Motto - analiza i interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Motto - analiza i interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Wiadomości wstępne

Kazimierz WierzyÅ„ski popeÅ‚niÅ‚ wiersz „Motto” w odpowiedzi na liryk Antoniego SÅ‚onimskiego „Lamus”. Niektórzy odnajdÄ… w tym refleksyjnym tekÅ›cie także autorskÄ… interpretacjÄ™ biblijnego cytatu „Na poczÄ…tku byÅ‚o sÅ‚owo”.

Tematyka wiersza oscyluje wokół badanych od wieków kwestii i próbuje odpowiedzieć na frapujÄ…ce twórców pytania o rolÄ™ poezji czy misjÄ™ poety. Niektórzy, tak jak Tomasz Wójcik w opracowaniu „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, dostrzegajÄ…c w wierszu Motto również elementy katastroficzne: (…) wyraźnie zaznacza siÄ™ obecność refleksji etycznej. W niektórych utworach moralistyka ta dotyczy aktualnej sytuacji politycznej w Polsce (poÅ›wiÄ™cony jest jej caÅ‚y zbiór Czarny polonez), w innych – czego dowodzi wiersz Nekrolog z emigracyjnego tomu Tkanka ziemi – moralistyczny niepokój poety ogarnia sytuacjÄ™ ówczesnej Europy czy nawet Å›wiata. OkreÅ›la jÄ… przede wszystkim okrutne doÅ›wiadczenie II wojny Å›wiatowej i różnych odmian totalitaryzmu. Te typowo XX-wieczne zjawiska ujawniÅ‚y Kazimierza WierzyÅ„skiego caÅ‚Ä… grozÄ™ polityki i okrucieÅ„stwo historii, niszczÄ…ce dziaÅ‚anie procesu historycznego, unicestwiajÄ…cego i skazujÄ…cego na zagÅ‚adÄ™ jednostkowe istnienia ludzkie (T. Wójcik, „Poeci polscy XX wieku. Biogramy. Wiersze. Komentarze”, Warszawa 2000, s. 48).

Interpretacja i analiza

IdÄ…c za definicjÄ… terminu motto, obecnÄ… w „SÅ‚owniku wyrazów obcych” WÅ‚adysÅ‚awa KopaliÅ„skiego, tytuÅ‚ wiersza Kazimierza WierzyÅ„skiego dotyczy „cytatu, sentencji, aforyzmu umieszczanego na poczÄ…tku utworu literackiego (…) jako myÅ›l przewodni; epigrafu; maksymy; dewizy; godÅ‚a”. TezÄ™ tÄ… potwierdza lektura tekstu, dotyczÄ…cego w głównej mierze roli i idei sÅ‚owa, rozumianego przez skamandrytÄ™ jako oÅ› wszechÅ›wiata.

SÅ‚owo jest najważniejszÄ… częściÄ… życia czÅ‚owieka. To ono ksztaÅ‚tuje jego osobowość od najmÅ‚odszych lat (poprzez lektury), ono nadaje porzÄ…dek chaotycznemu Å›wiatu, nazywajÄ…c, przyporzÄ…dkowujÄ…c funcie i znaczenie, dajÄ…c odpowiedzi na stawiane pytania i dbajÄ…c, by pamięć o najważniejszych wydarzeniach – nie zawsze pielÄ™gnowana przez aktualne rzÄ…dy – trwaÅ‚a zawsze:
„Jak polskie motto zapisać nad Å›wiatem
I czytać w nocy na niebie dalekim”.
Wierzyński pragnął, aby po odzyskaniu przez Polskę niepodległości pamięć o jej przeszłości była zawsze obecna w kulturze i życiu codziennym:
„DÅ‚ugie lata doÅ›wiadczeÅ„ i rozmyÅ›laÅ„ skÅ‚oniÅ‚y WierzyÅ„skiego do przyjÄ™cia Å›wiatopoglÄ…dowego stanowiska, które okreÅ›lić można jako mężnÄ…, opartÄ… na nadziei grÄ™ z losem. Å»ycie zgotowaÅ‚o mu wiele nieszczęść, a ponadto sceptycznie oceniaÅ‚ współczesnÄ… historiÄ™, mimo to bez wahaÅ„ i do koÅ„ca swoich dni broniÅ‚ podstawowych wartoÅ›ci atlantyckiej kultury. MiaÅ‚ Å›wiadomość, iż toczy siÄ™ nierówna gra czÅ‚owieka z losem, w której nie może on odnieść ostatecznego zwyciÄ™stwa. Ta wizja Å›wiata nie doprowadziÅ‚a go do cynizmu lub apatii, jak wielu w naszym stuleciu. Nad postawÄ… buntu, poczuciem samotnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i metafizycznej oraz historycznej klÄ™ski górowaÅ‚a postawa geohumanizmu, jednoczÄ…ca akceptacjÄ™ losu i etycznÄ… aktywność, twórczość indywidualnÄ… i dyscyplinÄ™, zamiÅ‚owanie do ryzyka i cierpliwoÅ›ci, zgodÄ™ na samotność i dążenie do wspólnoty” (Krzysztof Dybciak, „Gry i podróże poetyckie – Kazimierz WierzyÅ„ski”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 483).
„Normalność” pielÄ™gnowania nuty polskoÅ›ci w odbudowywanym kraju miaÅ‚a być tak samo oczywista i odwieczna, jak nocne zjawisko migotania gwiazd na granatowym niebie. Jak przeczuwaÅ‚ jednak WierzyÅ„ski, miaÅ‚o stać siÄ™ inaczej i polskie motto miaÅ‚o być tÅ‚amszone i pomijane. Idea pisania po polsku o rodzimej kulturze i historii w myÅ›l pokrzepiania serc rozsianych po caÅ‚ej Europie rodaków speÅ‚zÅ‚a na niczym, wyparta przez „produkcyjniaki” i socrealizm.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies