Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Renesans
Przywołane w tekście miejsca i nazwy ludów są podobne, jak w „Odzie” Horacego, istnieje jednak kilka różnic. U Kochanowskiego nie pojawia się na przykład wzmianka o zamieszkujących brzegi północnej Afryki Getulach.
Ostatnia strofa zawiera wskazówki podmiotu na temat jego pogrzebu, jest – zdaniem Ziomka: „przewidywaniem heroicznego pogrzebu i zarazem prośbą o jego zaniechanie”:
„Niech przy próznym pogrzebie żadne narzekanie,
Żaden lament nie będzie ani uskarżanie:
Świec i dzwonów zaniechaj, i mar drogo słanych,
I głosem żałobliwym żołtarzów spiewanych!”.
Poeta nie oczekuje na swoim pogrzebie świec ani dzwonów, ponieważ takie atrybuty pożegnania zmarłych dotyczą tylko fizycznego ciała, a nie duszy. Ta, poprzez dzieła artysty, stała się nieśmiertelna. Dlatego nie są jej potrzebne płacze czy lamenty, ona będzie żyła wiecznie w dziełach.
W konstrukcji zwrotki, w doborze słów widać ogromne podobieństwo do „Ody” Horacego. Kochanowski dokonał tylko kilku zmian. Obecny w pierwszej linijce przymiotnik „próżny” nie różni się wiele od rzymskiego oryginały. W „Odzie” Horacego czytamy „Absint inani funere neniae (...)”, gdzie „inani” oznacza „próżny”, „czczy”, „pozorny”.
Utwór „ojca polskiej poezji” jest manifestacją poglądów poety, w których podkreślał dwoistość natury poety, współistnienie człowieka i boskiego ptaka, jednostki zwykłej i wieszcza, osoby sławnej i podopiecznego Myszkowskiego. Autor dzieła rozpoczynającego się od słów „Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony” formułuje także receptę na pozostawienie po sobie sławy i dobrego imienia.
„W całej twórczości Kochanowskiego dochodzi do głosu silna, a nieraz bolesna świadomość oboczności w człowieku natury ludzkiej i natury wieszczej. Marne i ułomne ciało, skłonne do występków, jest mieszkaniem potężnego ducha. Podział w tej opozycji nie jest jednakże ostry: osobowość poety jest jakby skażona, zdolna do wysiłku i lotu, ale zdolna tez do upadku” (J. Ziomek, dz. cyt.).
strona: 1 2 3
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - interpretacja
Autor: Karolina MarlgaPrzywołane w tekście miejsca i nazwy ludów są podobne, jak w „Odzie” Horacego, istnieje jednak kilka różnic. U Kochanowskiego nie pojawia się na przykład wzmianka o zamieszkujących brzegi północnej Afryki Getulach.
Ostatnia strofa zawiera wskazówki podmiotu na temat jego pogrzebu, jest – zdaniem Ziomka: „przewidywaniem heroicznego pogrzebu i zarazem prośbą o jego zaniechanie”:
„Niech przy próznym pogrzebie żadne narzekanie,
Żaden lament nie będzie ani uskarżanie:
Świec i dzwonów zaniechaj, i mar drogo słanych,
I głosem żałobliwym żołtarzów spiewanych!”.
Poeta nie oczekuje na swoim pogrzebie świec ani dzwonów, ponieważ takie atrybuty pożegnania zmarłych dotyczą tylko fizycznego ciała, a nie duszy. Ta, poprzez dzieła artysty, stała się nieśmiertelna. Dlatego nie są jej potrzebne płacze czy lamenty, ona będzie żyła wiecznie w dziełach.
W konstrukcji zwrotki, w doborze słów widać ogromne podobieństwo do „Ody” Horacego. Kochanowski dokonał tylko kilku zmian. Obecny w pierwszej linijce przymiotnik „próżny” nie różni się wiele od rzymskiego oryginały. W „Odzie” Horacego czytamy „Absint inani funere neniae (...)”, gdzie „inani” oznacza „próżny”, „czczy”, „pozorny”.
Utwór „ojca polskiej poezji” jest manifestacją poglądów poety, w których podkreślał dwoistość natury poety, współistnienie człowieka i boskiego ptaka, jednostki zwykłej i wieszcza, osoby sławnej i podopiecznego Myszkowskiego. Autor dzieła rozpoczynającego się od słów „Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony” formułuje także receptę na pozostawienie po sobie sławy i dobrego imienia.
„W całej twórczości Kochanowskiego dochodzi do głosu silna, a nieraz bolesna świadomość oboczności w człowieku natury ludzkiej i natury wieszczej. Marne i ułomne ciało, skłonne do występków, jest mieszkaniem potężnego ducha. Podział w tej opozycji nie jest jednakże ostry: osobowość poety jest jakby skażona, zdolna do wysiłku i lotu, ale zdolna tez do upadku” (J. Ziomek, dz. cyt.).
strona: 1 2 3
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies