Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Nowele Orzeszkowej
Motyw nauki
Prezentując losy małej Heli, Orzeszkowa w sposób pośredni krytykuje tak zwane „wychowanie salonowe”. Nienaganne maniery okazują się zupełnie nieprzydatne w trudnej rzeczywistości. Autorka zwraca przez to uwagę na konieczność dostosowania wykształcenia do warunków życia. Potępia proces „przeszczepiania” jednostki na inny grunt, izolowanie jej od środowiska naturalnego, w którym dana osoba dotychczas się wychowywała. Konsekwencje chwilowej „transplantacji” mogą zniszczyć osobowość człowieka (dziecka). Hela jest tego doskonałą ilustracją.
Motyw szczęścia
Kwestia szczęścia pojawia się niejako w kontekście zagadnień dotyczących wychowania, wykształcenia i ofiarności. Uwidacznia się zwłaszcza w opowieści garderobianej, dla której radością życia byłby dom rodzinny w szlacheckiej okolicy, potomstwo, mąż, „rumiana twarz” i trudy dnia codziennego. Krzycka zniweczyła wizję szczęścia panny Czernickiej, choć pozornie pragnęła zapewnić jej wspaniałą przyszłość, podobnie było z Helą. Pani Ewelina inaczej rozumiała to pojęcie. Utożsamiała je z możliwością spełniania kaprysów, zabijania samotności i nudy. Uważała, że zarówno Czernicka, jak i Hela, będą zadowolone, mogąc żyć u boku świetnej damy. Szczęście jednak jest wartością względną i nie dla każdego oznacza to samo.
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Motywy literackie w „Dobrej pani”
Autor: Ewa PetniakMotyw nauki
Prezentując losy małej Heli, Orzeszkowa w sposób pośredni krytykuje tak zwane „wychowanie salonowe”. Nienaganne maniery okazują się zupełnie nieprzydatne w trudnej rzeczywistości. Autorka zwraca przez to uwagę na konieczność dostosowania wykształcenia do warunków życia. Potępia proces „przeszczepiania” jednostki na inny grunt, izolowanie jej od środowiska naturalnego, w którym dana osoba dotychczas się wychowywała. Konsekwencje chwilowej „transplantacji” mogą zniszczyć osobowość człowieka (dziecka). Hela jest tego doskonałą ilustracją.
Motyw szczęścia
Kwestia szczęścia pojawia się niejako w kontekście zagadnień dotyczących wychowania, wykształcenia i ofiarności. Uwidacznia się zwłaszcza w opowieści garderobianej, dla której radością życia byłby dom rodzinny w szlacheckiej okolicy, potomstwo, mąż, „rumiana twarz” i trudy dnia codziennego. Krzycka zniweczyła wizję szczęścia panny Czernickiej, choć pozornie pragnęła zapewnić jej wspaniałą przyszłość, podobnie było z Helą. Pani Ewelina inaczej rozumiała to pojęcie. Utożsamiała je z możliwością spełniania kaprysów, zabijania samotności i nudy. Uważała, że zarówno Czernicka, jak i Hela, będą zadowolone, mogąc żyć u boku świetnej damy. Szczęście jednak jest wartością względną i nie dla każdego oznacza to samo.
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies