Wysokie drzewa - analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Dwudziestolecie miedzywojenne

Wysokie drzewa - analiza

Autor: Karolina Marlêga

Liryk „Wysokie drzewa” Leopolda Staffa jest zÅ‚ożony z trzech zwrotek, z których każda liczy cztery wersy zbudowanych z trzynastu zgÅ‚osek i podzielonych Å›redniówkÄ… po siódmej sylabie.
Poeta sięgnął po parzyste i krzyżowe rymy typu ABAB:
„O, cóż jest piÄ™kniejszego niż wysokie drzewa,
W brÄ…zie zachodu kute wieczornym promieniem,
Nad wodÄ…, co siÄ™ pawich barw blaskiem rozlewa,
PogÅ‚Ä™biona odbitych konarów sklepieniem”.
Podmiotem lirycznym wiersza jest zachwycony urodÄ… drzew, jeziora czy dźwiÄ™kami koników polnych czÅ‚owiek. Prowadzi on narracjÄ™ trzecioosobowÄ…. Nie ujawniajÄ…c swojej obecnoÅ›ci wprost sprawia, iż „Wysokie drzewa” wchodzÄ… do kanonu utworów liryki poÅ›redniej, a dokÅ‚adniej liryki opisowej.

W budowie wiersza widać dwie charakterystyczne dla poetów nurtu klasycznego prawidÅ‚owoÅ›ci. Każda zwrotka skÅ‚ada siÄ™ z jednego zdania wielokrotnie zÅ‚ożonego – mamy zatem trzy zdania, każde dotyczy innego aspektu piÄ™kna tytuÅ‚owych wysokich drzew. Drugi zabieg kompozycyjny widać, jeÅ›li przyjrzymy siÄ™ pierwszemu i ostatniemu wersowi dzieÅ‚a. Linijka „O, cóż jest piÄ™kniejszego niż wysokie drzewa” otwiera i zamyka utwór, nadajÄ…c mu tym samym jakże popularnÄ… w twórczoÅ›ci Staffa budowÄ™ klamrowÄ… (pierÅ›cieniowÄ…).

Nastrój wiersza jest pełen wzniosłości, jeśli nie rzec patosu. Zabieg taki był często powielany przez twórców nurtu klasycystycznego. Drzewa zostały opisane niczym monumentalne budowle za pomocą poważnego i pełnego uniesienia języka.

Zgodnie z zaÅ‚ożeniami mÅ‚odopolskich twórców, których rozwiÄ…zania poetyckie dostrzeżemy w caÅ‚ym tomie „Wysokie drzewa”, autor zbioru siÄ™gnÄ…Å‚ po rozbudowane metafory („TysiÄ…cem srebrnych nożyc szybko strzygÄ… ciszÄ™”), czÄ™ste epitety („wysokie drzewa”, „wieczornym promieniem”, „srebrnych nożyc”) czy powtarzane w dziewiÄ™tnastowiecznych lirykach personifikacje („I zmierzch ciemnoÅ›ciÄ… smukÅ‚e korony odziewa”). Zgodnie z zaÅ‚ożeniami klasycystów, do jakich jak już wspomniaÅ‚am z pewnoÅ›ciÄ… należaÅ‚ Staff, wiersz może być także interpretowany ze wzglÄ™du na ogromnÄ… symbolikÄ™, ukrytÄ… pod tytuÅ‚owymi „drzewami”. Åšwiadomość, iż postrzegane sÄ… one czÄ™sto jako znak życia, dojrzewania, potÄ™gi czy witalnoÅ›ci sprawia, iż Å›cieżki odczytania znacznie siÄ™ poszerzajÄ….


Zobacz inne artykuły:

Czechowicz Józef
Miejsce Czechowicza w literaturze
Charakterystyka twórczości Józefa Czechowicza
Wstęp do twórczości Józefa Czechowicza
Biografia Józefa Czechowicza
Żal - analiza i interpretacja
Sam - analiza i interpretacja
modlitwa żałobna - analiza i interpretacja

Gałczyński Konstanty Ildefons
Wit Stwosz - analiza i interpretacja
Spotkanie z matkÄ… - analiza i interpretacja
Prośba o wyspy szczęśliwe - analiza i interpretacja
Zaczarowana dorożka - analiza i interpretacja
Pieśń o żołnierzach z Westerplatte - analiza i interpretacja
Niobe - analiza i interpretacja
Serwus, madonna - analiza i interpretacja
Kryzys w branży szarlatanów - analiza i interpretacja

Iwaszkiewicz Jarosław
Źródło Aretuzy - analiza i interpretacja
Erotyk - interpretacja i analiza
Powrót - interpretacja i analiza

Jasieński Bruno
JEDNODŃUWKA FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską
But w butonierce - analiza
But w butonierce - interpretacja

Leśmian Bolesław
Pan Błyszczyński - analiza
Pan Błyszczyński - interpretacja
Pan Błyszczyński - geneza
Szewczyk - analiza
Szewczyk - interpretacja
Dusiołek - analiza
Dusiołek - interpretacja
Dusiołek - geneza
Dwoje ludzieńków - analiza
Dwoje ludzieńków - interpretacja
Dwoje ludzieńków - geneza
Dziewczyna - analiza
Dziewczyna - interpretacja
Topielec - analiza
Topielec - interpretacja
Urszula Kochanowska - analiza
Urszula Kochanowska - interpretacja
Urszula Kochanowska - geneza
W malinowym chruśniaku - analiza
W malinowym chruśniaku - interpretacja
W malinowym chruśniaku - geneza

Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
PÅ‚yty Carusa - analiza i interpretacja
Miłość - analiza i interpretacja
La précieuse - analiza i interpretacja
La précieuse - geneza

SÅ‚onimski Antoni
Credo - analiza i interpretacja
Smutno mi Boże - analiza i interpretacja

Staff Leopold
Ars poetica - analiza
Ars poetica - interpretacja
Kartoflisko - analiza
Kartoflisko - interpretacja
Curriculum vitae - analiza
Curriculum vitae - interpretacja
Wysokie drzewa - analiza
Wysokie drzewa - interpretacja
Kowal - analiza
Kowal – interpretacja
Deszcz jesienny – analiza
Deszcz jesienny – interpretacja
Przedśpiew - analiza
Przedśpiew - interpretacja

Stanisław Przybyszewski

Tuwim Julian
Wiosna. Dytyramb - interpretacja
Wiosna. Dytyramb - geneza
Rzecz czarnoleska - analiza
Rzecz czarnoleska - interpretacja
Sokrates tańczący - analiza
Sokrates tańczący - interpretacja
Sitowie - analiza
Sitowie - interpretacja
Sitowie - geneza
Prośba o piosenkę - analiza
Prośba o piosenkę - interpretacja
Prośba o piosenkę - geneza
Do krytyków - analiza
Do krytyków - interpretacja
Do krytyków - geneza
Mieszkańcy - analiza
Mieszkańcy - interpretacja
Mieszkańcy - geneza
Wiosna. Dytyramb - analiza

Wierzyński Kazimierz
Motto - analiza i interpretacja
Zielono mam w głowie - analiza
Zielono mam w głowie - interpretacja
Kufer - analiza
Kufer - interpretacja
Kufer - geneza
Lewa kieszeń - analiza i interpretacja

Inne
Program i poetyka awangardy krakowskiej
Powstanie i rozwój awangardy krakowskiej
Główne założenia futuryzmu
Fazy rozwoju futuryzmu
Główne cechy polskiego futuryzmu
Język poetycki dwudziestolecia międzywojennego
Poetyka „Å»agarów”
Ideowe podÅ‚oże „Å»agarów”
Powstanie i rozwój „Å»agarów”
Charakterystyka twórczości Juliana Przybosia do 1939
Tematyka wierszy Przybosia
Biografia Juliana Przybosia
Charakterystyka pierwszego okresu twórczości Czesława Miłosza (Trzy zimy)
Przemiany poetyckie na poczÄ…tku lat 30. XX wieku
Biografia Czesława Miłosza do 1936 roku



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies