Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Dziewczyna - interpretacja

Autor: Karolina Marlga

Kilka słów wstępu

W 1936 roku ukazał się zbiór wierszy Bolesława Leśmiana, zatytułowany „Napój ciernisty”. Jednym z liryków tam opublikowanych jest najbardziej popularna ballada autora - „Dziewczyna”, mająca swoją rzeczywistą premierę już w 1924.

Utwór w symboliczny sposób traktuje o dążeniu do realizacji ludzkich marzeń i zbliżeniu się do poznania najważniejszej tajemnicy wszechświata, która w ostateczności okazuje się być tylko złudą. Poza tym jest swoistą afirmacją pracy (podobnie jak w balladzie „Szewczyk”) i cierpliwego dążenia do postawionego sobie celu, mimo przeciwności losu czy widma porażki.

Interpretacja

Tekst został zadedykowany Władysławowi Jaroszewiczowi:
„Jego entuzjastycznym zapałom
dla dzieł twórczych i szczerym
wyczuciom czarów poetyckich”.
Podmiot liryczny snuje opowieść o dwunastu braciach pragnących zbadać największe tajemnice świata:
„(…) wierząc w sny, zbadało mur od marzeń strony,
A poza murem płakał głos, dziewczęcy głos zaprzepaszczony”.
Usłyszawszy płacz nieznajomej Dziewczyny, natychmiast poczuli do niej sympatię, zaczęli zastanawiać się, jak wygląda i dlaczego płacze:
„I pokochali głosu dźwięk i chętny domysł o Dziewczynie,
I zgadywali kształty ust po tym, jak śpiew od żalu ginie...”.

Według nich świadectwem jej fizycznego istnienia, odróżniającym ją od sennej mary było jej łkanie: „Łka, więc jest”. Bracia spędzili wiele czasu na poszukiwaniu dziewczyny po całym świecie, który „zadumał się w tej chwili...”, zatracając się całkowicie w pragnieniu poznania nieznajomej:
„Porwali młoty w twardą dłoń i jęli w mury tłuc z łoskotem!
I nie wiedziała ślepa noc, kto jest człowiekiem, a kto młotem?”

Mimo skruszenia wielu murów nie udało im się pokonać barier stawianych przez ich ciała – wszyscy:
„Oddali ciała swe na strwon owemu snowi, co ich kusił!.
Łamią się piersi, trzeszczy kość, próchnieją dłonie, twarze bledną...
I wszyscy w jednym zmarli dniu i noc wieczystą mieli jedną!”
W kolejnej strofie podmiot liryczny ze zdziwieniem relacjonuje, iż cienie zmarłych nie wypuściły młotów z dłoni i dalej zajmują się poszukiwaniem płaczącej dziewczyny. Różnicy między pracą żywych a martwych braci nie widać gołym okiem, słychać ją jedynie w dźwięku opadających na mur młotów:
„I dzwoni w przód! I dzwoni wspak! I wzwyż za każdym grzmi nawrotem!
I nie wiedziała ślepa noc, kto tu jest cieniem, a kto młotem?”.

W pewnym momencie cieniom zabrakło nagle sił i umarły jeszcze raz, „bo nigdy dość się nie umiera...”. Powód ich ponownej śmierci – wyczerpującą, ponadludzką pracę, zaczęły wykonywać teraz same młoty:
„Huczały w mrok, huczały w blask i ociekały ludzkim potem!
I nie wiedziała ślepa noc, czym bywa młot, gdy nie jest młotem?”.

Gdy w końcu mur runął„tysiącem ech wstrząsając wzgórza i doliny!” – okazało się, że nie oddziela zmarłych braci od płączącej dziewczyny. Nie było za nim nikogo, prócz „głosu”:
„Niczyich oczu ani ust! I niczyjego w kwiatach losu!:
Bo to był głos i tylko - głos, i nic nie było oprócz głosu!

Nic - tylko płacz i żal i mrok i niewiadomość i zatrata!”.
Zdawszy sobie sprawę ze złudzenia, jakiemu zostali poddani, złorzecząc na „kłamliwe jawnie sny” i „zmarniałe w nicość cuda”, potężne młoty „legły w rząd” i zapanowała wszechogarniająca cisza:
„I była zgroza nagłych cisz. I była próżnia w całym niebie!
A ty z tej próżni czemu drwisz, kiedy ta próżnia nie drwi z ciebie?”

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matką - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
Płyty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La prcieuse - analiza i interpretacja
La prcieuse - geneza

Słonimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Żagarów”
Ideowe podłoże „Żagarów”
Powstanie i rozwój „Żagarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na początku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies