Serwus, madonna - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Serwus, madonna - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Konstanty Ildefons GaÅ‚czyÅ„ski opublikowaÅ‚ wiersz „Serwus, madonna” w 1929 roku i okazaÅ‚ siÄ™ on być najpopularniejszym utworem w caÅ‚ym dorobku poety. Podobnie jak w przypadku „Kryzysu w branży szarlatanów”, wiersz ten jest hoÅ‚dem zÅ‚ożonym folklorowi z pogranicza miasta i wsi, drobnym rzezimieszkom, kuglarzom i awanturnikom.

Już w samym tytule mamy do czynienia z niecodziennym zestawieniem. Użycie w jednym zdaniu potocznego zwrotu „serwus” z okreÅ›leniem Matki Boskiej „madonna” nikomu nie przyszÅ‚oby do gÅ‚owy, zwÅ‚aszcza w przedwojennej Polsce. GaÅ‚czyÅ„ski nie dość, że tego dokonaÅ‚, to zdeprecjonowaÅ‚ niejako dodatkowo NajÅ›wiÄ™tszÄ… PanienkÄ™, zapisujÄ…c jej przydomek maÅ‚Ä… literÄ…. Nie należy jednak rozumieć tego zabiegu jako próby ataku na religijne wartoÅ›ci, wrÄ™cz przeciwnie jest to bardzo osobisty hymn chwalebny. WyjÄ…tkowość utworu polega na tym, iż podmiotem lirycznym jest awanturnik, cygan-poeta, przedstawiciel bohemy, który wyznaje swoje uwielbienie „madonnie” we wÅ‚aÅ›ciwy sobie, zawadiacki sposób.

Mężczyzna nie ukrywa, że nie należy do grona wielkich artystów, co wiÄ™cej nikomu nie zazdroÅ›ci także ani sÅ‚awy ani talentu. Jego prawdziwym żywioÅ‚em jest nocne życie, balangi, popijawy i awantury. Nie ukrywa, że jest Å‚otrem i Å‚obuzem, którego doskonale zna policja. Mężczyzna jest także poetÄ…, którego znajÄ… redaktorzy czasopism literackich. Podmiot liryczny regularnie wypowiada zwrot „serwus madonna”, zupeÅ‚nie tak, jakby siÄ™ modliÅ‚, albo wznosiÅ‚ kolejny toast.

Poeta postrzega „madonnÄ™” jako piÄ™knÄ… mÅ‚odÄ… kobietÄ™ przybranÄ… w kaczeÅ„ce, kwiaty kojarzÄ…ce mu siÄ™ nieodzownie z okresem dzieciÅ„stwa. Warto także zwrócić uwagÄ™, iż podmiot liryczny wspomina, że skraplajÄ…ca jÄ… rosa potrafiÅ‚a obmyć brud. Widzimy wiÄ™c, że „madonna” to symbol ideaÅ‚u, czystoÅ›ci, utraconego dzieciÅ„stwa poety. Można powiedzieć, że jest ona muzÄ… dajÄ…cÄ… natchnienie do tworzenia.

Utwór można okreÅ›lić mianem hymnu, o czym najlepiej Å›wiadczy jego budowa. Wiersz skÅ‚ada siÄ™ z piÄ™ciu strof, te z koeli zbudowane sÄ… z trzech trzynastozgÅ‚oskowych wersów i jednego powtarzalnego piÄ™ciozgÅ‚oskowego („serwus, madonna”). PiÄ™ciozgÅ‚oskowy wers należy traktować jako refren, który jest powtórzeniem tytuÅ‚u wiersza. JeÅ›li chodzi o rymy, to mamy tu do czynienia głównie z dokÅ‚adnymi rymami przeplatanymi. „Serwus, madonna” jest utworem melodyjnym, dziÄ™ki czemu doskonale nadaje siÄ™ do Å›piewania.


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies