Nowele Sienkiewicza - opracowania

Geneza „Latarnika”

Sienkiewicz napisał Latarnika w 1880 roku, w czasach, gdy wiele podróżował.

DÅ‚uga nieobecność w kraju i liczne wojaże – do Stanów Zjednoczonych, WÅ‚och, Francji, rozbudzaÅ‚y w pisarzu wielkÄ… tÄ™sknotÄ™ za ojczyznÄ…, myÅ›lami wracaÅ‚ do stron rodzinnych. W Listach z podróży zanotowaÅ‚: „SiedzÄ™ na pokÅ‚adzie, bo mi siÄ™ nie chce iść spać, a nie mnie z mego nocnego siedliska ani wiatr, ani zimno. Noc jest cicha, ciepÅ‚a, pogodna; Ocean ciÄ…gle gÅ‚adki. (...) Powoli przychodzi mi na myÅ›l kraj rodzinny. U nas teraz zima, robi siÄ™ wÅ‚aÅ›nie ranek, może mroźny, ale ró... wiÄ™cej

* * *

WyjaÅ›nienie tytuÅ‚u noweli „Latarnik”

Opowiadanie to osnute jest na wypadku rzeczywistym, o którym w swoim czasie pisaÅ‚ J. Horain w jednej ze swoich korespondencyj z Ameryki. – takÄ… adnotacjÄ…, peÅ‚niÄ…cÄ… funkcjÄ™ podtytuÅ‚u opatrzyÅ‚ Sienkiewicz „Latarnika”.

TytuÅ‚ noweli wskazuje na jej głównego bohatera – SkawiÅ„skiego, polskiego emigranta, który w Aspinwall objÄ…Å‚ posadÄ™ latarnika. Jego zadaniem byÅ‚o utrzymywanie w czystoÅ›ci miejsca pracy – latarni, rozwieszanie flag sygnalizacyjnych i zapalanie Å›wiatÅ‚a. Latarnik powinien być sumienny i odpowiedzialny. Do czasu otrzymania przesyÅ‚ki z Noweg... wiÄ™cej

* * *

Czas i miejsce akcji „Latarnika”

Miejscem akcji jest niewielka wysepka poÅ‚ożona niedaleko portu Aspinwall u wejÅ›cia do KanaÅ‚u Panamskiego (Aspinwall - miasto w stanie Iowa, USA). Na owej wysepce znajduje siÄ™ latarnia morska, której strzec miaÅ‚ bohater utworu - SkawiÅ„ski. W „LiÅ›cie Litwosa” z 1877 roku, Sienkiewicz wspominajÄ…c dzieje Sielawy, wymienia „NowÄ… GrenadÄ™ niedaleko równika”. Nowa Grenada byÅ‚a niegdyÅ› koloniÄ… hiszpaÅ„skÄ… w Ameryce PoÅ‚udniowej.

Skawiński, jako emigrant, zwiedził między innymi Australię, Afrykę, Indie, Kalifornię, Góry Skaliste, Hawanę, Paryż, Hiszpanię. Pisarz ... więcej

* * *

Problematyka „Latarnika”

Nowela Sienkiewicza ma wymowÄ™ patriotycznÄ…. Pisarz przedstawiÅ‚ w niej dzieje polskiego żoÅ‚nierza – emigranta, tuÅ‚acza, nazwiskiem SkawiÅ„ski. Bohater po upadku powstania listopadowego, w którym braÅ‚ udziaÅ‚: „Ten krzyż dostaÅ‚em w roku trzydziestym (...)” musiaÅ‚ emigrować z kraju, by na innych kontynentach walczyć o wolność: „Oto biÅ‚ siÄ™ w czterech częściach Å›wiata (...)”. Po powstaniu listopadowym nastÄ…piÅ‚ czas masowych wyjazdów z Polski, tak zwana Wielka Emigracja. Jej przyczyn należy dopatrywać siÄ™ w późniejszych represjach stosowanych wobec Polakó... wiÄ™cej

* * *

Konstrukcja i narracja „Latarnika”

„Latarnik” Sienkiewicza w peÅ‚ni realizuje zaÅ‚ożenia noweli. Posiada wyraźnie zaznaczonÄ… akcjÄ™ zmierzajÄ…cÄ… do punktu kulminacyjnego, który nagle „odwróci” losy głównego bohatera. Liczba postaci jest ograniczona.

Sylwetki: Johnsa dowożącego prowiant na wyspÄ™ oraz konsula amerykaÅ„skiego – Falconbridge`a sÄ… zaledwie zarysowane, na plan pierwszy wysuwa siÄ™ postać SkawiÅ„skiego. Utwór koncentruje siÄ™ na biografii tytuÅ‚owego latarnika, prezentuje wypadki z życia starego żoÅ‚nierza - emigranta. Autor stosuje w noweli zabieg retrospekcji – przywoÅ‚uje zdarzen... wiÄ™cej

* * *

Plan wydarzeÅ„ „Latarnika”

1. Wiadomość o wolnej posadzie latarnika.

2. Skawiński przed amerykańskim konsulem.

3. Wspomnienia Skawińskiego.

4. Tryb życia latarnika – zakres obowiÄ…zków.

5. Niezwykła paczka.

6. Czytanie poematu Mickiewicza.

7. Lawina uczuć i wspomnień.

8. Zwolnienie z pracy. Dalsza tułaczka Skawińskiego.... więcej

* * *

Geneza noweli „Sachem”

„Sachem” zaliczany jest do cyklu nowel amerykaÅ„skich. PowstaÅ‚ w 1883 roku. NowelÄ™ poprzedziÅ‚a dyskusja publicystyczna dotyczÄ…ca analogii miÄ™dzy sytuacjÄ… Indian w Stanach Zjednoczonych a Polaków w zaborze pruskim, zagrożonych „szowinistycznÄ… politykÄ… Bismarcka”- premiera Prus, niemieckiego kanclerza, zwanego też Å»elaznym Kanclerzem, walczÄ…cego z koÅ›cioÅ‚em katolickim i stosujÄ…cego politykÄ™ germanizacji.

„WÄ…tek fabularny tej noweli nawiÄ…zywaÅ‚ do rzeczywistej sytuacji Indian, tÄ™pionych bezlitoÅ›nie przez biaÅ‚ych zdobywców nowego lÄ…du, a kronikarska relacja... wiÄ™cej

* * *

WyjaÅ›nienie tytuÅ‚u „Sachem”

Termin sachem zostaÅ‚ zdefiniowany w noweli: „Oto Nr 2 programu mówiÅ‚, co nastÄ™puje: „Spacer na drucie zawieszonym na piÄ™tnaÅ›cie stóp nad ziemiÄ… (z towarzyszeniem muzyki) wykona sÅ‚ynny gimnastyk Czerwony SÄ™p, sachem (wódz) Czarnych Wężów, ostatni potomek królów pokolenia i ostatni z pokolenia (...)”. Sachem to inaczej wódz. Taki „przydomek” nosi Indianin, „ostatni z Czarnych Wężów”, który bÄ™dÄ…c dzieckiem jako jedyny ocalaÅ‚ z masowej masakry, „(...) mÅ‚ody chÅ‚opiec byÅ‚ synem zabitego „sachema” Czarnych Wężó... wiÄ™cej

* * *

Czas i miejsce akcji noweli „Sachem”

Miejscem akcji jest miasto Antylopa w stanie Teksas, poÅ‚ożone w pobliżu rzeki Antylopy. Antylopa powstaÅ‚a ma zgliszczach indiaÅ„skiej osady, Chiavatty - stolicy Czarnych Wężów. Lokalizacja Chiavatty podobaÅ‚a siÄ™ niemieckim kolonistom, rzeka Antylopa skutecznie izolowaÅ‚a przybyszów od wszelkich niebezpieczeÅ„stw: „Z wideÅ‚ źle uciekać, ale dobrze siÄ™ w nich bronić. DziÄ™ki tej myÅ›li zaraz z Berlina, Grundenau i Harmonii rozpoczęła siÄ™ emigracja do wideÅ‚, w których też w mgnieniu oka, na miejscu dzikiej Chiawatty, powstaÅ‚a ucywilizowana Antylopa. W pięć lat liczyÅ‚a ona dwa tysiÄ…ce mieszkaÅ„ców.” Niemiec... wiÄ™cej

* * *

Konstrukcja noweli „Sachem”

„Sachem” to nowela zbudowana wedÅ‚ug reguÅ‚ tego gatunku. PoczÄ…tek akcji stanowi retrospektywna opowieść nawiÄ…zujÄ…ca do historii Chiavatty. Pojawia siÄ™ informacja o planowanym wystÄ™pie sachema – ocalaÅ‚ego syna indiaÅ„skiego widza. NastÄ™pnie pisarz buduje napiÄ™cie wokół tego wÄ…tku: dokÅ‚adnie opisuje wnÄ™trze cyrku, prezentuje mieszkaÅ„ców miasteczka przybyÅ‚ych na pokaz: „W cyrku widno jak w dzieÅ„, bo chociaż nie zdoÅ‚ano przeprowadzić do niego rur gazowych, to natomiast olbrzymi żyrandol, zÅ‚ożony z pięćdziesiÄ™ciu lamp naftowych, oblewa arenÄ™ i widzów potokam... wiÄ™cej

* * *

Plan zdarzeÅ„ noweli „Sachem”

1. Historia Antylopy – dawnej Chiavatty
a. napad niemieckich osadników na Chiavattę
b. spalenie miasta i wymordowanie plemienia Czarnych Wężów

2. Przybycie cyrku Hon. M. Deana do Antylopy

3. PoczÄ…tek przedstawienia: akrobacje tancerki Liny

4. Występ Sachema
a. wojenny okrzyk i pieśń o zburzeniu Chiavatty
b. zbieranie datków

5. Wódz poÅ›ród mieszkaÅ„ców Antylopy – wizyta w lokalu „Pod ZÅ‚otym SÅ‚oÅ„cem”... wiÄ™cej

* * *

Motywy literackie w „Sachemie”

Motyw Indian

Zbiorowość Indian zostaÅ‚a zaprezentowana w pieÅ›ni Sachema. Z niej poznajemy tryb życia plemienia Czarnych Wężów, ich zwyczaje, obrzÄ™dy: „Po wielkich deszczach co rok piÄ™ciuset wojowników wychodziÅ‚o z Chiavatty na Å›cieżki wojny lub na wielkie Å‚owy wiosenne. Gdy wracali z wojny, zdobiÅ‚y ich skalpy; gdy wracali z Å‚owów, przywozili miÄ™so i skóry bawole, a żony witaÅ‚y ich z radoÅ›ciÄ… i taÅ„czyÅ‚y na cześć Wielkiego Ducha.
Chiavatta była szczęśliwa! Niewiasty pracowały w wigwamach, dzieci wyrastały na piękne dziewczęta i dzielnych wojowników. Wojownicy umierali na polu sławy ... więcej

* * *

Najważniejsze cytaty noweli „Sachem”

„Chiavatta byÅ‚a szczęśliwa! Niewiasty pracowaÅ‚y w wigwamach, dzieci wyrastaÅ‚y na piÄ™kne dziewczÄ™ta i dzielnych wojowników. Wojownicy umierali na polu sÅ‚awy i szli polować z duchami ojców do srebrnych gór. Topory ich nie broczyÅ‚y siÄ™ nigdy w krwi niewiast i dzieci, bo wojownicy Chiavatty byli szlachetnymi mężami. Chiavatta byÅ‚a potężnÄ…. Ale przyszÅ‚y blade twarze zza mórz dalekich i wrzuciÅ‚y ogieÅ„ do Chiavatty. Bladzi wojownicy nie pokonali Czarnych Wężów w boju, ale zakradli siÄ™ nocÄ… jak szakale i noże ich zbroczyÅ‚y siÄ™ w piersiach uÅ›pionych mężów, niewiast i dzieci.” – hist... wiÄ™cej

* * *

Geneza „Janka Muzykanta”

Utwór powstaÅ‚ w 1879 roku. Zaliczany jest do nowel biograficznych, ponieważ jego tematem sÄ… losy biednego wiejskiego dziecka – Janka. Biografia chÅ‚opca obejmuje dziesięć lat jego życia, przy czym autor koncentruje siÄ™ na narodzinach i czasie późniejszym - od czterech do dziesiÄ™ciu lat: „W ósmym roku chodziÅ‚ już jako potrzódka za bydÅ‚em lub, gdy w chaÅ‚upie nie byÅ‚o co jeść, za bedÅ‚kami (grzybami) do boru.” Autor opisuje fascynacjÄ™ dziecka muzykÄ…, podkreÅ›la talent muzyczny maÅ‚ego Janka.

Sienkiewicz podjął w noweli tematykę dziecięcą. Był to jeden z ulubionych temató... więcej

* * *

Znaczenie tytuÅ‚u noweli „Janko Muzykant”

TytuÅ‚owy bohater – Janko Muzykant to zwyczajny wiejski chÅ‚opiec, któremu na Å›wiecie dane byÅ‚o przeżyć zaledwie dziesięć lat. Gdy siÄ™ rodziÅ‚, prorokowano mu Å›mierć. Szybko go ochrzczono, zmówiono modlitwy. „Ale dusza chrzeÅ›cijaÅ„ska nie miaÅ‚a wcale ochoty iść, skÄ…d przyszÅ‚a i opuszczać chuderlawego ciaÅ‚ka (...)” Dziecko byÅ‚o chorowite i niezwykle wrażliwe, zwÅ‚aszcza na wszelkie dźwiÄ™ki. Åšwiat wydawaÅ‚ siÄ™ nucić jakÄ…Å› niezwykÅ‚Ä… balladÄ™: „W polu graÅ‚a mu bylica, w sadku przed chaÅ‚upÄ… ćwirkotaÅ‚y wróble, aż siÄ™ wiÅ›nie trzÄ™sÅ‚y! (...)”. Malca t... wiÄ™cej

* * *

Problematyka „Janka Muzykanta”

Nowela Sienkiewicza opowiada historiÄ™ maÅ‚ego wiejskiego chÅ‚opca – Janka, zafascynowanego Å›wiatem dźwiÄ™ków. Jego muzyczna fascynacja przypomina objawy opÄ™tania. Malca urzeka każdy gÅ‚os „wydawany” przez naturÄ™. „WiosnÄ… uciekaÅ‚ z domu krÄ™cić fujarki wedle strugi. Nocami, gdy żaby zaczynaÅ‚y rzechotać, derkacze na Å‚Ä…kach derkotać, bÄ…ki po rosie burczyć; gdy koguty piaÅ‚y na zapÅ‚ociach, to on spać nie mógÅ‚, tylko sÅ‚uchaÅ‚ i Bóg jeden wie, jakie i on w tym nawet sÅ‚yszaÅ‚ granie...”. Wieczorami przesiaduje pod karczmÄ… i wsÅ‚uchuje siÄ™ w odgÅ‚osy biesiad, zakrada do dwor... wiÄ™cej

* * *

Czas i miejsce akcji „Janka Muzykanta”

Czas i miejsce akcji nie sÄ… dokÅ‚adnie okreÅ›lone. Wydarzenia rozgrywajÄ… siÄ™ na wsi, letniÄ… porÄ…. DowodzÄ… tego opisy miejsc i opisy przyrody oraz wzmianka autora: „Stójka, co chodziÅ‚ nocÄ… po wsi (...)”. Stylizacja gwarowa, obecna w narracji, wskazuje na jÄ™zyk mieszkaÅ„ców wsi. „ – Dajta – powiada – to zapalÄ™ nad wami gromnicÄ™, juże z was nic nie bÄ™dzie, moja kumo;” Czas akcji obejmuje dziesięć lat życia Janka – od narodzin do Å›mierci. SÄ… to czasy współczesne Sienkiewiczowi – wiek XIX.

W anonimowej wsi znajdowała się karczma: R... więcej

* * *

Kompozycja „Janka Muzykanta”

Utwór speÅ‚nia wymogi kompozycyjne noweli. Jest krótki, skondensowany, z wyraźnie zaznaczonym punktem kulminacyjnym i puentÄ…. Rozpoczyna siÄ™ opisem narodzin Janka. NastÄ™pnie zaprezentowane sÄ… wydarzenia z życia chÅ‚opca: jego muzyczne fascynacje, pierwsze obowiÄ…zki. Szczególnie ważne wydajÄ… siÄ™ być fakty Å›wiadczÄ…ce o talencie dziecka. To one dominujÄ… w utworze: „Wieczorami sÅ‚uchiwaÅ‚ wszystkich gÅ‚osów, jakie sÄ… na wsi, i potem myÅ›laÅ‚ sobie, że caÅ‚a wieÅ› gra. Jak posÅ‚ali go do roboty, żeby gnój rozrzucaÅ‚, to mu nawet wiatr graÅ‚ w widÅ‚ach.”

Autor koncentruje się ponadto na cech... więcej

* * *

Plan wydarzeÅ„ „Janka Muzykanta”

1. Narodziny Janka.

2. Muzyczne fascynacje chÅ‚opca – melodie Å›wiata natury.

3. Janko pod karczmÄ….

4. Marzenia o prawdziwych skrzypkach.

5. Wyprawa do dworu.

6. Janko w kredensie - płaczliwe tony skrzypiec.

7. Dziecko przed sÄ…dem u wójta – kara za kradzież.

8. Pobicie Janka.

9. Śmierć chłopca, rozpacz matki.... więcej

* * *

Najważniejsze cytaty z „Janka Muzykanta”

„PrzyszÅ‚o to na Å›wiat wÄ…tÅ‚e, sÅ‚abe.”
„(...) chudy byÅ‚ zawsze i opalony, z brzuchem wydÄ™tym, a zapadÅ‚ymi policzkami; czuprynÄ™ miaÅ‚ konopnÄ…, biaÅ‚Ä… prawie i spadajÄ…cÄ… na jasne, wytrzeszczone oczy, patrzÄ…ce na Å›wiat, jakby w jakÄ…Å› niezmiernÄ… dalekość wpatrzone.”
„W zimie siadywaÅ‚ za piecem i popÅ‚akiwaÅ‚ cicho z zimna, a czasem z gÅ‚odu, gdy matula nie mieli co wÅ‚ożyć ani do pieca, ani do garnka; latem chodziÅ‚ w koszulinie przepasanej krajkÄ…, i w sÅ‚omianym „kapalusie”, spod którego obdartej kani spoglÄ…daÅ‚, zadzierajÄ…c jak ptak gÅ‚owÄ™ do góry.” (... wiÄ™cej

* * *

Motywy literackie w „Janku Muzykancie”

Motyw dziecka – artysty

PrzykÅ‚adem utalentowanego dziecka jest w noweli dziesiÄ™cioletni Janko. ChÅ‚opiec ma nietypowÄ… pasjÄ™ – fascynujÄ… go wszelkie dźwiÄ™ki, odgÅ‚osy, melodie natury. „W polu graÅ‚a mu bylica, w sadku pod chaÅ‚upÄ… ćwirkotaÅ‚y wróble, aż siÄ™ wiÅ›nie trzÄ™sÅ‚y! Wieczorami sÅ‚uchiwaÅ‚ wszystkich gÅ‚osów, jakie sÄ… na wsi, i pewno myÅ›laÅ‚ sobie, że caÅ‚a wieÅ› gra. Jak posÅ‚ali go do roboty, żeby gnój rozrzucaÅ‚, to mu nawet wiatr graÅ‚ w widÅ‚ach.” Różni siÄ™ od rówieÅ›ników, ponieważ spÄ™dza czas samotnie, ale podobnie do wszystkich wiejskich dzieci ... wiÄ™cej

* * *

Ekranizacja „Janka Muzykanta”

W 1930 roku dokonano ekranizacji noweli Sienkiewicza pt. „Janko Muzykant”, niemniej pierwowzór utworu nieco znieksztaÅ‚cono. Reżyser – Ryszard OrdyÅ„ski „dopowiedziaÅ‚” ciÄ…g dalszy historii maÅ‚ego wiejskiego chÅ‚opca. Janek wcale nie umarÅ‚!.. – za domniemanÄ… próbÄ™ kradzieży skrzypiec trafiÅ‚ do poprawczaka. UciekÅ‚ stamtÄ…d i wkrótce wylÄ…dowaÅ‚ na ulicach Warszawy. ZaprzyjaźniÅ‚ siÄ™ z podobnymi do niego mÅ‚odocianymi „wyrzutkami” spoÅ‚eczeÅ„stwa. Z czasem rozpoczÄ…Å‚ „karierÄ™” ulicznego, a potem kawiarnianego grajka. StÄ…paÅ‚ po Å›cież... wiÄ™cej

* * *

Narracja i styl w „Janku Muzykancie”

Narracja prowadzona jest z perspektywy trzecioosobowej i skoncentrowana na głównym bohaterze – maÅ‚ym Janku (narracja podmiotowa). Autor prezentuje krótkÄ… biografiÄ™ dziecka, akcentujÄ…c jego nieprzeciÄ™tnÄ… osobowość, wrażliwość i niezwykÅ‚y talent. W tym celu kreÅ›li liryczne, poetyckie szkice – epizody z życia bohatera: „Nie wiadomo skÄ…d siÄ™ to takie ulÄ™gÅ‚o, ale na jednÄ… rzecz byÅ‚ tylko Å‚apczywy, to jest na granie. (...) Ale chÅ‚opak nie do karczmy chodziÅ‚, tylko pod karczmÄ™. (...) Okna jarzyÅ‚y siÄ™ Å›wiatÅ‚em, a każda belka w karczmie zdawaÅ‚a siÄ™ drgać, Å›piewać i grać także,... wiÄ™cej

* * *

Geneza „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela”

Utwór powstaÅ‚ okoÅ‚o 1879 roku w Wenecji. Po raz pierwszy opublikowaÅ‚a go „Gazeta Lwowska” pod tytuÅ‚em „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego korepetytora”. NowelÄ™ można rozpatrywać zarówno pod kÄ…tem biograficznym, jak i patriotycznym. Obydwa czynniki – biograficzny i patriotyczny sÄ… ze sobÄ… powiÄ…zane. Miniatura, pisana w formie pamiÄ™tnika (jest to forma literacka, ale nie gatunek), prezentuje losy jedenastoletniego chÅ‚opca – Michasia, ucznia szkoÅ‚y pruskiej. W ten sposób Sienkiewicz pragnÄ…Å‚ zwrócić uwagÄ™ na system „zaborczego” szkolnictwa - ucisk... wiÄ™cej

* * *

Problematyka „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela”

W niewielkiej noweli opisującej dzieje jedenastoletniego Michasia Sienkiewicz zademonstrował metody kształcenia w szkole pruskiej, ukazał ich bezwzględność i cel - próbę germanizacji polskiego społeczeństwa. Polskie dzieci starano się kształcić na prawowitych obywateli niemieckich, tak, by nie pamiętały o swojej przeszłości, pochodzeniu, nie znały historii i tradycji. Zwracano uwagę na akcent, nie wolno było rozmawiać w języku ojczystym. Zapoznawano młode pokolenie z historią i kulturą wroga. Za uchybienia uczniowie byli surowo karani i wydalani ze szkoły.

Naukę traktowano jako najważniejszy obowią... więcej

* * *

Czas i miejsce akcji „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela”

Czas akcji – to okres zaborów, najpewniej już po upadku powstania styczniowego (1864). Nowela powstaÅ‚a okoÅ‚o 1879 roku. W 1879 roku opublikowaÅ‚a jÄ… po raz pierwszy „Gazeta Lwowska”, pod tytuÅ‚em „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego korepetytora”. Drugiej publikacji dokonano w tym samym roku na Å‚amach warszawskiej „Niwy”.

Od 1874 roku w szkołach zaczęto wprowadzać zakaz stosowania języka polskiego. Akcję utworu należałoby więc umieścić w latach osiemdziesiątych XIX wieku, między rokiem 1874 a 1879. Czas akcji obejmuje niecały jeden semestr nauki szkolne... więcej

* * *

WyjaÅ›nienie tytuÅ‚u „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela”

TytuÅ‚ „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela” odwoÅ‚uje siÄ™ do fragmentu biografii jedenastoletniego chÅ‚opca – ucznia szkoÅ‚y pruskiej – Michasia. Wydarzenia z jego życia przedstawia prywatny nauczyciel – pan Wawrzynkiewicz. Opowiada on o ważnych, przeÅ‚omowych momentach w biografii chÅ‚opca, zwÅ‚aszcza tych dotyczÄ…cych edukacji. To krótkie wspomnienie o mÅ‚odym czÅ‚owieku jest jednoczeÅ›nie próbÄ… analizy przyczyn Å›mierci jedenastolatka, refleksjÄ… nad dzieciÅ„stwem, wychowaniem, ksztaÅ‚ceniem oraz lakonicznÄ… lekcjÄ… historii nawiÄ…zujÄ…cÄ… do czasów zaborów. Losy uc... wiÄ™cej

* * *

Kompozycja i styl noweli „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela”

Utwór Sienkiewicza, stylizowany na pamiętnik, gatunkowo realizuje założenia noweli.
„Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela” ma wyraźnie zarysowanÄ… oÅ› kompozycyjnÄ… – przeÅ›ladowania i szykanowanie polskich dzieci w szkoÅ‚ach podlegÅ‚ych zaborcom, w tym przypadku autor posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ modelem szkoÅ‚y pruskiej. Głównym bohaterem jest jedenastoletni MichaÅ›. Jego tragiczne losy Å›ciÅ›le zwiÄ…zane z systemem „morderczej” edukacji to naczelny motyw dzieÅ‚a. NapiÄ™cie w utworze zostaje spotÄ™gowane, gdy nauczyciel – Wawrzynkiewicz wspomina niepowodzenia szkolne dziecka, jego wy... wiÄ™cej

* * *

Narracja w noweli „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela”

Narracja prowadzona jest z perspektywy pierwszoosobowej. Fakty z życia jedenastoletniego Michasia przedstawia Wawrzynkiewicz, prywatny nauczyciel chłopca. Prowadząc pamiętnik, przybliża odbiorcy sylwetkę swojego ucznia, analizuje przyczyny jego śmierci, ocenia system pruskiego szkolnictwa, pisze o okrucieństwach edukacji w niemieckich szkołach. Wypowiada się w sposób fachowy, ponieważ sam jest nauczycielem i sprawy dotyczące kształcenia nie są mu obce. Dzieli się z odbiorcą swoimi refleksjami, spostrzeżeniami:

„Jestem sam nauczycielem, jakkolwiek prywatnym, i nie wiem, co bym robiÅ‚ na Å›wi... wiÄ™cej

* * *

Plan wydarzeÅ„ noweli „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela”

1. Nauka Michasia – godziny spÄ™dzane nad książkami, nocne pobudki i powtarzanie materiaÅ‚u.

2. Wspomnienia z dzieciństwa pana Wawrzynkiewicza.

3. Spostrzeżenia nauczyciela dotyczące kształcenia w niemieckich szkołach.

4. Wyznania korepetytora – miÅ‚ość do matki Michasia.

5. Sukcesy i niepowodzenia szkolne jedenastoletniego ucznia.

6. Drwiny niemieckich profesorów z polskości - rozterki moralne Michasia.

7. Kara za nieodrobionÄ… pracÄ™ domowÄ… – pierwsza publiczna nagana.

8. Symptomy choroby – ból gÅ‚owy, fizyczne i psychiczne cierpienia bohatera.

9. Kara za przypadkowe użycie języka polskie... więcej

* * *

Motywy literackie w noweli „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela”

Motyw nauki

Nowela Sienkiewicza podejmuje temat nauki, pedagogiki. Wawrzynkiewicz – narrator wypowiada siÄ™ o pruskim systemie szkolnictwa, którego celem byÅ‚o „zniemczenie” mÅ‚odego pokolenia oraz wynarodowienie. W niemieckich placówkach nauczania gnÄ™biono polskich uczniów, drwiono z polskiej tradycji, kultury i obyczajów, stosujÄ…c system kar usiÅ‚owano wpoić dzieciom obce im wartoÅ›ci, nauczyć innego jÄ™zyka: „W opinii niemieckich profesorów to tylko dziecko dobrze siÄ™ sprawiaÅ‚o, które pÅ‚aciÅ‚o Å›miechem za ich drwiny z „polskiego zacofania”, jÄ™zyka i tradycji.” Nauka Å... wiÄ™cej

* * *

Najważniejsze cytaty z noweli „Z pamiÄ™tnika poznaÅ„skiego nauczyciela”

„MusiaÅ‚ przecie wyuczyć siÄ™ co dzieÅ„ choć jako tako lekcyj, bo inaczej usuniÄ™to by go ze szkół (...)”. PoÅ‚ożenie byÅ‚o prawie bez wyjÅ›cia, bom z drugiej strony widziaÅ‚, ze nadmierne wysilenia umysÅ‚owe podkopujÄ… zdrowie chÅ‚opca i mogÄ… życiu jego zagrozić. Trzeba byÅ‚o przynajmniej wzmacniać go fizycznie, gimnastykować, kazać mu dużo chodzić lub jeździć konno, ale nie byÅ‚o czasu na to. Dziecko tyle miaÅ‚o do roboty, tyle do wyuczenia siÄ™ na pamięć, tyle do napisania co dzieÅ„, że z rÄ™kÄ… na sumieniu powiadam: nie byÅ‚o czasu. KażdÄ… chwilÄ™ potrzebnÄ… dla wesoÅ‚oÅ›ci, zdrowia i życia chÅ‚opc... wiÄ™cej

* * *

Nowelistyka Henryka Sienkiewicza

Nowelistyka Sienkiewicza z lat 1876 – 1883 oscyluje głównie wokół trzech tematów: problematyki wsi, wÄ…tków przygodowych odwoÅ‚ujÄ…cych siÄ™ do osobistych przeżyć pisarza oraz spraw narodowych.

Wiejska rzeczywistość odbija siÄ™ w nowelach: „Szkice wÄ™glem”, „Janko Muzykant”, „JamioÅ‚” i „Za chlebem”. W utworach „Komedia z pomyÅ‚ek”, „Przez stepy”, „Orso”, „W krainie zÅ‚ota” pisarz nawiÄ…zywaÅ‚ do swoich amerykaÅ„skich doÅ›wiadczeÅ„, kreujÄ…c wÄ…tki przygodowe. NastÄ™pne szkice literackie –... wiÄ™cej

* * *

Bibliografia


Literatura przedmiotowa:


1. H. Sienkiewicz, Nowele, Kraków 2003.

2. H. Sienkiewicz, Nowele wybrane, Warszawa 2000.

3. H. Sienkiewicz, Wybór nowel, Warszawa 1974.

Literatura podmiotowa:

1. T. Bujnicki, Pozytywizm. Podręcznik literatury dla klasy drugiej szkoły średniej, Warszawa 1994.

2. Dziedzictwo literackie powstania styczniowego, pr. zbiorowa pod red. J. Z. Jakubowskiego, J. Kulczyckiej – Saloni, S. Frybesa, Warszawa 1964.

3. O. Halecki, Historia Polski, Lublin 1992.

4. Historia literatury polskiej, pod red. M. Stępnia i A. Wilkonia, Warszaw... więcej

* * *

Geneza „Bartka ZwyciÄ™zcy”

Utwór powstaÅ‚ w 1882 roku i spotkaÅ‚ siÄ™ z dezaprobatÄ…. Krytykowano i oskarżano Sienkiewicza nie tylko za szkic chÅ‚opa - „osobnika” ociężaÅ‚ego umysÅ‚owo, ograniczonego i nieuÅ›wiadomionego, ale także za Å›miaÅ‚Ä… prezentacjÄ… stosunków polsko – niemieckich znanych z czasów zaborów.

„SwoistÄ… syntezÄ™ ówczesnych poglÄ…dów Sienkiewicza na polskÄ… rzeczywistość zawiera „Bartek ZwyciÄ™zca”; można w nim odnaleźć liczne pokrewieÅ„stwa z innymi utworami pisarza. Z nowelistykÄ… ludowÄ… Å‚Ä…czy go skrajnie pesymistyczna ocena stosunków wiejskich. Podobnie jak w o... wiÄ™cej

* * *

Czas i miejsce akcji „Bartka ZwyciÄ™zcy”

„Akcja rozgrywa siÄ™ w Wielkopolsce i Francji w 1870 r., czasu wojny francusko – pruskiej i bezpoÅ›rednio po niej, obejmujÄ…c dwa krÄ™gi motywów, przygody Bartka SÅ‚owika na froncie oraz jego losy zwiÄ…zane z przeciwpolskÄ… politykÄ… pruskÄ… po wojnie. Przygody te to pierwsze zetkniÄ™cie siÄ™ z wojnÄ…, widok transportów szpitalnych i pociÄ…gów z jeÅ„cami, nastÄ™pnie bitwa pod Gravelotte, z wyczynami Bartka, bohatera dnia, a wreszcie drobne przygody dalsze z drugÄ… scenÄ… podstawowÄ…, spotkaniem z wziÄ™tymi do niewoli jeÅ„cami – rodakami.” (J. Krzyżanowski, Twó... wiÄ™cej

* * *

Interpretacja tytuÅ‚u – „Bartek ZwyciÄ™zca”

TytuÅ‚ „Bartek ZwyciÄ™zca” odnosi siÄ™ do głównego bohatera noweli –– Bartka SÅ‚owika, wielkopolskiego chÅ‚opa. Podczas bitwy pod Gravelotte Bartek odznaczyÅ‚ siÄ™ niebywaÅ‚Ä… odwagÄ…. Niczym furiat atakowaÅ‚ wrogie francuskie wojsko, zdobywaÅ‚ kolejne chorÄ…gwie i dziaÅ‚a: „ChorÄ…gwiane drzewce w potężnych Å‚apach Bartka zmieniÅ‚o siÄ™ teraz w jakieÅ› piekielne cepy. Każde ich uderzenie otwieraÅ‚o wolnÄ… drogÄ™ w Å›cieÅ›nionych szeregach francuskich. Przerażenie też zaczęło ogarniać żuawów i turkosów. W miejscu, w którym walczyÅ‚ Bartek, pierzchli. Po chwili pierwsz... wiÄ™cej

* * *

Problematyka „Bartka ZwyciÄ™zcy”

„Bartka ZwyciÄ™zcÄ™” zalicza siÄ™ do antypruskich utworów Sienkiewicza, z widocznÄ… wymowÄ… politycznÄ… i patriotycznÄ…, choć ów patriotyzm niepozbawiony jest dyskretnego szyderstwa. Pisarz, na przykÅ‚adzie Bartka SÅ‚owika, nakreÅ›liÅ‚ studium charakteru polskiego chÅ‚opa – niemÄ…drego, nieoÅ›wieconego, zacofanego, pozbawionego Å›wiadomoÅ›ci politycznej. W tym kontekÅ›cie tytuÅ‚owy bohater jako jednostka niewyksztaÅ‚cona, zagubiona w rzeczywistoÅ›ci, naiwna staje siÄ™ Å‚atwym celem dla realizatorów obcej – zaborczej polityki, można nim z Å‚atwoÅ›ciÄ… manipulować. Sienkiewicz nie mówiÅ‚ wprost ... wiÄ™cej

* * *

Kompozycja „Bartka ZwyciÄ™zcy”

Utwór Sienkiewicza, prezentujÄ…cy losy chÅ‚opa z PognÄ™bina – Bartka SÅ‚owika, dzieli siÄ™ na dziesięć części: w pierwszej (I) poznajemy głównego bohatera - zawiÄ…zanie akcji: „Bohater mój nazywaÅ‚ siÄ™ Bartek SÅ‚owik, ale ponieważ miaÅ‚ zwyczaj wytrzeszczać oczy (...).ByÅ‚ on, nie liczÄ…c gruntu, chaÅ‚upy i paru krów, wÅ‚aÅ›cicielem srokatego konia i żony Magdy.”; w kolejnej – drugiej części (II) widzimy go jako wcielonego do pruskiego wojska żoÅ‚nierza podróżujÄ…cego na front – stopniowy rozwój akcji: „Wojowników pognÄ™biÅ„skich ożywiaÅ‚ istotni... wiÄ™cej

* * *

Narracja i styl w noweli „Bartek ZwyciÄ™zca”

Narrator, prezentujÄ…c sylwetkÄ™ głównego bohatera, ujawnia siÄ™ w pierwszym zdaniu noweli: „Bohater mój nazywaÅ‚ siÄ™ Bartek SÅ‚owik, ale ponieważ miaÅ‚ zwyczaj wytrzeszczać oczy, gdy do niego mówiono, przeto sÄ…siedzi nazywali go: Bartek WyÅ‚upiasty. (...)” StosujÄ…c technikÄ™ relacji naocznego Å›wiadka, koncentruje siÄ™ na dziaÅ‚aniach, zdarzeniach i przeżyciach czoÅ‚owej postaci utworu.

Technika relacji naocznego świadka, który widzi i pamięta każdy ruch rozszalałego chłopa, stosowana konsekwentnie i w dalszych opisach jego wyczynów, przy zdobycie chorągwi i bater... więcej

* * *

Plan wydarzeÅ„ „Bartka ZwyciÄ™zcy”

1. Powołanie Bartka do wojska.

2. Wyprawa pociÄ…giem na front – podróż z innymi poborowymi.

3. Ofiary wojny – pierwsze wrażenia Bartka.

4. Bitwa pod Gravelotte.

5. Dalszy udziaÅ‚ w walkach – odznaczenia i stopniowa germanizacja bohatera.

6. Rozmowa dwóch Polaków skazanych na śmierć.

7. Powrót do PognÄ™bina – wizyty w karczmie.

8. Zatarg z niemieckim nauczycielem – panem Boege.

9. Bartek przed sądem i w więzieniu.

10. Wstawiennictwo Magdy w sprawie męża u pani Jarzyńskiej.

11. Działalność agitacyjna pani Marii Jarzyńskiej.

12. Wybory do parlamentu pruskiego - zwycięstwo Szulber... więcej

* * *

Motywy literackie w noweli „Bartek ZwyciÄ™zca”

Motyw chłopa

Pisarz na przykÅ‚adzie Bartka SÅ‚owika nakreÅ›liÅ‚ studium charakteru polskiego chÅ‚opa – niemÄ…drego, nieoÅ›wieconego, zacofanego, pozbawionego Å›wiadomoÅ›ci politycznej. W tym kontekÅ›cie tytuÅ‚owy bohater jako jednostka niewyksztaÅ‚cona, zagubiona w rzeczywistoÅ›ci, naiwna staje siÄ™ Å‚atwym celem dla realizatorów obcej – zaborczej polityki, można nim z Å‚atwoÅ›ciÄ… manipulować. Wcielenie do wojska i udziaÅ‚ w wojnie prusko – francuskiej jest dla Bartka faktem niezrozumiaÅ‚ym: „Co jemu Francuzi zrobili? Po co on tam pójdzie i dlaczego, na tÄ™ strasznÄ… obczyznÄ™, gdzie n... wiÄ™cej

* * *

Najważniejsze cytaty z noweli „Bartek ZwyciÄ™zca”

„Bartek widocznie zasmakowaÅ‚ w wojnie i poczÄ…Å‚ patrzeć na niÄ… jak na wÅ‚aÅ›ciwe sobie rzemiosÅ‚o. NabraÅ‚ wielkiej ufnoÅ›ci w siebie i do bitwy teraz szedÅ‚, jakby siÄ™ zabieraÅ‚ do jakiej roboty w PognÄ™binie. Na piersi jego po każdej rozprawie leciaÅ‚y medale i krzyże, a choć podoficerem nie zostaÅ‚, powszechnie miano go za pierwszego szeregowca w puÅ‚ku. ByÅ‚ zawsze karny, jak dawniej, i posiadaÅ‚ Å›lepe mÄ™stwo czÅ‚owieka, który nie zdaje sobie sprawy z niebezpieczeÅ„stwa. MÄ™stwo to nie pÅ‚ynęło już tak, jak w pierwszych chwilach, z wÅ›ciekÅ‚oÅ›ci. Teraz źródÅ‚em jego byÅ‚a praktyka żoÅ‚nierska i wiara w... wiÄ™cej

* * *

Geneza „Szkiców wÄ™glem”

Sienkiewicz napisaÅ‚ „Szkice wÄ™glem” latem 1876 roku, podczas pobytu w Stanach Zjednoczonych. Utwór zrodziÅ‚ siÄ™ z tÄ™sknoty za krajem, a miaÅ‚ wyrażać zainteresowanie sprawami narodowymi, choć od ojczyzny dzieliÅ‚y pisarza przepaść oceanu i setki kilometrów.

„ZaczÄ…Å‚em myÅ›leć o kraju – wyznawaÅ‚ autor po latach w nowelce „Å»urawie” – o tym, co w nim zostaÅ‚o, i co zmieniÅ‚o siÄ™ z biegiem czasu. [...] W gÅ‚owie roiÅ‚ mi siÄ™ coraz wiÄ™kszy tÅ‚um widzeÅ„, zÅ‚ożonych wyÅ‚Ä…cznie ze wspomnieÅ„. Nie mogÅ‚em siÄ™ od nich oderwać, choć nie sprawiaÅ‚y mi one ... wiÄ™cej

* * *

Problematyka „Szkiców wÄ™glem”

PrzebywajÄ…c w Ameryce, Sienkiewicz nie pozostawaÅ‚ obojÄ™tny wobec problemów, z jakimi borykali siÄ™ jego rodacy. InteresowaÅ‚a pisarza kwestia chÅ‚opska i „Szkice wÄ™glem” poÅ›wiÄ™ciÅ‚ tej tematyce. PrzedstawiÅ‚ w noweli wizerunek nieszczÄ™snego, nieudolnego chÅ‚opa, który po uwÅ‚aszczeniu nie potrafi korzystać z przywilejów wolnoÅ›ci i nadanych mu praw, jest bezradny, zacofany, nieoÅ›wiecony, budzi litość i staje siÄ™ ofiarÄ… manipulacji, intryg. Uprzedni „wÅ‚aÅ›ciciel” – pan jawi mu siÄ™ jako wróg, a wszelkie „instancje”: szlachcic – dziedzic, ksiÄ…dz, urzÄ™dn... wiÄ™cej

* * *

Czas i miejsce akcji noweli „Szkice wÄ™glem”

Akcja noweli toczy siÄ™ w czasach współczesnych Sienkiewiczowi - w II poÅ‚owie XIX wieku. WskazujÄ… na to pojawiajÄ…ce siÄ™ w tekÅ›cie aluzje historyczne – wspomnienie powstania styczniowego (1863 – 1864) obecne w biografii bohaterów noweli – ZoÅ‚zikiewicza i Rzepy: „Kazali Rzepie wozić wtedy w czasie zawieruchy jakieÅ› papiery, to i woziÅ‚.” SamorzÄ…dy wiejskie na terenie zaboru rosyjskiego powstawaÅ‚y po 1863 roku, gdy dokonaÅ‚a siÄ™ już reforma uwÅ‚aszczeniowa. UstawÄ™ o sÄ…dach gminnych wÅ‚adze carskie wydaÅ‚y w lipcu 1876 roku. Niniejsze fakty wyznaczajÄ… czas akcji. ... wiÄ™cej

* * *

Interpretacja tytuÅ‚u – „Szkice wÄ™glem”

PeÅ‚ny tytuÅ‚ utworu brzmi: „Szkice wÄ™glem, czyli epopeja pod tytuÅ‚em: Co siÄ™ dziaÅ‚o w Baraniej GÅ‚owie”.

Szkic jest odmianą gatunku literackiego, formą opowiadania o luźnej i schematycznej konstrukcji, o rozbudowanych partiach dygresyjnych i licznych epizodach. W szkicu istotną rolę spełnia narrator, niekiedy jego opowieść nosi znamiona publicystyki i gatunkowo zbliża się do dziennikarskiego felietonu, może też przypominać tradycyjną gawędę. Szkic był dość powszechnie stosowany w prozie pozytywizmu. Sienkiewicz wykorzystał tę odmianę także w innych nowelach, np. w ... więcej

* * *

Konstrukcja „Szkiców wÄ™glem”

Nowela „Szkice wÄ™glem” dzieli siÄ™ na jedenaÅ›cie tytuÅ‚owanych rozdziałów, podsumowanych epilogiem. W rozdziale pierwszym „zawieramy znajomość z bohaterami i zaczynamy spodziewać siÄ™, że coÅ› wiÄ™cej nastÄ…pi”. Poznajemy reprezentantów „samorzÄ…du lokalnego”: wójta Buraka i pisarza gminnego – ZoÅ‚zikiewicza. Akcja stopniowo zaczyna siÄ™ rozwijać, a nabiera tempa w momencie, gdy autor wtajemnicza nas w intrygÄ™ pana ZoÅ‚zikiewicza. RozdziaÅ‚ drugi „Niektóre inne osoby i przyszÅ‚e widzenia” „odkrywa” przeszÅ‚ość Wawrzona Rzepy, ... wiÄ™cej

* * *

Narracja i styl w noweli „Szkice wÄ™glem”

„Szkice wÄ™glem” realizujÄ… zaÅ‚ożenia epoki, speÅ‚niajÄ… także wymogi prÄ…du literackiego zwanego naturalizmem.

Naturalizm – prÄ…d literacki, pojawiÅ‚ siÄ™ w XIX wieku we Francji, potem „emanowaÅ‚” na inne kraje Europy, trafiÅ‚ także do Stanów Zjednoczonych. Naturalizm koncentrowaÅ‚ siÄ™ na rzeczywistoÅ›ci, starajÄ…c siÄ™ oddać jÄ… jak najwierniej, niczego nie upiÄ™kszaÅ‚, obnażaÅ‚ brzydotÄ™, zÅ‚o, krzywdÄ™ i niesprawiedliwość spoÅ‚ecznÄ…. „PromowaÅ‚” nowe typy bohaterów – postaci z nizin spoÅ‚ecznych, marginesu, postaci z ludu (chÅ‚opi), ukazujÄ…c ich na ... wiÄ™cej

* * *

Plan wydarzeÅ„ noweli „Szkice wÄ™glem”

1. Sprzeczka wójta Buraka i pisarza gminnego Zołzikiewicza.

2. Plany Zołzikiewicza co do uwiedzenia Marii Rzepowej.

3. Niechlubna przeszłość pisarza.

4. Rzepa jako kandydat na poborowego.

5. Spisek Zołzikiewicza i wójta Buraka.

6. Obrady sÄ…du gminnego – rozstrzyganie o sprawach chÅ‚opów.

7. MałżeÅ„stwo Rzepów przed sÄ…dem gminnym – uwiÄ™zienie Wawrzona Rzepy.

8. Działania Rzepowej:
a) wizyta na plebanii;
b) wizyta we dworze – u pana Skorabiewskiego;
c) wyprawa do OsÅ‚owic – obojÄ™tność urzÄ™dników.

9. Maria Rzepowa u ZoÅ‚ikiewicza – zdrada małżeÅ„ska.

10. Wawrzon wymierza sprawie... więcej

* * *

Motywy literackie w noweli „Szkice wÄ™glem”

Motyw wsi

Barania Głowa to wieś w powiecie osłowickim, fikcyjna miejscowość, w której ludzie borykają się z codziennością i zwykłymi, realistycznymi problemami. Wiążące decyzje podejmuje samorząd lokalny, na czele którego stoi wójt Burak i pisarz Zołzikiewicz. Ciało prawodawcze Baraniej Głowy jest skorumpowane. Szlachta nie ingeruje w sprawy chłopstwa, a dba jedynie o własne interesy. Chłopi po reformie uwłaszczeniowej czują się wyizolowani i wykorzystywani. Nikt nie chce udzielać im wsparcia ani porad, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Inteligencja, jeżeli ma coś do zał... więcej

* * *

Ekranizacja „Szkiców wÄ™glem”

Na podstawie noweli „Szkice wÄ™glem” w 1956 roku powstaÅ‚ film fabularny o tym samym tytule. Czarno – biaÅ‚y obraz opowiadajÄ…cy tragediÄ™ rodziny Rzepów wyreżyserowaÅ‚ Antoni Bohdziewicz w asyÅ›cie miÄ™dzy innymi StanisÅ‚awa Barei.

W rolÄ™ pisarza gminnego - ZoÅ‚zikiewicza wcieliÅ‚ siÄ™ Józef Zbiróg, Barbara WaÅ‚kówna zagraÅ‚a MarysiÄ™ RzepowÄ…, a WiesÅ‚aw GoÅ‚as „kreowaÅ‚” postać Wawrzona Rzepy. ZdjÄ™cia krÄ™cono w okolicach Buska Zdroju, we wsi Dobrowoda. TrwajÄ…cy dziewięćdziesiÄ…t dwie minuty film na ekranach kin pojawiÅ‚ siÄ™ po raz pierwszy 25 listopada 1957 roku. Zmienio... wiÄ™cej

* * *

Najważniejsze cytaty z noweli „Szkice wÄ™glem”

„Muchy Å‚aziÅ‚y i po wójcie, tak jakby po jakim zwyczajnym sobie Å‚awniku, ale szczególniej nÄ™ciÅ‚a je wypomadowana, woniejÄ…ca goździkami gÅ‚owa pana ZoÅ‚zikiewicza... Nad tÄ… gÅ‚owÄ… unosiÅ‚ siÄ™ ich caÅ‚y rój: siadaÅ‚y na rozbiorze wÅ‚osów tworzÄ…c żywe, ruchome, czarne plamy. Pan ZoÅ‚zikiewicz podnosiÅ‚ od czasu do czasu ostrożnie rÄ™kÄ™, a potem spuszczaÅ‚ jÄ… nagle; dawaÅ‚ siÄ™ sÅ‚yszeć plask dÅ‚oni o gÅ‚owÄ™, rój wzbijaÅ‚ siÄ™, brzÄ™czÄ…c, w powietrze, a pan ZoÅ‚zikiewicz schyliwszy czuprynÄ™, wybieraÅ‚ palcami trupy z wÅ‚osów i zrzucaÅ‚ je na ziemiÄ™.”

„OdtÄ…d poczÄ…Å‚ siÄ™ w jego myÅ›lac... wiÄ™cej

* * *



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies