnika, idealnego kochanka”.Sposoby kreowania postaci w powieÅ›ci „Potop”
Autor: Karolina Marlêga- Hej! a gdzie to wasza panna?
- Jestem - odpowiedziała dość pewnym głosem Billewiczówna.
Usłyszawszy to przybyły zdjął czapkę, rzucił ją na ziemię i skłoniwszy się rzekł:
- Jam jest Andrzej Kmicic.
Oczy panny Aleksandry spoczęły bÅ‚yskawicÄ… na twarzy Kmicica, a potem znów wbiÅ‚y siÄ™ w ziemiÄ™; przez ten czas jednak zdoÅ‚aÅ‚a panienka dojrzeć pÅ‚owÄ… jak żyto, mocno podgolonÄ… czuprynÄ™, smagÅ‚Ä… cerÄ™, siwe oczy bystro przed siÄ™ patrzÄ…ce, ciemny wÄ…s i twarz mÅ‚odÄ…, orlikowatÄ…, a wesoÅ‚Ä… i junackÄ….”
Jak widać z powyższego fragmentu, głównego bohatera poznajemy „oczami” OleÅ„ki, czyli stykamy siÄ™ tu z subiektywizmem.
Połączenie postaci ze zbiorowością oraz z innymi bohaterami przez wspólne przygody, rywalizację, przyjaźń czy niechęć. Więziami scalającymi losy postaci jest romans, koncentrujący się wokół panny i dwóch adoratorów oraz ich przyjaciół, a także patriotyzm, wierność prawowitemu królowi, przywiązanie do wodza i gotowość oddania życia w walce.
Prócz poÅ‚Ä…czenia postaci ze wzglÄ™du na podobieÅ„stwa, mamy również kontrastowe zestawienia bohaterów, takie jak: towarzysze spod Zbaraża (ZagÅ‚oba, WoÅ‚odyjowski, Skrzetuski) czy kompania Kmicica. Bujnicki i Helman, autorzy książki „Potop” Henryka Sienkiewicza. Powieść i film piszÄ…: „Jak wiÄ™c widać, Sienkiewiczowski bohater „Potopu” nieustannie jest okreÅ›lany przez inne postaci, czÄ™sto ujÄ™te w powiÄ…zaniach spoÅ‚ecznych. Sprzyja to typizowaniu”.
Związki rodzinne, rodowe (magnaci Radziwiłłowie, szlachcice Billewicze), żołnierskie (w obliczu wydarzeń przełomowych, takich jak obrona Jasnej Góry czy Zamościa).
Przestrzeganie zasad historyczności, przez co rozumiemy próbę uzasadnienia charakteru i postępowania postaci tłem epoki i determinantami społeczno-obyczajowymi.
Cechy stałe, zgodne z dziewiętnastowiecznymi koncepcjami osobowości człowieka
JakoÅ›ci estetyczne tragizmu i komizmu. Choć częściej używaÅ‚ komizmu (dziaÅ‚ania ZagÅ‚oby, Kiemlicza), to jednak czyniÅ‚ tak, by speÅ‚nić misjÄ™ pisania „ku pokrzepieniu serc” czy rozÅ‚adowywać napiÄ™cia w dramatycznych momentach akcji (walka ZagÅ‚oby z maÅ‚pami w czasie oblężenia Warszawy).
Postaci Henryka Sienkiewicza sÄ… „kowalami wÅ‚asnego losu”, majÄ… możliwość rozstrzygania i tworzenia sytuacji: „Ich umiejÄ™tność i siÅ‚a fizyczna, pomysÅ‚owość, „fortele” (ZagÅ‚oba) sÄ… czynnikami sukcesu lub klÄ™ski. ZaÅ‚ożenia Sienkiewiczowskie prowadzÄ… zwykle do tego, że rozstrzygniÄ™cia pozytywne dotyczÄ… postaci dodatnio wartoÅ›ciowanych. TÄ… drogÄ… w koncepcji postaci wkracza „baÅ›niowa” i eposowa zasada „kary i nagrody”, które majÄ… zadowolić przeÅ›wiadczenie czytelnicze o „sprawiedliwoÅ›ci” panujÄ…cej w powieÅ›ciowym Å›wiecie”. Wszystkie powieÅ›ciowe wydarzenia historyczne wiążą siÄ™ z konkretnymi bohaterami. Za najazdem Szwedów staÅ‚ podstÄ™pny i rzÄ…dny pieniÄ™dzy Hieronim Radziejowski, za klÄ™skÄ… pod UjÅ›ciem – zdradliwi wojewodowie i kasztelanowie, a za poddaniem Litwy – nikt inny, jak RadziwiÅ‚Å‚owie. PozytywnÄ… rolÄ™ speÅ‚nili tu: Sapieha, Czarniecki, Lubomirski i Jan Kazimierz.
Postacie Potopu – barwne, wyraziste, „plastyczne” - można podzielić wedÅ‚ug wielu kryteriów. Bohaterów jest bez liku, poczÄ…wszy od pierwszo-, drugo-, trzecioplanowych, aż do epizodycznych. Inna klasyfikacja dotyczy ideologii i wówczas wyróżniamy bohaterów pozytywnych (obroÅ„ców ojczyzny) i negatywnych (wrogów, zdrajców). WÅ›ród wszystkich podziałów najbardziej znaczÄ…ce jest poczyniony ze wzglÄ™du na „prawdÄ™ przeszÅ‚oÅ›ci”. PrzyjmujÄ…c takÄ… perspektywÄ™, bohaterów Å›rodkowej części Trylogii możemy podzielić na postacie:
strona: 1 2 3 4
Szybki test:
Sienkiewicz:a) skrupulatnie przedstawia dzieje każdej z nowych postaci
b) nie uznaje poprzedzania wystÄ…pienia postaci podawaniem jej historii
c) wyłącznie w partiach dialogowych wspomina o przeszłości bohaterów
d) nie wspomina o przeszłości bohaterów
RozwiÄ…zanie
UstÄ™p „Przywilejów i konstytucji za panowania Jego Królewskiej MoÅ›ci MichaÅ‚a I roku PaÅ„skiego 1670” wspomina:
a) Andrzeja Kmicica
b) Stefana Kmicica
c) Jana Kmicica
d) Samuela Kmicica
RozwiÄ…zanie
Sienkiewicz nie wymyślił:
a) służby Kmicica w wojsku litewskim pod Sapiehą
b) miłości Kmicica do Aleksandry Billewiczówny
c) służby Kmicica u Janusza Radziwiłła
d) rozsadzenia kolubryny przez Kmicica podczas obrony Jasnej Góry
RozwiÄ…zanie
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies