Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Renesans

Pieśni – gatunek

Autor: Jakub Rudnicki

  • najstarszy i najbardziej powszechny gatunek liryczny wywodzący się z antyku,

  • początkowo wykonywana z akompaniamentem muzycznym (obrzędy), z czasem samodzielny utwór liryczny,

  • twórcą pieśni literackiej – wzorcowego gatunku – był Horacy – zbiór „Carmina” (łac. „carmen” – pieśń), z czasem nazywano je odami,

  • Kochanowski nawiązywał do horacjańskiej tradycji, a także innych poetów (Anakreont),

  • cechy: uproszczona budowa, podział na strofy i refreny, rytmizacja.
  • Zobacz inne artykuły:

    Kochanowski Jan
    Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - interpretacja i analiza
    Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - wiadomości wstępne
    O czym mówią „Treny” Kochanowskiego?
    Motywy obecne w „Trenach” Kochanowskiego
    Problematyka „Trenów” Kochanowskiego
    Podział cyklu „Trenów” Kochanowskiego
    Kompozycja i styl „Trenów” Kochanowskiego
    Treny jako gatunek
    „Treny” Kochanowskiego - geneza
    Pieśni Kochanowskiego - problematyka
    Pieśni Kochanowskiego – tematyka
    Pieśni Kochanowskiego - kompozycja i styl
    Pieśni – gatunek
    Geneza „Pieśni” Kochanowskiego
    Psalm 115 Non nobis, Domine, non nobis - analiza
    Psalm 91 Kochanowskiego - analiza
    Pieśń IX (Ks. 2) „Nie porzucaj nadzieje…” - analiza
    Motywy we fraszkach Kochanowskiego
    Problematyka fraszek Kochanowskiego
    Tematyka fraszek Kochanowskiego
    Fraszka – gatunek
    Fraszki Kochanowskiego - geneza
    Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - analiza
    Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - interpretacja
    Raki - interpretacja i analiza
    Do fraszek (Fraszki moje) - interpretacja i analiza
    Do fraszek (Fraszki moje) - wiadomości wstępne
    Na swoje księgi - interpretacja i analiza
    Do gór i lasów - interpretacja i analiza
    O żywocie ludzkim (Fraszki to wszytko) - interpretacja i analiza
    Na zdrowie - analiza i interpretacja
    Na dom w Czarnolesie - interpretacja i analiza
    Człowiek Boże igrzysko - interpretacja
    Na dom w Czarnolesie - kontekst
    Wieczna Myśli (O żywocie ludzkim) - interpretacja i analiza
    Na lipę - interpretacja i analiza
    Na lipę - kontekst
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - interpretacja
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - analiza
    Tren XIX (albo Sen)
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - kontekst
    Tren XVIII (My, nieposłuszne, Panie, dzieci Twoje...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - analiza
    Tren XI (Fraszka cnota! - powiedział Brutus porażony...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - interpretacja
    Tren X (Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała?...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - kontekst
    Tren IX (Kupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze!...)
    Miło szaleć, kiedy czas po temu... (Pieśń XX) - interepretacja i analiza
    Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...)
    Tren VII (Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory...)
    Tren IV (Zgwałciłaś, niepobożna śmierci, oczy moje...)
    Tren I (Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe...)
    Treny - geneza, treść i konstrukcja
    Pieśń o spustoszeniu Podola (Pieśń V) - interpretacja i analiza
    Pieśń świętojańska o Sobótce - interpretacja i analiza
    Pieśń świętojańska o Sobótce - wiadomości wstępne
    O doktorze Hiszpanie - interpretacja i analiza
    O Miłości - interpretacja i analiza
    O kaznodziei - interpretacja i analiza

    Sęp-Szarzyński Mikołaj
    Sonet III. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem - interpretacja i analiza
    Sonet I. O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego - interpretacja i analiza
    Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego - interpretacja i analiza
    Epitafium Rzymowi - interpretacja i analiza
    Epitafium Rzymowi - kontekst

    Inne
    Pieśni Kochanowskiego - wybrane motywy



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies