Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Nowele Konopnickiej

Charakterystyka bohaterów „Obrazków więziennych”

W chwili akcji właściwej miał około trzydziestu lat. Był olbrzymim chłopem w siwym, więziennym, szeroko na piersiach rozerwanym kubraku, który odsłaniał jego rudo zarosłą pierś. Miał dużą, ospowatą, mocno obrzękłą twarz, na której widoczna była jakaś niezgłębiona troska i wielki, niezwyciężony strach. Jego ogolony „łeb”, wciśnięty był głęboko między ramiona, uwydatniając w ten sposób brak szyi. Jego wielka, ciężka, skurczona w sobie postać przypominała „wołu, ogłuszonego uderzeniem obucha”.

Mimo młodego wieku, był bardzo wyniszczony: „Żarło go coś widocznie i krew z niego ssało.
A nie było to owo powolne, charakterystyczne wyniszczenie, jakiemu podlegają dawni więźniowie i recydywiści, ale jakaś nagła i niepowstrzymana ruina, od której pomimo ogromnej budowy swojej tak zetlał, że zdawało się, iż potrącony palcem padnie o ziemię i w proch się rozsypie”
.

Przed dwoma laty przeprowadził się ze wsi Witaszewice do miasta. Po kilku dniach poszukiwania pracy, otrzymał posadę u kupca N., którego potem zamordował. Znosił upokorzenia w pracy, ponieważ poznał tam Julka - dwunastoletniego chłopca sklepowego. Mimo ciężkiej pracy, obaj spali w kuchni, byli bici i poniżani. Onufer pokochał chłopca jak swoje dziecko, opiekował się nim i przytulał, gdy płakał. Za uzbierane pieniądze kupił Julkowi buty (sam chodził w drewnianych trepach), czapkę, prał mu, podsuwał jedzenie. Znosił dalej wszystkie upokorzenia i wyzwiska, nie chcąc odejść. Zyskał miłość chłopca.

Wykonywał swe liczne obowiązki uczciwie. Musiał pracować w sklepie, w domu gotować i sprzątać i usługiwać kupcowi. Gdy nie smakowała mu zupa, wylewał gorącą na twarz parobka. Ludzie widzieli, jak chodził poparzony i posiniaczony. Choć sąsiedzi z kamienicy prosili go, by odszedł, obiecali pomoc w poszukiwaniu innej pracy, on nie chciał. Robił to wszystko ze względu na Julka.

Do zbrodni popchnęło go pewne wydarzenie. Którejś niedzieli Sęk podał panu gorącą zupę, a kupiec wylał mu ją na twarz, po tym, jak stwierdził, iż jest przesolona. Resztę obiadu zjadł i położył się spać. Parobek, mimo porarzeń, sprzątnął ze stołu. Zezłoszczony i rozżalony na widok śpiącego kupca, chwycił wielki gwicht i uderzył nim śpiącego w głowę, powodując natychmiastową śmierć. W tej właśnie chwili na próg wbiegł powracający z miasta Julek i, zobaczywszy trupa, krzyknął. Dźwięk przerażonego chłopca spowodował, że Onufer rzucił się ku niemu, chwycił za szyję i trzymanym jeszcze w ręku gwichtem ugodził w głowę: „Krew i mózg bryznęły wysoko na ścianę, a chłopiec jak stał, tak padł, raz tylko krzyknąwszy”.

Mimo iż dokonał tak okrutnej zbrodni, dawni przyjaciele bronili go podczas procesu. Zeznawali, że Onufer to dobry, uczynny człowiek i nikomu nie zrobił krzywdy. Gdy został aresztowany, od razu przyznał się do winy, do podwójnego morderstwa. Później na widok zakrwawionego ubrania Julka, które było dowodem na procesie, zemdlał.

Bohater umarł w więzieniu, po tym, jak został zamknięty w karcerze, mimo iż błagał i powtarzał, że boi się ciemności. Gdy wypuścili go z ciemnej, żaden z więźniów nie chciał dzielić z nim celi. Nadzorca zamknął go w końcu w komórce. Sęk podjął samobójczą próbę (chciał się powiesić), lecz został uratowany. Ponownie za karę dostał tydzień ciemnej. W czasie tych siedmiu dni, w nocy dostawał obłędu. Od chwili, gdy w szale zabił Julka, nie chciał żyć. Żal i wyrzuty sumienia nie odstępowały go na krok.

Prosił aresztantów, by go zatłukli. W celi powtarzał: „O moje dziecko - peda - o moje kochające! Czemuś ty wtedy wyszło w złą godzinę? O moje dziecko najmilejsze! Toć ja ciebie ubić nie chciał! Toć ja ciebie jak własną duszę miłował!" Patrzę ja, wytrzeszczam oczy, nikogo w komórce nie ma, a ten się precz trzęsie a modli: ,,O moje dziecko, odpuść ty mnie - peda - odpuść ty mnie swoją śmierć niewinną! O moje dziecko najmilsze - peda - kochanie moje najsłodsze!”. Przestał jeść, bardzo schudł. Gdy zabrali go do lazaretu, całymi dniami odmawiał pacierz. Nocami przemawiał do Julka niczym ojciec. Zachowywał się tak, jakby sierota żyła i była obok. Po którejś nocy znaleziono go klęczącego w rogu. Był martwy.

strona:    1    2    3    4    5    6  


Zobacz inne artykuły:

Dym
Charakterystyka bohaterów noweli „Dym”
Najważniejsze cytaty noweli „Dym”
Motywy literackie w noweli „Dym”
Problematyka noweli „Dym”
Narracja noweli „Dym”
Wyjaśnienie tytułu noweli „Dym”, rola dymu w utworze
Plan wydarzeń noweli „Dym”
Czas i miejsce akcji noweli „Dym”
„Dym” – streszczenie utworu

Mendel Gdański
Charakterystyka pozostałych bohaterów noweli „Mendel Gdański”
Mendel Gdański – charakterystyka bohatera
Wymowa noweli „Mendel Gdański”
Problem antysemityzmu w noweli „Mendel Gdański”
Geneza noweli „Mendel Gdański”
Czas, miejsce akcji oraz struktura opowiadania „Mendel Gdański”
„Mendel Gdański” – streszczenie utworu
Najważniejsze cytaty noweli „Mendel Gdański”
Motywy w noweli „Mendel Gdański”
Narracja i język noweli „Mendel Gdański”
Obraz miasta przedstawiony w noweli „Mendel Gdański”
Plan wydarzeń noweli „Mendel Gdański”
Wyjaśnienie tytułu „Mendel Gdański”

Miłosierdzie gminy
Problematyka noweli „Miłosierdzie gminy”
Kuntz Wunderli – charakterystyka bohatera
Znaczenie tytułu „Miłosierdzie gminy”
Czas i miejsce akcji noweli „Miłosierdzie gminy”
„Miłosierdzie gminy” – streszczenie noweli
Najważniejsze cytaty noweli „Miłosierdzie gminy”
Motywy literackie w noweli „Miłosierdzie gminy”
Charakterystyka bohaterów noweli „Miłosierdzie gminy”
Plan wydarzeń noweli „Miłosierdzie gminy”

Nasza szkapa
Motyw dziecka w „Naszej szkapie”
Charakterystyka bohaterów noweli „Nasza szkapa”
Problematyka noweli „Nasza szkapa”
Narracja i język noweli „Nasza szkapa”
Czas i miejsce akcji noweli „Nasza szkapa”
„Nasza szkapa” – streszczenie utworu
Najważniejsze cytaty noweli „Nasza szkapa”
Motywy literackie w noweli „Nasza szkapa”
Charakterystyka rodziny Mostowiaków
Plan wydarzeń noweli „Nasza szkapa”

Obrazki więzienne
Problematyka „Obrazków więziennych”
Charakterystyka bohaterów „Obrazków więziennych”
Czas i miejsce akcji „Obrazków więziennych”
„Obrazki więzienne” – streszczenie utworu
Najważniejsze cytaty „Obrazków więziennych”
Plan wydarzeń „Obrazków więziennych”

Inne
Rola nowel pozytywistycznych na przykładzie twórczości Konopnickiej.
Cechy nowelistyki Marii Konopnickiej
Biografia Marii Konopnickiej
Nowela jako gatunek. Wyznaczniki
Bibliografia
O Konopnickiej powiedzieli...
Cytaty z twórczości Marii Konopnickiej
Twórczość Marii Konopnickiej



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies