Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Renesans

Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - analiza

  • wykrzyknienie, np. „Szafuj gotowym bacznie!”,

  • epitety, np. „dobre wino”, „szczęście stateczne”, „złote gęśli”, „przyszłe rzeczy”,

  • porównanie, np. „Kto tak umysł narządzi, Jakoby umiał szczęście i nieszczęście znosić”, metaforę, np. „U Fortuny to snadnie, / Że kto stojąc upadnie; / A który był dopiero u niej pod nogami, / Patrzajże go po chwili, a on gardzi nami”, „Nie umiem ja, gdy w żagle / Uderzą wiatry nagle, / Krzyżem padać i świętych przenajdować dary, / Aby łakomej wodzie tureckie towary”.


  • Ze względu na poruszaną tematykę oraz ukazujące głębię uczuć podmiotu lirycznego tropy stylistyczne, dzieło Jana Kochanowskiego możemy do liryki refleksyjno-filozoficznej, w której odnajdziemy echa starożytnej filozofii epikurejskiej i stoickiej. Wypowiadający się w pierwszej osobie liczby pojedynczej (liryka bezpośrednia - „nie umiem ja”, „tam ja bezpieczny”) podmiot dzieli się z czytelnikiem swoim przemyśleniami na temat kondycji człowieka oraz wpływu przeznaczenia na jego życie, przeplatając je uwagami właściwymi dla uczestnika wesołej biesiady (stąd klasyfikacja tekstu także do grona utworów biesiadnych).

    strona:    1    2  


    Zobacz inne artykuły:

    Kochanowski Jan
    Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - interpretacja i analiza
    Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - wiadomości wstępne
    Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - analiza
    Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - interpretacja
    Do gór i lasów - interpretacja i analiza
    O żywocie ludzkim (Fraszki to wszytko) - interpretacja i analiza
    Na dom w Czarnolesie - interpretacja i analiza
    Na dom w Czarnolesie - kontekst
    Wieczna Myśli (O żywocie ludzkim) - interpretacja i analiza
    Na lipę - interpretacja i analiza
    Na lipę - kontekst
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - interpretacja
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - analiza
    Tren XIX (albo Sen)
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - kontekst
    Tren XVIII (My, nieposłuszne, Panie, dzieci Twoje...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - analiza
    Tren XI (Fraszka cnota! - powiedział Brutus porażony...)
    Tren X (Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała?...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - interpretacja
    Tren IX (Kupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze!...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - kontekst
    Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...)
    Miło szaleć, kiedy czas po temu... (Pieśń XX) - interepretacja i analiza
    Tren VII (Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory...)
    Tren IV (Zgwałciłaś, niepobożna śmierci, oczy moje...)
    Tren I (Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe...)
    Treny - geneza, treść i konstrukcja
    Pieśń o spustoszeniu Podola (Pieśń V) - interpretacja i analiza
    Pieśń świętojańska o Sobótce - interpretacja i analiza
    Pieśń świętojańska o Sobótce - wiadomości wstępne
    O doktorze Hiszpanie - interpretacja i analiza
    O Miłości - interpretacja i analiza
    O kaznodziei - interpretacja i analiza
    Raki - interpretacja i analiza
    Do fraszek (Fraszki moje) - interpretacja i analiza
    Do fraszek (Fraszki moje) - wiadomości wstępne
    Na swoje księgi - interpretacja i analiza

    Sęp-Szarzyński Mikołaj
    Sonet III. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem - interpretacja i analiza
    Sonet I. O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego - interpretacja i analiza
    Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego - interpretacja i analiza
    Epitafium Rzymowi - interpretacja i analiza
    Epitafium Rzymowi - kontekst

    Inne



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies