Mieszkańcy - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Mieszkańcy - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Ze wzglÄ™du na kreacjÄ™ podmiotu lirycznego ironiczno-satyryczny wiersz Juliana Tuwima „MieszkaÅ„cy” należy zaliczyć do liryki poÅ›redniej. Z punktu widzenie obserwatora adresat tekstu – czyli czytelnik – zapoznaje siÄ™ z jednym dniem z życia tytuÅ‚owych mieszkaÅ„ców miasta.

BiorÄ…c pod uwagÄ™ szczegółowość opisywanych etapów dnia – poczÄ…wszy od pobudki, poprzez ubieranie siÄ™, wyjÅ›cie z domu, spacer po mieÅ›cie, kupno gazety, a skoÅ„czywszy na „wyklepaniu” modlitwy wieczornej i zapadniÄ™ciu w sen, kolejnÄ… cechÄ… gatunkowÄ… tego wiersza jest zakwalifikowanie go do liryki opisowej (lub liryki sytuacyjnej) i zwrócenie uwagi na budowÄ™ klamrowÄ… (dzieÅ„ od pobudki do zaÅ›niÄ™cia).

Warstwa leksykalna wiersza jest najlepszym dowodem na słuszność spostrzeżenia Jana Marxa, poczynionego w solidnym opracowaniu twórczości grupy Skamander:
„Tuwim miaÅ‚ dar hipnotyzowania sÅ‚owem. W hipnozie trudno przeprowadzać próbÄ™ sensu. Dlatego o Tuwimie napisano tyle pochlebnych sÄ…dów maÅ‚o troszczÄ…c siÄ™ o realia. A jednak lekcja awangard, jakÄ… przeszÅ‚a dwudziestowieczna poezja, wyczuliÅ‚a nas na sÅ‚owo, które w poezji nie tylko powinno być piÄ™kne, ale także konieczne, wiÄ™cej – niewymienne. Natomiast kurs magicznej wÅ‚adzy nad sÅ‚owem mocno spadÅ‚ w notowaniach gieÅ‚d literackich. To, co poczytywano Tuwimowi za zasÅ‚ugi, mianowicie potoczystÄ… naturalność jego wierszy zlepionych z wyÅ›wiechtanych frazesów, dziÅ› skÅ‚onni bylibyÅ›my traktować jako dość Å‚atwÄ… poetyzacjÄ™. Tym bardziej, że epitet, metafora, obraz sÄ… u Tuwima dość konwencjonalne, przecież to tylko trochÄ™ odkurzona rekwizytornia modernizmu.
(…)
WÅ‚aÅ›nie w tej gorÄ…czkowej pasji kolekcjonerskiej graniczÄ…cej z semantycznÄ… obsesjÄ… lub – jak chcÄ… apologeci Tuwimowskiej poezji – czarnoksiÄ™stwem i magiÄ… poetyckÄ… leżaÅ‚a sÅ‚abość jego wierszy, w których sÅ‚owa rzadko sÅ‚użyÅ‚y nazywaniu, częściej natomiast czarowaniu, uwodzeniu i hipnotyzowaniu czytelnika”
(Jan Marx, „Skamandryci”, Warszawa 1993, s. 21; 24).
HipnotyzujÄ… wÅ‚aÅ›nie strofy „MieszkaÅ„ców”, zarówno pod wzglÄ™dem mistrzowskiej rytmizacji, jak i plastycznego i ironicznego, lecz prostego, a czasem wrÄ™cz przypominajÄ…cego mowÄ™ ulicznÄ… jÄ™zyka („bredzÄ…”; „beÅ‚kot”; „z mordÄ… na piersi”; „pod łóżka wÅ‚ażą”; „spodnie na tyÅ‚kach zacerowane”; „Å‚bem o nocniki chÅ‚odne trÄ…cajÄ…c”).
WÅ›ród Å›rodków poetyckiego obrazowania, użytych przez Tuwima, na pierwszy plan wysuwajÄ… siÄ™ epitety bÄ™dÄ…ce poÅ‚Ä…czeniem przymiotnika „straszny” w odpowiedniej formie gramatycznej z rzeczownikiem. Podmiot używa go sześć razy, tworzÄ…c w efekcie bardzo plastyczny, ekspresyjny i pejoratywny obraz polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa pierwszej poÅ‚owy XX wieku i ujawniajÄ…c swój negatywny stosunek do mieszczan. Powtórzenie tych epitetów na poczÄ…tku i koÅ„cu tekstu wyolbrzymia ten ujemny wydźwiÄ™k:
„Straszne mieszkania. W strasznych mieszkaniach
Strasznie mieszkajÄ… straszni mieszczanie.
(…)
W strasznych mieszkaniach straszni mieszczanie”.
Poza nimi poeta użył innych środków, uwypuklających egoizm, bezideowość i hipokryzję mieszczan, przedstawionych dzięki nim jako osoby prymitywne, odludki i głupcy:
  • Porównania, , np. „Jak ciasto, biorÄ… gazety w palce”;

  • Metafory, np. „I żujÄ…, żujÄ… na papkÄ™ pulchnÄ…” – odnosi siÄ™ do sposobu czytania gazety;

  • Hiperbole: „Aż, papierowym wzdÄ™te zakalcem, / Wypchane gÅ‚owy dÅ‚ugo im puchnÄ…”).

  • DrobnomieszczaÅ„skÄ… tożsamość bohaterów wiersza podkreÅ›lajÄ… także zdrobnienia („krawacik”; „kieszonki”) oraz ironiczny kontrast, zwracajÄ…cy uwagÄ™ na brak celu tytuÅ‚owych mieszkaÅ„ców, dla których „spodnie na tyÅ‚kach zacerowane” stajÄ… siÄ™ „wartoÅ›ciÄ… wielebnÄ…”, „Å›wiÄ™tym nabytkiem”.

    strona:    1    2  

    Zobacz inne artykuły:

    Czechowicz Józef
    Miejsce Czechowicza w literaturze
    Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
    Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
    Biografia Józefa Czechowicza
    Żal - analiza i interpretacja
    Sam - analiza i interpretacja
    modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

    Gałczyński Konstanty Ildefons
    Wit Stwosz - analiza i interpretacja
    Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
    Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
    Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
    Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
    Niobe - analiza i interpretacja
    Serwus, madonna - analiza i interpretacja
    Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

    Iwaszkiewicz Jarosław
    Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
    Erotyk - interpretacja i analiza
    Powrót - interpretacja i analiza

    Jasieński Bruno
    JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
    But w butonierce - analiza
    But w butonierce - interpretacja

    Leśmian Bolesław
    Pan Błyszczyński - analiza
    Pan Błyszczyński - interpretacja
    Pan Błyszczyński - geneza
    Szewczyk - analiza
    Szewczyk - interpretacja
    Dusiołek - analiza
    Dusiołek - interpretacja
    Dusiołek - geneza
    Dwoje ludzieńków - analiza
    Dwoje ludzieńków - interpretacja
    Dwoje ludzieńków - geneza
    Dziewczyna - analiza
    Dziewczyna - interpretacja
    Topielec - analiza
    Topielec - interpretacja
    Urszula Kochanowska - analiza
    Urszula Kochanowska - interpretacja
    Urszula Kochanowska - geneza
    W malinowym chruśniaku - analiza
    W malinowym chruśniaku - interpretacja
    W malinowym chruśniaku - geneza

    Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
    PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
    Miłość - analiza i interpretacja
    La précieuse - analiza i interpretacja
    La précieuse - geneza

    SÅ‚onimski Antoni
    Credo - analiza i interpretacja
    Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

    Staff Leopold
    Ars poetica - analiza
    Ars poetica - interpretacja
    Kartoflisko - analiza
    Kartoflisko - interpretacja
    Curriculum vitae - analiza
    Curriculum vitae - interpretacja
    Wysokie drzewa - analiza
    Wysokie drzewa - interpretacja
    Kowal - analiza
    Kowal – interpretacja
    Deszcz jesienny – analiza
    Deszcz jesienny – interpretacja
    Przedśpiew - analiza
    Przedśpiew - interpretacja

    Stanisław Przybyszewski

    Tuwim Julian
    Wiosna. Dytyramb - interpretacja
    Wiosna. Dytyramb - geneza
    Rzecz czarnoleska - analiza
    Rzecz czarnoleska - interpretacja
    Sokrates tańczący - analiza
    Sokrates tańczący - interpretacja
    Sitowie - analiza
    Sitowie - interpretacja
    Sitowie - geneza
    Prośba o piosenkę - analiza
    Prośba o piosenkę - interpretacja
    Prośba o piosenkę - geneza
    Do krytyków - analiza
    Do krytyków - interpretacja
    Do krytyków - geneza
    Mieszkańcy - analiza
    Mieszkańcy - interpretacja
    Mieszkańcy - geneza
    Wiosna. Dytyramb - analiza

    Wierzyński Kazimierz
    Motto - analiza i interpretacja
    Zielono mam w głowie - analiza
    Zielono mam w głowie - interpretacja
    Kufer - analiza
    Kufer - interpretacja
    Kufer - geneza
    Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

    Inne
    Program i poetyka awangardy krakowskiej
    Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
    Główne założenia futuryzmu
    Fazy rozwoju futuryzmu
    Główne cechy polskiego futuryzmu
    Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
    Poetyka „Å»agarów”
    Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
    Powstanie i rozwój „Å»agarów”
    Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
    Tematyka wierszy Przybosia
    Biografia Juliana Przybosia
    Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
    Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
    Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies