Kufer - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Kufer - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Wiersz „Kufer” Kazimierza WierzyÅ„skiego jest przykÅ‚adem liryki bezpoÅ›redniej, wyznania. Podmiot wypowiada siÄ™ w pierwszej osobie liczby pojedynczej, o czym Å›wiadczÄ… gramatyczne zakoÅ„czenia czasowników i zaimki, np. „Taki mój rozkÅ‚ad jazdy”, „CaÅ‚a moja ojczyzna”, „Kufer, mój wielki majÄ…tek, / Którego tutaj mam bronić”. Takie ujÄ™cie przedstawianego problemu sprawia, iż jego spowiedź z lat emigracyjnej wÄ™drówki jest bardziej autentyczna i skróceniu ulega dystans miÄ™dzy nadawcÄ… i odbiorcÄ… tekstu. Zastosowanie w trzydziestu dwóch wersach swobodnej wersyfikacji zbliża tekst pod wzglÄ™dem formalnym do wiersza wolnego.

ZatytuÅ‚owanie dotyczÄ…cego toposu podróży wiersza sÅ‚owem „Kufer” jest zabiegiem symbolicznym. MaÅ‚o który wyraz w tak dużym stopniu oddaje kwintesencjÄ™ wÄ™drówki: zmiany miejsca zamieszkania, ciÄ…gÅ‚e przeprowadzki, pakowanie i rozpakowywanie rzeczy, ciÄ…gÅ‚e domykanie dorobku swojego życia w blaszanej walizce po uprzedniej dokÅ‚adnej selekcji zgromadzonych do tej pory przedmiotów i pamiÄ…tek.

Odbiór wiersza nie przysparza trudnoÅ›ci. Jak zawsze u propagujÄ…cego nieskomplikowanÄ… stylistykÄ™ Skamandryty WierzyÅ„skiego, w myÅ›l hasÅ‚a „Nie chcemy wielkich słów, chcemy wielkiej poezji; wówczas każde sÅ‚owo stanie siÄ™ wielkie”, tekst zostaÅ‚ napisany prostym i przejrzystym jÄ™zykiem, niepozbawionym negowanych czÄ™sto przez poetów kolokwializmów („psie wycie”, „spazm”, „najrozpaczliwszy rupieć”).

Nie znaczy to oczywiście, że Wierzyński całkowicie zrezygnował z środków poetyckiego wyrazu. Na dowód tego mamy w liryku:
  • Metafory, np. „Na strychu Å›pi mój powrót, / Kufer blachÄ… okuty, walizy”),

  • Wyliczenia, np. „Paszporty, obywatelstwa,/ Emigracyjne wizy”),
    Ekspresyjne epitety, np. „najrozpaczliwszy rupieć”, „samotność dzika”, „obÅ‚Ä…kany koniec”),

  • AnaforÄ™: „Taki jest bagaż. Taki wojaż, / Taki mój rozkÅ‚ad jazdy”.


Poeta sięgnął po rymy nieregularne dokładne:
„…walizy;
…wizy;
…majÄ…tek;
…poczÄ…tek;
…dzieci;
…rupieci”;
WyjÄ…tkiem jest rym przybliżony: „bronić – koniec”.


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies