Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Nowele Konopnickiej

Charakterystyka bohaterów „Obrazków więziennych”

Cygan
Cygan jest bohaterem obrazka Podług księgi. Przebywa w więzieniu od czterech lub pięciu lat („postawa i cera zdradzały dawnego już aresztanta”). Towarzysze, strażnicy, pracownicy kancelarii nazywają go Cyganem, choć to nie było jego prawdziwe imię czy nazwisko. Nawet w księdze, gdzie zapisywano zarobki, figurował pod tymi danymi: „Cyganem zwali go, z czasem zapomniano zgoła, czy miał jakie inne, a i on sam zdawał się nie pamiętać o tym”.

Wyróżniał się wśród innych skazańców „pałającym”, posępnym spojrzeniem (jego źrenice „pałały czerwonawym ogniem”).
Był ubrany w zwyczajny więzienny strój: kubrak i koszulę. Na głowie nosił czapkę. Był bardzo silny, ponieważ nadal miał prosty i sztywny kark, który unosił wysoko. Narrator określa go zwrotem: „drapieżnie pożądliwy”.

W chwili, gdy postanowił wykorzystać nieuwagę strażników i zamieszanie związane z zatarasowaniem bramy wjazdowej i uciec, miał szeroko rozwarte nozdrza („zdawały się wietrzyć powiew ulicy z niepohamowaną żądzą”). Na szyi pulsowały mu grube, napięte żyły, a półotwarte usta ujawniały drobne, ostre i niezwykle białe zęby. Był tak zdenerwowany i podekscytowany, że drżące nogi odmawiały mu posłuszeństwa, a serce biło jak oszalałe: „Baczniejszy spostrzegacz poznałby z łatwością, że więzień przebywa ten punkt krytyczny, w którym cierpienie, jeśli nie przełamało woli i energii, staje się na dłużej wprost nieznośnym, niemożliwym. Potąd - a nie dalej - krzyczy coś w ludzkiej istocie, która doszła do takiego krytycznego punktu; a prawodawstwo kryminalne nigdy dość szeroko uwzględnić, nigdy dość bacznie rozpoznać nie może tego momentu psychicznego”.
Chciał wykorzystać odpowiedni moment ucieczki, wiedząc, że jej powodzenie zależy od wyboru czasu: „Gorejące jego oczy, zrazu w czeluściach bramy utkwione, obiegały teraz podwórze, oblatywały drzwi i okna w wewnętrznych murach więzienia, mierzyły odległość furtki od skrzyni i skrzyni od wożą, wreszcie wpiły się z jakąś dziką przenikliwością w twarz strażnika (…)”. Udało mu się opuścić mury więzienie właśnie dzięki nieuwadze funkcjonariusza, który - zwrócony bokiem do więźniów - stał przed altaną i prowadził z kimś spokojną rozmowę, brząkając od czasu do czasu kluczami „na znak obecności i czujności swojej”.

Moment ucieczki dostrzegła kucharka Janowa, której: „coś siwego migło między końmi, właśnie jakby świnia...”. Potem wszystko potoczyło się w oka mgnieniu. Od razu odkryto, kto uciekł i w jakim kierunku podążał. Uczestnicy pościgu dostrzegli Cygana, jak biegł w koszuli i w hajdawerach. Wtedy był wolny, przypominał liść unoszony wiatrem, ledwo dotykał stopami ziemi. Pędził przed nimi z okrzykiem: „jakby mu w dwoje tyle rączości przybyło”. Cygana zgubiło to, że uciekał w linii prostej: „Biegł jak strzała szybko i jak strzała wciąż prosto przed siebie”.

Gdy w końcu został pojmany, był wyczerpany. Udało mu się jeszcze na chwilę wyrwać, lecz półżywy organizm dał o sobie znać – biegł coraz wolniej, aż postanowił stanąć twarzą w twarz z pracownikami więzienia i się odwrócił. Wówczas dopiero uczestnicy pościgu dostrzegli jego „Oczy jak pochodnie, twarz trupio ściągnięta, zęby wyszczerzone jakby do kąsania, na ustach nieco krwawej piany”. Choć został okrążony przez strażników i przyparty do ziemi, bronił się rozpaczliwie. Gryzł, darł, bił wszystkich pięściami po głowach, kopał - był wściekły.

To, co stało się z nim później, można odczytywać symbolicznie. Obalony na ziemię, przygnieciony przez siedmiu mężczyzn, którzy opadli na jego pierś kolanami, pokrwawili go, poszarpali na nim koszulę i tak zmordowali, że trzeba go było do więzienia na rękach nieść „niby martwe brzemię” – Cygan został zniewolony. Proces ten można rozumieć jako złamanie ducha człowieka, który został pozbawiony szansy na wolność.

strona:    1    2    3    4    5    6  


Zobacz inne artykuły:

Dym
Charakterystyka bohaterów noweli „Dym”
Najważniejsze cytaty noweli „Dym”
Motywy literackie w noweli „Dym”
Problematyka noweli „Dym”
Narracja noweli „Dym”
Wyjaśnienie tytułu noweli „Dym”, rola dymu w utworze
Plan wydarzeń noweli „Dym”
Czas i miejsce akcji noweli „Dym”
„Dym” – streszczenie utworu

Mendel Gdański
Mendel Gdański – charakterystyka bohatera
Wymowa noweli „Mendel Gdański”
Problem antysemityzmu w noweli „Mendel Gdański”
Geneza noweli „Mendel Gdański”
Czas, miejsce akcji oraz struktura opowiadania „Mendel Gdański”
„Mendel Gdański” – streszczenie utworu
Charakterystyka pozostałych bohaterów noweli „Mendel Gdański”
Narracja i język noweli „Mendel Gdański”
Obraz miasta przedstawiony w noweli „Mendel Gdański”
Plan wydarzeń noweli „Mendel Gdański”
Wyjaśnienie tytułu „Mendel Gdański”
Najważniejsze cytaty noweli „Mendel Gdański”
Motywy w noweli „Mendel Gdański”

Miłosierdzie gminy
Problematyka noweli „Miłosierdzie gminy”
Kuntz Wunderli – charakterystyka bohatera
Znaczenie tytułu „Miłosierdzie gminy”
Czas i miejsce akcji noweli „Miłosierdzie gminy”
„Miłosierdzie gminy” – streszczenie noweli
Najważniejsze cytaty noweli „Miłosierdzie gminy”
Motywy literackie w noweli „Miłosierdzie gminy”
Charakterystyka bohaterów noweli „Miłosierdzie gminy”
Plan wydarzeń noweli „Miłosierdzie gminy”

Nasza szkapa
Motyw dziecka w „Naszej szkapie”
Charakterystyka bohaterów noweli „Nasza szkapa”
Problematyka noweli „Nasza szkapa”
Narracja i język noweli „Nasza szkapa”
Czas i miejsce akcji noweli „Nasza szkapa”
„Nasza szkapa” – streszczenie utworu
Najważniejsze cytaty noweli „Nasza szkapa”
Motywy literackie w noweli „Nasza szkapa”
Charakterystyka rodziny Mostowiaków
Plan wydarzeń noweli „Nasza szkapa”

Obrazki więzienne
Problematyka „Obrazków więziennych”
Charakterystyka bohaterów „Obrazków więziennych”
Czas i miejsce akcji „Obrazków więziennych”
„Obrazki więzienne” – streszczenie utworu
Najważniejsze cytaty „Obrazków więziennych”
Plan wydarzeń „Obrazków więziennych”

Inne
Rola nowel pozytywistycznych na przykładzie twórczości Konopnickiej.
Cechy nowelistyki Marii Konopnickiej
Biografia Marii Konopnickiej
Nowela jako gatunek. Wyznaczniki
Bibliografia
O Konopnickiej powiedzieli...
Cytaty z twórczości Marii Konopnickiej
Twórczość Marii Konopnickiej



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies