Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Nowele Konopnickiej

Charakterystyka bohaterów „Obrazków więziennych”

W chwili akcji właściwej miał około trzydziestu lat. Był olbrzymim chłopem w siwym, więziennym, szeroko na piersiach rozerwanym kubraku, który odsłaniał jego rudo zarosłą pierś. Miał dużą, ospowatą, mocno obrzękłą twarz, na której widoczna była jakaś niezgłębiona troska i wielki, niezwyciężony strach. Jego ogolony „łeb”, wciśnięty był głęboko między ramiona, uwydatniając w ten sposób brak szyi. Jego wielka, ciężka, skurczona w sobie postać przypominała „wołu, ogłuszonego uderzeniem obucha”.

Mimo młodego wieku, był bardzo wyniszczony: „Żarło go coś widocznie i krew z niego ssało.
A nie było to owo powolne, charakterystyczne wyniszczenie, jakiemu podlegają dawni więźniowie i recydywiści, ale jakaś nagła i niepowstrzymana ruina, od której pomimo ogromnej budowy swojej tak zetlał, że zdawało się, iż potrącony palcem padnie o ziemię i w proch się rozsypie”
.

Przed dwoma laty przeprowadził się ze wsi Witaszewice do miasta. Po kilku dniach poszukiwania pracy, otrzymał posadę u kupca N., którego potem zamordował. Znosił upokorzenia w pracy, ponieważ poznał tam Julka - dwunastoletniego chłopca sklepowego. Mimo ciężkiej pracy, obaj spali w kuchni, byli bici i poniżani. Onufer pokochał chłopca jak swoje dziecko, opiekował się nim i przytulał, gdy płakał. Za uzbierane pieniądze kupił Julkowi buty (sam chodził w drewnianych trepach), czapkę, prał mu, podsuwał jedzenie. Znosił dalej wszystkie upokorzenia i wyzwiska, nie chcąc odejść. Zyskał miłość chłopca.

Wykonywał swe liczne obowiązki uczciwie. Musiał pracować w sklepie, w domu gotować i sprzątać i usługiwać kupcowi. Gdy nie smakowała mu zupa, wylewał gorącą na twarz parobka. Ludzie widzieli, jak chodził poparzony i posiniaczony. Choć sąsiedzi z kamienicy prosili go, by odszedł, obiecali pomoc w poszukiwaniu innej pracy, on nie chciał. Robił to wszystko ze względu na Julka.

Do zbrodni popchnęło go pewne wydarzenie. Którejś niedzieli Sęk podał panu gorącą zupę, a kupiec wylał mu ją na twarz, po tym, jak stwierdził, iż jest przesolona. Resztę obiadu zjadł i położył się spać. Parobek, mimo porarzeń, sprzątnął ze stołu. Zezłoszczony i rozżalony na widok śpiącego kupca, chwycił wielki gwicht i uderzył nim śpiącego w głowę, powodując natychmiastową śmierć. W tej właśnie chwili na próg wbiegł powracający z miasta Julek i, zobaczywszy trupa, krzyknął. Dźwięk przerażonego chłopca spowodował, że Onufer rzucił się ku niemu, chwycił za szyję i trzymanym jeszcze w ręku gwichtem ugodził w głowę: „Krew i mózg bryznęły wysoko na ścianę, a chłopiec jak stał, tak padł, raz tylko krzyknąwszy”.

Mimo iż dokonał tak okrutnej zbrodni, dawni przyjaciele bronili go podczas procesu. Zeznawali, że Onufer to dobry, uczynny człowiek i nikomu nie zrobił krzywdy. Gdy został aresztowany, od razu przyznał się do winy, do podwójnego morderstwa. Później na widok zakrwawionego ubrania Julka, które było dowodem na procesie, zemdlał.

Bohater umarł w więzieniu, po tym, jak został zamknięty w karcerze, mimo iż błagał i powtarzał, że boi się ciemności. Gdy wypuścili go z ciemnej, żaden z więźniów nie chciał dzielić z nim celi. Nadzorca zamknął go w końcu w komórce. Sęk podjął samobójczą próbę (chciał się powiesić), lecz został uratowany. Ponownie za karę dostał tydzień ciemnej. W czasie tych siedmiu dni, w nocy dostawał obłędu. Od chwili, gdy w szale zabił Julka, nie chciał żyć. Żal i wyrzuty sumienia nie odstępowały go na krok.

Prosił aresztantów, by go zatłukli. W celi powtarzał: „O moje dziecko - peda - o moje kochające! Czemuś ty wtedy wyszło w złą godzinę? O moje dziecko najmilejsze! Toć ja ciebie ubić nie chciał! Toć ja ciebie jak własną duszę miłował!" Patrzę ja, wytrzeszczam oczy, nikogo w komórce nie ma, a ten się precz trzęsie a modli: ,,O moje dziecko, odpuść ty mnie - peda - odpuść ty mnie swoją śmierć niewinną! O moje dziecko najmilsze - peda - kochanie moje najsłodsze!”. Przestał jeść, bardzo schudł. Gdy zabrali go do lazaretu, całymi dniami odmawiał pacierz. Nocami przemawiał do Julka niczym ojciec. Zachowywał się tak, jakby sierota żyła i była obok. Po którejś nocy znaleziono go klęczącego w rogu. Był martwy.

strona:    1    2    3    4    5    6  


Zobacz inne artykuły:

Dym
Czas i miejsce akcji noweli „Dym”
„Dym” – streszczenie utworu
Charakterystyka bohaterów noweli „Dym”
Najważniejsze cytaty noweli „Dym”
Motywy literackie w noweli „Dym”
Problematyka noweli „Dym”
Narracja noweli „Dym”
Wyjaśnienie tytułu noweli „Dym”, rola dymu w utworze
Plan wydarzeń noweli „Dym”

Mendel Gdański
„Mendel Gdański” – streszczenie utworu
Charakterystyka pozostałych bohaterów noweli „Mendel Gdański”
Mendel Gdański – charakterystyka bohatera
Wymowa noweli „Mendel Gdański”
Problem antysemityzmu w noweli „Mendel Gdański”
Geneza noweli „Mendel Gdański”
Czas, miejsce akcji oraz struktura opowiadania „Mendel Gdański”
Wyjaśnienie tytułu „Mendel Gdański”
Najważniejsze cytaty noweli „Mendel Gdański”
Motywy w noweli „Mendel Gdański”
Narracja i język noweli „Mendel Gdański”
Obraz miasta przedstawiony w noweli „Mendel Gdański”
Plan wydarzeń noweli „Mendel Gdański”

Miłosierdzie gminy
Czas i miejsce akcji noweli „Miłosierdzie gminy”
„Miłosierdzie gminy” – streszczenie noweli
Problematyka noweli „Miłosierdzie gminy”
Kuntz Wunderli – charakterystyka bohatera
Znaczenie tytułu „Miłosierdzie gminy”
Najważniejsze cytaty noweli „Miłosierdzie gminy”
Motywy literackie w noweli „Miłosierdzie gminy”
Charakterystyka bohaterów noweli „Miłosierdzie gminy”
Plan wydarzeń noweli „Miłosierdzie gminy”

Nasza szkapa
Czas i miejsce akcji noweli „Nasza szkapa”
„Nasza szkapa” – streszczenie utworu
Motyw dziecka w „Naszej szkapie”
Charakterystyka bohaterów noweli „Nasza szkapa”
Problematyka noweli „Nasza szkapa”
Narracja i język noweli „Nasza szkapa”
Najważniejsze cytaty noweli „Nasza szkapa”
Motywy literackie w noweli „Nasza szkapa”
Charakterystyka rodziny Mostowiaków
Plan wydarzeń noweli „Nasza szkapa”

Obrazki więzienne
Czas i miejsce akcji „Obrazków więziennych”
„Obrazki więzienne” – streszczenie utworu
Problematyka „Obrazków więziennych”
Charakterystyka bohaterów „Obrazków więziennych”
Najważniejsze cytaty „Obrazków więziennych”
Plan wydarzeń „Obrazków więziennych”

Inne
Biografia Marii Konopnickiej
Rola nowel pozytywistycznych na przykładzie twórczości Konopnickiej.
Cechy nowelistyki Marii Konopnickiej
Nowela jako gatunek. Wyznaczniki
Twórczość Marii Konopnickiej
Bibliografia
O Konopnickiej powiedzieli...
Cytaty z twórczości Marii Konopnickiej



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies