Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Renesans

Tren XIX (albo Sen)

Autor: Karolina Marlga

  • Zdrobnienia: „włoski”, „Orszuleczka”,

  • Zdania wykrzyknikowe: „Że w nich więcej frasunków i żałości więcej! / Czego ty doznać możesz sam z siebie napręcej!”; „Twojej ze wszech namilszej dziewce śmierć zesłana!”;

  • Archaizmy: „zemdlonego” - osłabionego; „świtanim” - świtaniem, świtem; „paciorek” - modlitwa; „ujął”- zmniejszył; „perzyny” - popiół; „roście” - rosnąć; „przyłomione”- złamane; „usadzone”- urządzone; „rana” - wczesna; „przegrozek”- gróźb, pogróżek; „fuków”- pogróżek i łajań; „grześć” - grzebać; „zawżdy”- zawsze; „widziem” - widzimy, oglądamy; „prózno upatrzacie” - na próżno szukacie i nie umiecie dojrzeć; „nazad” - z powrotem; „Tymże mniej” - i dlatego mniej; „niewczasów” - trudów; „Drugie” - inne; „leda jako” - byle jak; „sromotnej” - haniebnej; „leciech” - latach; „przepamiętał” - zapomniał; „w pociechy obranem” - pozbawiony pociech; „zasiadł w prawie takim”- podlega takiemu prawu; „odbieży” - odbiegnie, odejdzie; „praw szcześciu” - sprawiedliwy wobec przeznaczenia; „przed sie bierze” - bierze pod uwagę; „padnie wedle jego chęci” - wypadnie po jego myśli; „wżdam”- jednak, przecież; „co insze czas goi” - to, co u innych goi czas; „wściąga” - zatrzymuje;

  • Peryfrazy: „Ludzkie noś”- znoś po ludzku - „Ludzkie przygody ludzkie noś” - cytat z „Tusculanae disputationes” Cycerona (humana humane ferenda); „Jeden jest Pan smutku i nagrody” - aluzja do Biblii („Stary Testament” - księga Estery, Barucha, Hioba); „Tu zniknęła. Jam sie też ocknął” - podobnie kończy się Sen Scypiona (Somnium Scipionis) Cycerona: „Ille discessit; ego somno solutus sum”.
  • Obok dzieła Jana Kochanowskiego, motyw snu pojawia się także w wielu innych wierszach oraz w prozie, zarówno krajowej, jak i zagranicznej:

    • William Szekspir „Sen nocy letniej”

    • Adam Mickiewicz „Dziady, cz. III”

    • Lewis Carroll „Alicja w krainie czarów”

    • Bruno Schulz „Sklepy cynamonowe”

    • Pedro Calderon de la Barca „Życie snem”

    • Bolesław Prus „Lalka”

    • Stanisław Wyspiański „Wesele”

    • Franz Kafka „Proces” oraz „Zamek”

    • Jerzy Andrzejewski „Bramy raju”

    • Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Sen”

    • Dostojewski Fiodor „Zbrodnia i kara”

    • Kochanowski Jan „Do snu”

    • Leśmian Bolesław „Dusiołek”

    • Zbigniew Morsztyn „Żywot – sen i cień”

    • Leopold Staff „Sny o potędze”


    strona:    1    2    3    4    5    6    7  

    Zobacz inne artykuły:

    Kochanowski Jan
    Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - interpretacja i analiza
    Czego chcesz od nas, Panie (Pieśń XXV) - wiadomości wstępne
    O czym mówią „Treny” Kochanowskiego?
    Motywy obecne w „Trenach” Kochanowskiego
    Problematyka „Trenów” Kochanowskiego
    Podział cyklu „Trenów” Kochanowskiego
    Kompozycja i styl „Trenów” Kochanowskiego
    Treny jako gatunek
    „Treny” Kochanowskiego - geneza
    Psalm 115 Non nobis, Domine, non nobis - analiza
    Psalm 91 Kochanowskiego - analiza
    Pieśń IX (Ks. 2) „Nie porzucaj nadzieje…” - analiza
    Pieśni Kochanowskiego - problematyka
    Pieśni Kochanowskiego – tematyka
    Pieśni Kochanowskiego - kompozycja i styl
    Pieśni – gatunek
    Geneza „Pieśni” Kochanowskiego
    Motywy we fraszkach Kochanowskiego
    Problematyka fraszek Kochanowskiego
    Tematyka fraszek Kochanowskiego
    Fraszka – gatunek
    Fraszki Kochanowskiego - geneza
    Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - analiza
    Chcemy sobie być radzi (Pieśń IX) - interpretacja
    Tren XIX (albo Sen)
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - analiza
    Tren XVIII (My, nieposłuszne, Panie, dzieci Twoje...)
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - kontekst
    Tren XI (Fraszka cnota! - powiedział Brutus porażony...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - analiza
    Tren X (Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała?...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - interpretacja
    Tren IX (Kupić by cię, Mądrości, za drogie pieniądze!...)
    Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony... (Pieśń XXIV) - kontekst
    Tren VIII (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim...)
    Miło szaleć, kiedy czas po temu... (Pieśń XX) - interepretacja i analiza
    Tren VII (Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory...)
    Tren IV (Zgwałciłaś, niepobożna śmierci, oczy moje...)
    Tren I (Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe...)
    Treny - geneza, treść i konstrukcja
    Pieśń o spustoszeniu Podola (Pieśń V) - interpretacja i analiza
    Pieśń świętojańska o Sobótce - interpretacja i analiza
    Pieśń świętojańska o Sobótce - wiadomości wstępne
    O doktorze Hiszpanie - interpretacja i analiza
    O Miłości - interpretacja i analiza
    O kaznodziei - interpretacja i analiza
    Raki - interpretacja i analiza
    Do fraszek (Fraszki moje) - interpretacja i analiza
    Do fraszek (Fraszki moje) - wiadomości wstępne
    Na swoje księgi - interpretacja i analiza
    Do gór i lasów - interpretacja i analiza
    Na zdrowie - analiza i interpretacja
    O żywocie ludzkim (Fraszki to wszytko) - interpretacja i analiza
    Człowiek Boże igrzysko - interpretacja
    Na dom w Czarnolesie - interpretacja i analiza
    Na dom w Czarnolesie - kontekst
    Wieczna Myśli (O żywocie ludzkim) - interpretacja i analiza
    Na lipę - interpretacja i analiza
    Na lipę - kontekst
    Jest kto, co by wzgardziwszy... (Pieśń XIX) - interpretacja

    Sęp-Szarzyński Mikołaj
    Sonet III. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem - interpretacja i analiza
    Sonet I. O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego - interpretacja i analiza
    Sonet V. O nietrwałej miłości rzeczy świata tego - interpretacja i analiza
    Epitafium Rzymowi - interpretacja i analiza
    Epitafium Rzymowi - kontekst

    Inne
    Pieśni Kochanowskiego - wybrane motywy



    Partner serwisu:

    kontakt | polityka cookies