Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Renesans
wykrzyknienie, np. „Szafuj gotowym bacznie!”,
epitety, np. „dobre wino”, „szczęście stateczne”, „złote gęśli”, „przyszłe rzeczy”,
porównanie, np. „Kto tak umysł narządzi, Jakoby umiał szczęście i nieszczęście znosić”, metaforę, np. „U Fortuny to snadnie, / Że kto stojąc upadnie; / A który był dopiero u niej pod nogami, / Patrzajże go po chwili, a on gardzi nami”, „Nie umiem ja, gdy w żagle / Uderzą wiatry nagle, / Krzyżem padać i świętych przenajdować dary, / Aby łakomej wodzie tureckie towary”.
Ze względu na poruszaną tematykę oraz ukazujące głębię uczuć podmiotu lirycznego tropy stylistyczne, dzieło Jana Kochanowskiego możemy do liryki refleksyjno-filozoficznej, w której odnajdziemy echa starożytnej filozofii epikurejskiej i stoickiej. Wypowiadający się w pierwszej osobie liczby pojedynczej (liryka bezpośrednia - „nie umiem ja”, „tam ja bezpieczny”) podmiot dzieli się z czytelnikiem swoim przemyśleniami na temat kondycji człowieka oraz wpływu przeznaczenia na jego życie, przeplatając je uwagami właściwymi dla uczestnika wesołej biesiady (stąd klasyfikacja tekstu także do grona utworów biesiadnych).
strona: 1 2
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - analiza
Autor: Karolina MarlgaZe względu na poruszaną tematykę oraz ukazujące głębię uczuć podmiotu lirycznego tropy stylistyczne, dzieło Jana Kochanowskiego możemy do liryki refleksyjno-filozoficznej, w której odnajdziemy echa starożytnej filozofii epikurejskiej i stoickiej. Wypowiadający się w pierwszej osobie liczby pojedynczej (liryka bezpośrednia - „nie umiem ja”, „tam ja bezpieczny”) podmiot dzieli się z czytelnikiem swoim przemyśleniami na temat kondycji człowieka oraz wpływu przeznaczenia na jego życie, przeplatając je uwagami właściwymi dla uczestnika wesołej biesiady (stąd klasyfikacja tekstu także do grona utworów biesiadnych).
strona: 1 2
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies