Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Renesans

Treny - geneza, treść i konstrukcja

Ślady „Trenów” Jana z Czarnolasu są obecne także w dziełach innych twórców. W 1930 roku Józef Wittlin napisał „Tren XX”, na pierwszy rzut oka dopełniający przemyślenia renesansowego przodka, a w rzeczywistości luźno nawiązujący do cyklu Kochanowskiego. Urszulkę upamiętnił także Bolesław Leśmian w znakomitym wierszu „Urszula Kochanowska”. Utwory o podobnym charakterze i inspiracji tworzył niemiecki poeta Friedrich Rckert (1788–1866). Po śmierci swoich dwóch dzieci na płonicę napisał 428 wierszy poświęconych zmarłym – „Pieśni pogrzebowe dla dzieci”.

Liczne opracowania cyklu Kochanowskiego podkreślają kunsztowność warstwy językowej zbioru, szczerość poety w dzieleniu się z czytelnikiem uczuciami po śmierci dziecka czy po prostu wyszczególnienie kolejnych etapów żałobnego lamentu. Wielu krytyków uważa, iż po napisaniu cyklu Kochanowski nie popełnił już żadnego znaczącego dzieła.

Bronisław Nadolski w swoim opracowaniu najważniejszych dzieł Jana z Czarnolasu przytacza inne opinie krytyków „Trenów”: „
  • Dzieło to zasługuje przede wszystkim na uwagę jako pamiątka polskiego życia rodzinnego. Państwo Kochanowscy to pierwsza rodzina polska, która o sobie umiała dać znać w literaturze. (…) Najwyżej cenimy akcenty realistyczne, obrazki życia w dworku szlacheckim, pamiątka polskiego życia rodzinnego, rozbitego przez zgon trzechletniej dzieweczki (…) Treny są pamiętnikiem cierpienia. Wzruszającym i żywym, czytelnym i zrozumiałym we wszystkich epokach (…) Jeśli chodzi o Treny, to wśród historyków literatury zdaje się panować consensus w co najmniej trzech punktach, z których dwa pierwsze należą do zakresu interpretacji literackiej:
    1. że jest to arcydzieło;
    2. że jest to pierwsze (czy jedno z pierwszych) dzieł tego rodzaju w językach <> (vulgare);
    3. że jest to <>”
  • (B. Nadolski, „Jan Kochanowski: Życie-Twórczość-Epoka”, Warszawa 1966, s. 178; 200-202).




    strona:    1    2    3  


    Zobacz inne artykuły:

    Kochanowski Jan
    Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - interpretacja i analiza
    Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - wiadomości wstępne
    Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - analiza
    Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - interpretacja
    Do gór i lasów - interpretacja i analiza
    O żywocie ludzkim (Fraszki to wszytko) - interpretacja i analiza
    Na dom w Czarnolesie - interpretacja i analiza
    Na dom w Czarnolesie - kontekst
    Wieczna Myśli (O żywocie ludzkim) - interpretacja i analiza
    Na lipę - interpretacja i analiza
    Na lipę - kontekst
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - interpretacja
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - analiza
    Tren XIX (albo Sen)
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - kontekst
    Tren XVIII (My, nieposłuszne, Panie, dzieci Twoje...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - analiza
    Tren XI (Fraszka cnota! - powiedział Brutus porażony...)
    Tren X (Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała?...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - interpretacja
    Tren IX (Kupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze!...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - kontekst
    Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...)
    Miło szaleć, kiedy czas po temu... (Pieśń XX) - interepretacja i analiza
    Tren VII (Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory...)
    Tren IV (Zgwałciłaś, niepobożna śmierci, oczy moje...)
    Tren I (Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe...)
    Treny - geneza, treść i konstrukcja
    Pieśń o spustoszeniu Podola (Pieśń V) - interpretacja i analiza
    Pieśń świętojańska o Sobótce - interpretacja i analiza
    Pieśń świętojańska o Sobótce - wiadomości wstępne
    O doktorze Hiszpanie - interpretacja i analiza
    O Miłości - interpretacja i analiza
    O kaznodziei - interpretacja i analiza
    Raki - interpretacja i analiza
    Do fraszek (Fraszki moje) - interpretacja i analiza
    Do fraszek (Fraszki moje) - wiadomości wstępne
    Na swoje księgi - interpretacja i analiza

    Sęp-Szarzyński Mikołaj
    Sonet III. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem - interpretacja i analiza
    Sonet I. O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego - interpretacja i analiza
    Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego - interpretacja i analiza
    Epitafium Rzymowi - interpretacja i analiza
    Epitafium Rzymowi - kontekst

    Inne



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies