Do krytyków - interpretacja ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Do krytyków - interpretacja

Autor: Karolina Marlêga

Pod pozorem opisu zwyczajnej przejażdżki tramwajem w majowe popoÅ‚udnie utożsamiany z autorem, pierwszoosobowy podmiot liryczny dzieli siÄ™ z czytelnikami (zwÅ‚aszcza z tytuÅ‚owymi „krytykami”) swoimi przemyÅ›leniami na temat idei i misji sztuki rozumianej nie tylko w aspekcie poezji, lecz także wszelkich jej artystycznych przejawów.

Obecność programu poetyckiego, postulowanego przez całą grupę Skamander jest widoczna dopiero po dokładnym prześledzeniu sposobu przedstawienia sytuacji lirycznej oraz odczytania jej jako metaforę.

Beztroska jazda tramwajem w słoneczny, bezchmurny dzień i czynione z tej okazji spostrzeżenia ukazują cechy charakteru podmiotu lirycznego. Jego spontaniczność i ekstatyczność, ogromny entuzjazm oraz filozofię afirmacji życia oddaje już początek liryku, naszpikowany podkreślającymi jego stan wykrzyknieniami:

„A w maju
Zwykłem jeździć, szanowni panowie,
Na przedniej platformie tramwaju!
Miasto na wskroÅ› mnie przeszywa!
Co się tam dzieje w mej głowie:
Pędy, zapędy, ognie, ogniwa,
Wesoło w czubie i w piętach,
A najweselej na skrÄ™tach!”.

Podmiot nie reprezentuje powielanego w polskiej literaturze modelu jednostki zakochanej w wiejskim stylu życia. Przeciwnie – Å›wiadomość nieograniczonych możliwoÅ›ci metropolii sprawia, iż ekstaza „przeszywa na wskroÅ›”, a adrenalina skacze na samÄ… tylko myÅ›l o oferowanych w każdej oglÄ…danej z tramwaju uliczce rozrywkach..

Całą ta afirmacja miasta nie oznacza, że podmiot jest zaślepiony budowlami i zapachem benzyny, unoszącej się w powietrzu. Potrafi skupić się zarówno na sile i różnorodności metropolii, jak i roztkliwić się nad urodą tonących pod majowym słońcem drzew i ławek w parku. Wszechobecne przejawy budzącej do życia przyrodę wiosny wypełniając jego serce miłością do kwiatów i wypuszczających pierwsze pąki drzew:
„A drzewa w porywie natchnienia
SzalejÄ… wiosennÄ… woniÄ…,
Z radoÅ›ci pÄ™ka pÄ…kowie (…)”.

DziÄ™ki umiejÄ™tnoÅ›ci wyostrzenia wszystkich zmysłów i wsÅ‚uchania siÄ™ w otaczajÄ…cych go Å›wiat, podmiot liryczny potrafi dostrzec niezdefiniowane do tej pory barwy, wyczuć przenikajÄ…ce siÄ™ zapachy miasta i wiosny czy spostrzec pozornie nic nieznaczÄ…ce gesty nieznajomych, dajÄ…ce mu znaki na temat ich charakterów i osobowoÅ›ci. Tuwim stworzyÅ‚ postać, która „czyta” w otaczajÄ…cych go rzeczach niczym w encyklopedii.
Ostre zakręty pojazdu wywołując w podmiocie radość przynależną raczej dziecku podczas zabawy w wesołym miasteczku, a nie dojrzałemu mężczyźnie. Możliwość jazdy na przedzie pojazdu, rozszerzająca jego perspektywę podróżnika, sprawia mu nieopisaną uciechę:
„WesoÅ‚o w czubie i w piÄ™tach”.
Wiersz jest zapisem poglÄ…dów Tuwima na życie i sztukÄ™. Banalna podróż tramwajem staje siÄ™ zaczÄ…tkiem filozoficznej refleksji na temat kondycji współczesnego mu czÅ‚owieka i pretekstem, by ukazać panaceum na trapiÄ…ce go bolÄ…czki i niekoÅ„czÄ…ce siÄ™ rozterki zwiÄ…zane z odnalezieniem siÄ™ w Polsce po odzyskaniu niepodlegÅ‚oÅ›ci – skupienie siÄ™ na codziennych sprawach i dążenie do czerpania radoÅ›ci z danego nam jeden raz życia. Nie bez przyczyny poeta zostaÅ‚ okrzykniÄ™ty po tym liryku „filozofem mÅ‚odoÅ›ci”.

Ludwik Fryde w miażdżącym pamflecie „KlÄ™ska Juliana Tuwima” twierdziÅ‚: „OdrÄ™bność Tuwima polega (…) na tym, że to, co zazwyczaj jest w liryce czynnikiem pobocznym, dodatkowym albo też wstÄ™pnym, tutaj staje siÄ™ sprawÄ… głównÄ…, meritum, jedynym sensem artystycznym. Ani myÅ›l, ani obraz poetycki, ani wzruszenie o konkretnej treÅ›ci nie wysuwa siÄ™ jako czynnik dominujÄ…cy lub choćby samoistny, wszystko rozpÅ‚ywa siÄ™ i Å›ciÄ…ga w jeden dreszcz biologiczny, w odruch energii o nieokreÅ›lonym celu i przeznaczeniu. Dynamizm bijÄ…cy z wierszy Tuwima pozbawiony jest treÅ›ci i kierunku. I to stanowi cechÄ™, która je wyodrÄ™bnia” (Andrzej Gronczewski, „Obroty Rzeczy czarnoleskiej – Julian Tuwim”, [w:] „Poeci dwudziestolecia miÄ™dzywojennego. Sylwetki 2”, pod red. Ireny Maciejewskiej, Warszawa 1982, s. 360).

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies