JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Potop
Przeciw Sienkiewiczowi wystÄ…pili również w pierwszych latach XX wieku znani krytycy i publicyÅ›ci: StanisÅ‚aw Brzozowski oraz WacÅ‚aw NaÅ‚kowski. Zaatakowali oni ostro cykl oraz jego autora, zarzucajÄ…c pisarzowi konserwatyzm, prezentowanie interesów Å›wiata szlacheckiego, niezdolność do rozumienia dziejów Polski, pÅ‚ytki optymizm, stworzenie z Trylogii: „karykatury polskoÅ›ci, apoteozy tego wszystkiego, co byÅ‚o w niej najlichsze”.
Inne opinie krytyków:
Juliusz Kleiner, zmarÅ‚y w 1957 roku profesor historii literatury polskiej na Uniwersytecie JagielloÅ„skim: „Nie ma w „Potopie” jak w „Ogniem i mieczem” przelania dynamiki dziejowej w nurt powieÅ›ci. Jest to tylko powieść historyczna, ale jednak z najÅ›wietniejszych, której żywe postaci i żywe sceny przy wielokrotnym nawet czytaniu zawsze przykuwajÄ… uwagÄ™, zawsze dajÄ… wielkÄ… sumÄ™ przyjemnoÅ›ci szlachetnej, zawsze darzÄ… strumieniem energii i w pamiÄ™ci pozostajÄ… na zawsze. Z walorami artystycznymi zÅ‚Ä…czyÅ‚a siÄ™ wartość narodowa. Na przestrzeni kilku dziesiÄ™cioleci byÅ‚ to najsilniejszy literacki wyraz dążenia do paÅ„stwowoÅ›ci wÅ‚asnej, niby przewodnik ruchu niepodlegÅ‚oÅ›ciowego (…) SpoÅ›ród trzech wielkich powieÅ›ci o wieku XVII – pokrzepienie serc wniósÅ‚ najpotężniej „Potop””.
Samuel Sandler, historyk literatury badajÄ…cy dzieÅ‚a pisarza z perspektywy marksistowskiej, który wyżej stawia Potop niż Ogniem i mieczem: „Potop (…)jest obok Krzyżaków najlepszÄ… powieÅ›ciÄ… Sienkiewicza, a obie – najpopularniejszymi powieÅ›ciami historycznymi XIX wieku o tematyce zaczerpniÄ™tej z dziejów Polski (…) Å»adna poza Potopem część Trylogii nie posiada (…) równej siÅ‚y ideowo-artystycznej, w żadnej nie utrafiÅ‚ pisarz w tej mierze, jak tu, w szeroko rozpowszechnione wÅ›ród mas nastroje patriotyczne (…) Jedność intencji ideowych i trafnie wybranego konfliktu dziejowego – oto co stanowi o wyższoÅ›ci Potopu nad Ogniem i mieczem. NajwiÄ™kszÄ… bowiem wartoÅ›ciÄ… Potopu z punktu widzenia wiernoÅ›ci historycznej jest plastyczne ukazanie wojny z nawaÅ‚Ä… szwedzkÄ… jako ogólnonarodowego powstania przeciwko zaborcy”.
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Krytycy literaccy i badacze o „Potopie”
Autor: Karolina MarlêgaPrzeciw Sienkiewiczowi wystÄ…pili również w pierwszych latach XX wieku znani krytycy i publicyÅ›ci: StanisÅ‚aw Brzozowski oraz WacÅ‚aw NaÅ‚kowski. Zaatakowali oni ostro cykl oraz jego autora, zarzucajÄ…c pisarzowi konserwatyzm, prezentowanie interesów Å›wiata szlacheckiego, niezdolność do rozumienia dziejów Polski, pÅ‚ytki optymizm, stworzenie z Trylogii: „karykatury polskoÅ›ci, apoteozy tego wszystkiego, co byÅ‚o w niej najlichsze”.
Inne opinie krytyków:
Juliusz Kleiner, zmarÅ‚y w 1957 roku profesor historii literatury polskiej na Uniwersytecie JagielloÅ„skim: „Nie ma w „Potopie” jak w „Ogniem i mieczem” przelania dynamiki dziejowej w nurt powieÅ›ci. Jest to tylko powieść historyczna, ale jednak z najÅ›wietniejszych, której żywe postaci i żywe sceny przy wielokrotnym nawet czytaniu zawsze przykuwajÄ… uwagÄ™, zawsze dajÄ… wielkÄ… sumÄ™ przyjemnoÅ›ci szlachetnej, zawsze darzÄ… strumieniem energii i w pamiÄ™ci pozostajÄ… na zawsze. Z walorami artystycznymi zÅ‚Ä…czyÅ‚a siÄ™ wartość narodowa. Na przestrzeni kilku dziesiÄ™cioleci byÅ‚ to najsilniejszy literacki wyraz dążenia do paÅ„stwowoÅ›ci wÅ‚asnej, niby przewodnik ruchu niepodlegÅ‚oÅ›ciowego (…) SpoÅ›ród trzech wielkich powieÅ›ci o wieku XVII – pokrzepienie serc wniósÅ‚ najpotężniej „Potop””.
Samuel Sandler, historyk literatury badajÄ…cy dzieÅ‚a pisarza z perspektywy marksistowskiej, który wyżej stawia Potop niż Ogniem i mieczem: „Potop (…)jest obok Krzyżaków najlepszÄ… powieÅ›ciÄ… Sienkiewicza, a obie – najpopularniejszymi powieÅ›ciami historycznymi XIX wieku o tematyce zaczerpniÄ™tej z dziejów Polski (…) Å»adna poza Potopem część Trylogii nie posiada (…) równej siÅ‚y ideowo-artystycznej, w żadnej nie utrafiÅ‚ pisarz w tej mierze, jak tu, w szeroko rozpowszechnione wÅ›ród mas nastroje patriotyczne (…) Jedność intencji ideowych i trafnie wybranego konfliktu dziejowego – oto co stanowi o wyższoÅ›ci Potopu nad Ogniem i mieczem. NajwiÄ™kszÄ… bowiem wartoÅ›ciÄ… Potopu z punktu widzenia wiernoÅ›ci historycznej jest plastyczne ukazanie wojny z nawaÅ‚Ä… szwedzkÄ… jako ogólnonarodowego powstania przeciwko zaborcy”.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies