Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Nowele Sienkiewicza
Tytuł „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” odwołuje się do fragmentu biografii jedenastoletniego chłopca – ucznia szkoły pruskiej – Michasia. Wydarzenia z jego życia przedstawia prywatny nauczyciel – pan Wawrzynkiewicz. Opowiada on o ważnych, przełomowych momentach w biografii chłopca, zwłaszcza tych dotyczących edukacji. To krótkie wspomnienie o młodym człowieku jest jednocześnie próbą analizy przyczyn śmierci jedenastolatka, refleksją nad dzieciństwem, wychowaniem, kształceniem oraz lakoniczną lekcją historii nawiązującą do czasów zaborów. Losy ucznia szkoły pruskiej, zaprezentowane w noweli, są jednocześnie losami innych polskich dzieci, które w niemieckich szkołach poddawano presji germanizacji. Niewinne myśli o wolności, pojawiające się w głowach chłopców na widok umarłego kolegi, świadczą o tragedii młodego pokolenia. „Chłopcy, trącając się łokciami, szeptali sobie, że teraz on już o nic nie dba, że gdyby nawet „Herr Inspector” (inspektor nadzorujący uczniów) przyszedł, to on by już się nie zerwał, nie przestraszył, ale uśmiechałby się tak samo spokojnie; że on tam zupełnie, zupełnie może robić, co mu się podoba, hałasować, jak zechce, i mówić choćby po polsku do małych aniołków ze skrzydełkami pod szyją.”
Pamiętnik to jedna z form literackich. Nowela może być napisana w formie pamiętnika, jednak z zachowaniem cech gatunkowych noweli.
Pamiętnik – forma literacka, relacja o zdarzeniach minionych prowadzona w formie zapisu, z zachowaniem dystansu czasowego: opisywane wydarzenia, sytuacje miały miejsce wcześniej. Osoba relacjonująca – narrator był świadkiem lub uczestnikiem przedstawionych zdarzeń. Jego relacja może zawierać komentarze dotyczące przeszłości, co tworzy dwupłaszczyznowość narracji: czas przeszły i czas teraźniejszy.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Wyjaśnienie tytułu „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela”
Autor: Ewa PetniakTytuł „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” odwołuje się do fragmentu biografii jedenastoletniego chłopca – ucznia szkoły pruskiej – Michasia. Wydarzenia z jego życia przedstawia prywatny nauczyciel – pan Wawrzynkiewicz. Opowiada on o ważnych, przełomowych momentach w biografii chłopca, zwłaszcza tych dotyczących edukacji. To krótkie wspomnienie o młodym człowieku jest jednocześnie próbą analizy przyczyn śmierci jedenastolatka, refleksją nad dzieciństwem, wychowaniem, kształceniem oraz lakoniczną lekcją historii nawiązującą do czasów zaborów. Losy ucznia szkoły pruskiej, zaprezentowane w noweli, są jednocześnie losami innych polskich dzieci, które w niemieckich szkołach poddawano presji germanizacji. Niewinne myśli o wolności, pojawiające się w głowach chłopców na widok umarłego kolegi, świadczą o tragedii młodego pokolenia. „Chłopcy, trącając się łokciami, szeptali sobie, że teraz on już o nic nie dba, że gdyby nawet „Herr Inspector” (inspektor nadzorujący uczniów) przyszedł, to on by już się nie zerwał, nie przestraszył, ale uśmiechałby się tak samo spokojnie; że on tam zupełnie, zupełnie może robić, co mu się podoba, hałasować, jak zechce, i mówić choćby po polsku do małych aniołków ze skrzydełkami pod szyją.”
Pamiętnik to jedna z form literackich. Nowela może być napisana w formie pamiętnika, jednak z zachowaniem cech gatunkowych noweli.
Pamiętnik – forma literacka, relacja o zdarzeniach minionych prowadzona w formie zapisu, z zachowaniem dystansu czasowego: opisywane wydarzenia, sytuacje miały miejsce wcześniej. Osoba relacjonująca – narrator był świadkiem lub uczestnikiem przedstawionych zdarzeń. Jego relacja może zawierać komentarze dotyczące przeszłości, co tworzy dwupłaszczyznowość narracji: czas przeszły i czas teraźniejszy.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies