modlitwa żałobna - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Ciemna i katastroficzna tonacja poezji Józefa Czechowicza intensyfikuje siÄ™ zgÅ‚asza w jego późnych utworach. Takim utworem jest modlitwa żaÅ‚obna (…) wiersz ten wyraża Å›wiadomość katastroficznÄ… Å›rodkami charakterystycznymi dla twórczoÅ›ci poety. SÄ… to Å›rodki wyobraźni wyzwolonej i kreacyjnej, które wyraźnie zbliżajÄ… poetykÄ™ lirki Józefa Czechowicza do nadrealizmu. Poetycki wizjoneryzm i poety polega w szczególnoÅ›ci na pÅ‚ynnym i wieloznacznym obrazowaniu” (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 97).

Utrzymany w katastroficznym i zÅ‚owróżbnym nastroju wiersz Józefa Czechowicza „modlitwa żaÅ‚obna” ukazaÅ‚ siÄ™ w roku wybuchu II wojny Å›wiatowej, stajÄ…c siÄ™ od razu jednym z najważniejszych utworów nie tylko piÄ…tego tomiku autora, lecz caÅ‚ej jego twórczoÅ›ci.

Podzieliwszy swój liryk na dwie części, Czechowicz w poetycki sposób przedstawił najpierw wizję Armagedonu, a potem zwrócił się ze swoimi prośbami do Boga.

RozciÄ…gniÄ™ty na dwanaÅ›cie wersów obraz kraÅ„ca Å›wiata rozpoczyna siÄ™ od słów „pod kwiatami nie ma dna / to wiemy wiemy”. Jest to negacja katolickiej doktryny o życiu po Å›mierci, w którÄ… nie wierzyÅ‚ Czechowicz. PostrzegajÄ…c Å›mierć jako koniec wszystkiego, autor nie pokazaÅ‚ jej jednak jako czyhajÄ…cego na czÅ‚owieka demona, lecz jak coÅ› normalnego. Jego sÅ‚owa: „wszyscy uÅ›niemy” sÄ… doskonaÅ‚ym dowodem na powyższÄ… tezÄ™ – gdy Å›mierć nadejdzie, my nie bÄ™dziemy czuć jej obecnoÅ›ci, zaÅ›niemy jak każdego dnia planujÄ…c, co zrobimy nazajutrz.

W dalszej części liryku Czechowicz, ukazawszy swój poglÄ…d na Å›mierć i „istnienie” po niej, a raczej jego brak, maluje przerażajÄ…cÄ… wizjÄ™ koÅ„ca Å›wiata. SpadajÄ…cy z nieba „wielki grom” spopieli „cichy dom”, a na koniec wszystko zostanie oblane „wodnistÄ… chustÄ…” wody, po której nastanie absolutna cisza.

TytuÅ‚owa modlitwa jest po części rozpaczliwym, a po części niezwykle surowym w formie, fragmentem rozmowy autora z Bogiem. ProÅ›ba o odsuniÄ™cie od ludzi problemów, o zdjÄ™cie z ich barków ciężaru Å›wiadomoÅ›ci nadchodzÄ…cej Å›mierci podsumowana jest swoistÄ… petycjÄ… o dożywotnie zagwarantowanie ludziom muzyki. Temu zjawisku nie bÄ™dzie koÅ„ca, „zamilknie czas”.
Po tym katastroficznym obrazie ponownie pada zÅ‚owróżbna wizja nieÅ›wiadomoÅ›ci ludzi: „gdy spÅ‚ynie zórz ogniowa kra / wszyscy uÅ›niemy”. Przekonanie to stoi w opozycji do dominujÄ…cego w koÅ›ciele katolickim poglÄ…du o SÄ…dzie Ostatecznym i rozliczeniu wszystkich ludzi z popeÅ‚nionych za życia wystÄ™pków.

W drugiej części liryku, pozostaÅ‚ych siedemnastu wersach podmiot liryczny kierujÄ…c proÅ›bÄ™ do „Pana bolesnego” o szczęśliwe i spokojne życie: „niech siÄ™ nie stanie by ból rósÅ‚” wypeÅ‚nione muzykÄ… i przyrodÄ…, „Å›wiergotem rybitw tnÄ…cych staw” oraz „dźwiÄ™kami topieli” reprezentuje filozofiÄ™ epikurejskÄ… i minimalistycznÄ…, co doskonale oddaje fragment:
„chcemy Å›piewania gwiazd i raf
lasów pachnących bukiem
świergotu rybitw tnących staw
i dzwonów co jak bukiet
chcemy światłości muzyk twych
dźwiÄ™ków topieli”.

Tematyka wiersza porusza ważny z punktu widzenia wydarzeÅ„ zapoczÄ…tkowanych w 1939 roku problem, aktualny także w dzisiejszej rzeczywistoÅ›ci, a mianowicie poczucia nadchodzÄ…cego kresu ludzkoÅ›ci. Åšwiadomość zbliżajÄ…cej siÄ™ zagÅ‚ady może być rozpatrywana także w metaforycznym znaczeniu – jako upadek czÅ‚owieka, jego moralnoÅ›ci, etyki i poczucia estetyki, z której wybawienie okazuje siÄ™ być życie w zgodzie z naturÄ… i peÅ‚ne miÅ‚oÅ›ci do muzyki.

Analiza


Tak jak wskazuje sam tytuÅ‚, zÅ‚ożona z dwudziestu dziewiÄ™ciu wersów podzielonych na cztery strofy „modlitwa żaÅ‚obna” jest intymnÄ… rozmowÄ… z Bogiem, prowadzonÄ… przez podmiot liryczny, utożsamiany z autorem.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies