Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Renesans

Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - interpretacja

Autor: Karolina Marlga

Przywołane w tekście miejsca i nazwy ludów są podobne, jak w „Odzie” Horacego, istnieje jednak kilka różnic. U Kochanowskiego nie pojawia się na przykład wzmianka o zamieszkujących brzegi północnej Afryki Getulach.

Ostatnia strofa zawiera wskazówki podmiotu na temat jego pogrzebu, jest – zdaniem Ziomka: „przewidywaniem heroicznego pogrzebu i zarazem prośbą o jego zaniechanie”:
„Niech przy próznym pogrzebie żadne narzekanie,
Żaden lament nie będzie ani uskarżanie:
Świec i dzwonów zaniechaj, i mar drogo słanych,
I głosem żałobliwym żołtarzów spiewanych!”.

Poeta nie oczekuje na swoim pogrzebie świec ani dzwonów, ponieważ takie atrybuty pożegnania zmarłych dotyczą tylko fizycznego ciała, a nie duszy. Ta, poprzez dzieła artysty, stała się nieśmiertelna. Dlatego nie są jej potrzebne płacze czy lamenty, ona będzie żyła wiecznie w dziełach.

W konstrukcji zwrotki, w doborze słów widać ogromne podobieństwo do „Ody” Horacego. Kochanowski dokonał tylko kilku zmian. Obecny w pierwszej linijce przymiotnik „próżny” nie różni się wiele od rzymskiego oryginały. W „Odzie” Horacego czytamy „Absint inani funere neniae (...)”, gdzie „inani” oznacza „próżny”, „czczy”, „pozorny”.

Utwór „ojca polskiej poezji” jest manifestacją poglądów poety, w których podkreślał dwoistość natury poety, współistnienie człowieka i boskiego ptaka, jednostki zwykłej i wieszcza, osoby sławnej i podopiecznego Myszkowskiego. Autor dzieła rozpoczynającego się od słów „Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony” formułuje także receptę na pozostawienie po sobie sławy i dobrego imienia.

„W całej twórczości Kochanowskiego dochodzi do głosu silna, a nieraz bolesna świadomość oboczności w człowieku natury ludzkiej i natury wieszczej. Marne i ułomne ciało, skłonne do występków, jest mieszkaniem potężnego ducha. Podział w tej opozycji nie jest jednakże ostry: osobowość poety jest jakby skażona, zdolna do wysiłku i lotu, ale zdolna tez do upadku” (J. Ziomek, dz. cyt.).




strona:    1    2    3  

Zobacz inne artykuły:

Kochanowski Jan
Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - interpretacja i analiza
Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - wiadomości wstępne
O czym mówią „Treny” Kochanowskiego?
Motywy obecne w „Trenach” Kochanowskiego
Problematyka „Trenów” Kochanowskiego
Podział cyklu „Trenów” Kochanowskiego
Kompozycja i styl „Trenów” Kochanowskiego
Treny jako gatunek
„Treny” Kochanowskiego - geneza
Psalm 115 Non nobis, Domine, non nobis - analiza
Psalm 91 Kochanowskiego - analiza
Pieśń IX (Ks. 2) „Nie porzucaj nadzieje…” - analiza
Pieśni Kochanowskiego - problematyka
Pieśni Kochanowskiego – tematyka
Pieśni Kochanowskiego - kompozycja i styl
Pieśni – gatunek
Geneza „Pieśni” Kochanowskiego
Motywy we fraszkach Kochanowskiego
Problematyka fraszek Kochanowskiego
Tematyka fraszek Kochanowskiego
Fraszka – gatunek
Fraszki Kochanowskiego - geneza
Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - analiza
Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - interpretacja
Tren VII (Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory...)
Tren IV (Zgwałciłaś, niepobożna śmierci, oczy moje...)
Tren I (Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe...)
Treny - geneza, treść i konstrukcja
Pieśń o spustoszeniu Podola (Pieśń V) - interpretacja i analiza
Pieśń świętojańska o Sobótce - interpretacja i analiza
Pieśń świętojańska o Sobótce - wiadomości wstępne
O doktorze Hiszpanie - interpretacja i analiza
O Miłości - interpretacja i analiza
O kaznodziei - interpretacja i analiza
Raki - interpretacja i analiza
Do fraszek (Fraszki moje) - interpretacja i analiza
Do fraszek (Fraszki moje) - wiadomości wstępne
Na swoje księgi - interpretacja i analiza
Do gór i lasów - interpretacja i analiza
O żywocie ludzkim (Fraszki to wszytko) - interpretacja i analiza
Na zdrowie - analiza i interpretacja
Na dom w Czarnolesie - interpretacja i analiza
Człowiek Boże igrzysko - interpretacja
Na dom w Czarnolesie - kontekst
Wieczna Myśli (O żywocie ludzkim) - interpretacja i analiza
Na lipę - interpretacja i analiza
Na lipę - kontekst
Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - interpretacja
Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - analiza
Tren XIX (albo Sen)
Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - kontekst
Tren XVIII (My, nieposłuszne, Panie, dzieci Twoje...)
Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - analiza
Tren XI (Fraszka cnota! - powiedział Brutus porażony...)
Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - interpretacja
Tren X (Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała?...)
Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - kontekst
Tren IX (Kupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze!...)
Miło szaleć, kiedy czas po temu... (Pieśń XX) - interepretacja i analiza
Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...)

Sęp-Szarzyński Mikołaj
Sonet III. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem - interpretacja i analiza
Sonet I. O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego - interpretacja i analiza
Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego - interpretacja i analiza
Epitafium Rzymowi - interpretacja i analiza
Epitafium Rzymowi - kontekst

Inne
Pieśni Kochanowskiego - wybrane motywy



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies