Sokrates tańczący - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Sokrates tańczący - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Kilka słów wstępu

Jeden z najważniejszych zbiorów poetyckich Juliana Tuwima, wydrukowany w Warszawie w 1920 roku i zawierajÄ…cy liryki poety z różnych etapów jego życia i twórczoÅ›ci, firmowaÅ‚ tytuÅ‚owy utwór „Sokrates taÅ„czÄ…cy”. O popularnoÅ›ci tomu zarówno wÅ›ród krytyków, jak i czytelników, Å›wiadczy trzykrotne wznawianie druku w ciÄ…gu kolejnego dziesiÄ™ciolecia od daty premiery.

W tytuÅ‚owym wierszu poeta daÅ‚ wyraz swojej fascynacji starożytnÄ… filozofiÄ…, którÄ… zgÅ‚Ä™biaÅ‚ podczas lektury takich dzieÅ‚, jak „Fedon” Platona, „Apologia” Ksenofonta oraz „Chmury” Arystofanesa. Tekst jest także dowodem na znajomość przez Tuwima poetyki nie tylko europejskiej, lecz także rodzimej: „Spoufalenie Tuwima z ogromnymi obszarami leksykalnymi polszczyzny byÅ‚o możliwe dziÄ™ki zamiÅ‚owaniu do sÅ‚owników, encyklopedii, starych dykcjonarzy Knapskiego, MÄ…czyÅ„skiego, Lindego, rozsmakowaniu w etymologicznych subtelnoÅ›ciach jÄ™zyka, a także dziÄ™ki pracy przekÅ‚adowej i biegÅ‚ej znajomoÅ›ci kilku europejskich jÄ™zyków” (Jan Marx, „Skamandryci”, Warszawa 1993, s. 140).

Interpretacja

Wiersz „Sokrates taÅ„czÄ…cy” – podobnie jak „Do krytyków”, „ProÅ›ba o piosenkÄ™” czy „Sitowie” – jest nazywany wierszem programowym, przedstawiajÄ…cym program poetycki Juliana Tuwima. Tekst jest afirmacjÄ… witalnoÅ›ci, hedonizmu, żywioÅ‚owoÅ›ci (ruch, taniec), biologizmu czÅ‚owieka (dziki taniec). Wszystkie te cechy moglibyÅ›my podciÄ…gnąć pod charakterystycznÄ… dla twórczoÅ›ci poety apoteozÄ™ mÅ‚odoÅ›ci.
„Utwory Tuwima wypeÅ‚nione sÄ… bez reszty żywioÅ‚em mÅ‚odoÅ›ci, a owa mÅ‚odość nie jest u niego jedynie kategoriÄ… psychologiczno – biologicznÄ…, lecz jest wszystkim: Å›wiatopoglÄ…dem, tematem wiersza, jego „interpunkcjÄ…”, rytmem. MÅ‚odość jest wiÄ™c u Tuwima równoczeÅ›nie narzÄ™dziem i obiektem poznania, podmiotem i rzeczÄ…, sytuacjÄ… spoÅ‚ecznÄ… i biologicznÄ…. Fizyczna treść mÅ‚odego organizmu wypeÅ‚nia utwory Tuwima. Wyznacza ich sens poetycki. OkreÅ›la ich ksztaÅ‚t jÄ™zykowy. Tuwim odrzuca dekoracje symboliczne. PrzekreÅ›la kanony estetyki, skrÄ™powanej tradycyjnymi nakazami. Uwalnia siÄ™ od faÅ‚szu i pruderii. Opiewa doskonaÅ‚ość funkcjonujÄ…cego organizmu. OdsÅ‚ania radość cielesnÄ…, która niweluje poczucie jednostkowej samotnoÅ›ci. CzÅ‚owiek staje siÄ™ tutaj atomem Å›wiata biologicznego, staje siÄ™ częściÄ… jego koniecznego nadmiaru, a jednoczeÅ›nie ocala Å›wiadomość wÅ‚asnej caÅ‚oÅ›ci, zyskuje swÄ… biologicznÄ… „godność”.
Doznanie Å›wiata jako spoistej caÅ‚oÅ›ci, odlegÅ‚e jeszcze od jakichkolwiek rozpoznaÅ„ intelektualnych i analitycznych, tworzy siÄ™ – wedÅ‚ug Tuwima – w epoce wczesnej mÅ‚odoÅ›ci, dziÄ™ki instynktowi biologicznemu czÅ‚owieka. DokÅ‚adniej: caÅ‚oÅ›ciowa wizja Å›wiata rodzi siÄ™ wówczas dziÄ™ki fizjologii, wolnej od skażeÅ„, dziÄ™ki fizjologii, która, manifestujÄ…c siÄ™ z uporczywÄ… siÅ‚Ä…, nie staje siÄ™ jeszcze przedmiotem samowiedzy” (Andrzej Gronczewski, „Obroty Rzeczy czarnoleskiej – Julian Tuwim”
, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 358-359).
Julian Tuwim sięgnął po motyw znanego ze starożytnej filozofii Sokratesa, jednego z największych filozofów w dziejach ludzkości. Dając wyraz swej nonszalancji i luźnego odbierania klasycznych wzorów, poeta odciął się jednak od kopiowanego wielokrotnie, powszechnie obowiązującego wizerunku mędrca. Modyfikując nieco opowieść o antycznym bohaterze i pokazując nieznane oblicze Sokratesa, poeta ukazał go jako homo ludens, czyli człowieka bawiącego się.
W wierszu Tuwima starożytny autor stwierdzenia, iż cnota jest wartoÅ›ciÄ… najwyższÄ…, nie jest nobliwym staruszkiem posÅ‚ugujÄ…cym siÄ™ wyszukanym jÄ™zykiem i dajÄ…cym na każdym kroku przykÅ‚ady swej erudycji i oczytania. Przeciwnie - antyczny myÅ›liciel spÄ™dza caÅ‚e dnie na wychwalaniu i smakowaniu życia w caÅ‚ej jego urodzie i krasie. Nie mogÄ…c już znieść nudy i przewidywalnoÅ›ci pomnikowej egzystencji, posuniÄ™ty w latach Sokrates przestaje być sÅ‚awionym przez wszystkich posÄ…giem i – chcÄ…c w koÅ„cu zaznać trochÄ™ przyjemnoÅ›ci swobody – zaczyna realizować swoje marzenia.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies