Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Dziady
- problematyka narodowa wymuszona przez upadek kolejnego narodowego zrywu i kryzysu wiary w odzyskanie niepodległości,
- dramat historyczny oparty na realnych wydarzeniach,
dwa plany: realistyczny i metafizyczny
- główna akcji dramatu utrzymana w konwencji realistycznej mówi o:
-- walce o wolność ojczyzny,
-- martyrologii narodu polskiego – proces filomatów i filaretów,
- towarzyszą jej wątki przedstawione w scenach o charakterze wizyjnym i symbolicznym,
- przemiana moralna i duchowa głównego bohatera-indywidualisty (Gustaw-Konrad) oraz prorocza, mesjanistyczna wizja przyszłych losów Polski (ksiądz Piotr),
- wymowa historyczno-polityczna wpisuje się w wyższy wymiar utworu i moralny porządek ujawniający odwiecznie toczoną walkę dobra ze złem,
- ukazanie postaw przedstawicieli społeczeństwa polskiego i poddanie ich moralnej ocenie,
- charakterystyka Rosji i narodu rosyjskiego w oczach Polaka-wygnańca.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Tematyka „Dziadów” cz. III
Autor: Jakub Rudnicki- problematyka narodowa wymuszona przez upadek kolejnego narodowego zrywu i kryzysu wiary w odzyskanie niepodległości,
- dramat historyczny oparty na realnych wydarzeniach,
dwa plany: realistyczny i metafizyczny
- główna akcji dramatu utrzymana w konwencji realistycznej mówi o:
-- walce o wolność ojczyzny,
-- martyrologii narodu polskiego – proces filomatów i filaretów,
- towarzyszą jej wątki przedstawione w scenach o charakterze wizyjnym i symbolicznym,
- przemiana moralna i duchowa głównego bohatera-indywidualisty (Gustaw-Konrad) oraz prorocza, mesjanistyczna wizja przyszłych losów Polski (ksiądz Piotr),
- wymowa historyczno-polityczna wpisuje się w wyższy wymiar utworu i moralny porządek ujawniający odwiecznie toczoną walkę dobra ze złem,
- ukazanie postaw przedstawicieli społeczeństwa polskiego i poddanie ich moralnej ocenie,
- charakterystyka Rosji i narodu rosyjskiego w oczach Polaka-wygnańca.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies