JÄ™zyk i styl powieÅ›ci historycznej „Potop” - strona 2
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Potop

JÄ™zyk i styl powieÅ›ci historycznej „Potop”

Autor: Karolina Marlêga

Badacze płaszczyzny leksykalnej powieści stwierdzili, że występuje w niej dużo czasowników, a mniej rzeczowników i przymiotników. Pisarz dokonał takiego wyboru, by zdynamizować obszerny utwór.

Duże znaczenie dla zanalizowania języka powieści ma przyjrzenie się sposobom ujęcia wątku historycznego w utworze. W przypadku Potopu Sienkiewicz skorzystał z następujących rozwiązań:

- PosÅ‚użyÅ‚ siÄ™ historycznÄ… „rozprawkÄ…” czy „szkicem”, przedstawiajÄ…c fakty i jednoczeÅ›nie je interpretujÄ…c (narracja opisowo-interpretacyjna): „Lwów od chwili przybycia króla zmieniÅ‚ siÄ™ w istotnÄ… stolicÄ™ Rzeczypospolitej. Wraz z królem przybyÅ‚a wiÄ™ksza część biskupów z caÅ‚ego kraju i wszyscy ci Å›wieccy senatorowie, którzy nie sÅ‚użyli nieprzyjacielowi. Wydane lauda zwoÅ‚aÅ‚y również pod broÅ„ szlachtÄ™ województwa ruskiego i dalszych przylegÅ‚ych, która stanęła licznie a zbrojno z tym wiÄ™kszÄ… Å‚atwoÅ›ciÄ…, że Szwedów wcale w tych stronach nie byÅ‚o. RosÅ‚y też oczy i serca na widok tego pospolitego ruszenia, w niczym albowiem nie przypominaÅ‚o ono owego wielkopolskiego, które pod UjÅ›ciem tak sÅ‚abÄ… stawiÅ‚o nieprzyjacielowi zaporÄ™”. O subiektywnej cenie wydarzeÅ„ Å›wiadczÄ… zwroty: „która stanęła licznie a zbrojno z tym wiÄ™kszÄ… Å‚atwoÅ›ciÄ…, że Szwedów wcale w tych stronach nie byÅ‚o”, „w niczym albowiem nie przypominaÅ‚o ono owego wielkopolskiego, które pod UjÅ›ciem tak sÅ‚abÄ… stawiÅ‚o nieprzyjacielowi zaporÄ™”.

- Wybrał ujęcia historyczno-beletrystyczne, w których elementy dziejowe są powiązane z postępowaniem postaci i przybliżone do ich sposobów myślenia i odczuwania.

Ciekawym przykładem jest tu porównawcza charakterystyka dwóch znakomitych magnatów, Jerzego Lubomirskiego i Janusza Radziwiłła (na ten przykład wskazują Bujnicki i Helman, autorzy wspominanej pozycji). Pierwszy z nich pojawia się w powieści w scenie o charakterze podniosłym. Gdy Jan Kazimierz wraca z wygnania, pierwszym magnetem podejmującym go na swej ziemi jest właśnie Jerzy. Narrator zaczyna przedstawienie tej postaci od przybliżenia czytelnikowi ubioru i wyglądu. Z
wraca szczególnÄ… uwagÄ™ na twarz, po czyn przechodzi do interpretacji porównawczej: „Gdzie tylko Jerzy Lubomirski nie zdoÅ‚aÅ‚ zająć najwybitniejszego miejsca, gdzie mógÅ‚ tylko dzielić siÄ™ z innymi sÅ‚awÄ… i zasÅ‚ugÄ…, tam rozdrażniona jego duma gotowa byÅ‚a poÅ‚ożyć siÄ™ w poprzek i popsuć, zÅ‚amać wszelkie zabiegi, choćby o zbawienie ojczyzny chodziÅ‚o. ByÅ‚ to wódz szczęśliwy i biegÅ‚y, ale i pod tym wzglÄ™dem przewyższali go inni niezmiernie, a w ogóle zdolnoÅ›ci jego, lubo niepospolite, nie szÅ‚y w parze z ambicjÄ… i chÄ™ciÄ… znaczenia. StÄ…d wieczny niepokój wrzaÅ‚ w jego duszy, stÄ…d wyrodziÅ‚a siÄ™ podejrzliwość, zazdrość, które później doprowadziÅ‚y go do tego, że dla Rzeczypospolitej staÅ‚ siÄ™ nawet od strasznego Janusza RadziwiÅ‚Å‚a zgubniejszym. Czarny duch, który mieszkaÅ‚ w Januszu, byÅ‚ zarazem i wielki, nie cofaÅ‚ siÄ™ przed nikim i przed niczym; Janusz pragnÄ…Å‚ korony i Å›wiadomie szedÅ‚ do niej przez groby i ruinÄ™ ojczyzny. Lubomirski byÅ‚by jÄ… przyjÄ…Å‚, gdyby rÄ™ce szlacheckie wÅ‚ożyÅ‚y mu jÄ… na gÅ‚owÄ™, ale mniejszÄ… duszÄ™ majÄ…c, jasno i wyraźnie jej pożądać nie Å›miaÅ‚. RadziwiÅ‚Å‚ byÅ‚ jednym z takich mężów, których niepowodzenie do rzÄ™dów zbrodniarzy strÄ…ca, powodzenie do rzÄ™du półbogów wynosi; Lubomirski byÅ‚ to wielki warchoÅ‚, który prace dla zbawienia ojczyzny, w imiÄ™ swej podrażnionej pychy, popsuć byÅ‚ zawsze gotów, nic w zamian zbudować, nawet siebie wynieść nie Å›miaÅ‚, nie umiaÅ‚; RadziwiÅ‚Å‚ zmarÅ‚ winniejszym, Lubomirski szkodliwszym”.

Ten fragment Bujnicki i Helman w swej książce „Potop” Henryka Sienkiewicza. Powieść i film okreÅ›lajÄ… jako podwójny portret psychologiczno-historyczny, który z narracji wyodrÄ™bnia siÄ™ stylem i ocenÄ… z odlegÅ‚ego, dziewiÄ™tnastowiecznego dystansu i pozwala na dokonanie uogólnieÅ„ caÅ‚ego, także pozafabularnego, życia historycznych postaci.

strona:    1    2    3    4    5  

Szybki test:

„Potop” rozpoczyna siÄ™ trzecioosobowÄ… relacjÄ… narracyjnÄ…, stylizowanÄ… na:
a) balladÄ™
b) szlachecki herbarz
c) legendÄ™
d) baśń
RozwiÄ…zanie

Czytelnik otrzymuje od Sienkiewicza mało opisów przyrody, których miejsce zajmują:
a) opisy rezydencji i zamków
b) opisy batalistyczne
c) opisy zewnętrzne postaci
d) opisy ubiorów i zwyczajów szlacheckich
RozwiÄ…zanie

Najbogatszym słownictwem Sienkiewicz obdarzył:
a) Michała Wołodyjowskiego
b) króla Jana Kazimierza
c) Rocha Kowalskiego
d) Jana Onufrego Zagłobę
RozwiÄ…zanie

Więcej pytań

Zobacz inne artykuły:

Inne
Charakterystyka Aleksandry Billewiczówny
Charakterystyka Andrzeja Kmicica / Babinicza
Czas i miejsce akcji „Potopu”
Geneza i okolicznoÅ›ci powstania „Potopu”
„Potop” - TOM I - streszczenie szczegółowe
PrzeglÄ…d bohaterów historycznych „Potopu”
„Potop” - TOM II - streszczenie szczegółowe
Obraz XVII-wiecznego społeczeństwa w powieści Henryka Sienkiewicza
„Ku pokrzepieniu serc” - znaczenie utworu „Potop”
Bohaterowie fikcyjni oraz znani z historii, a nieobecni we współczesnych podręcznikach
Sposoby kreowania postaci w powieÅ›ci „Potop”
„Potop” - TOM III - streszczenie szczegółowe
JÄ™zyk i styl powieÅ›ci historycznej „Potop”
„Potop” Henryka Sienkiewicza jako powieść historyczna
Kompozycja i artyzm powieÅ›ci „Potop”
TÅ‚o historyczne „Potopu” - stosunki polsko-szwedzkie w XVII wieku
Streszczenie „Potopu” w piguÅ‚ce
Jan Onufry Zagłoba - charakterystyka
Biografia Henryka Sienkiewicza
Motyw miÅ‚oÅ›ci w „Potopie”
Szczegółowy plan wydarzeÅ„ „Potopu”
Powieść historyczna w dziewiętnastowiecznej Polsce
Janusz Radziwiłł - charakterystyka
Filmowe adaptacje „Potopu”
Polscy powieÅ›ciopisarze o „Potopie”
Krytycy literaccy i badacze o „Potopie”
Wypowiedzi o Sienkiewiczu
Kalendarium twórczości Henryka Sienkiewicza
Kalendarium życia Henryka Sienkiewicza
Ciekawostki o Henryku Sienkiewiczu
Najważniejsze cytaty z „Potopu”
Bibliografia



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies