Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Ferdydurke
Tytuł nic nie znaczy. Zapowiada zabawę, grę z czytelnikiem. Utwór ma luźną kompozycję. Składa się z części różnych co do formy i treści. Jest dokładnie przemyślany.
Osią fabuły jest wątek skupiony wokół postaci Józia. To rozdziały:
I-III – szkoła,
VI-X – stancja u Młodziaków,
XIII-XIV – dworek Hurleckich.
Inny charakter mają części przedzielające fabułę. Każdy tekst to powiastka filozoficzna. Zostaje poprzedzony wstępem – przedmową. Ma ona charakter teoretycznego eseju. Porusza on kwestie wysiłku twórcy. Pisze o męce związanej z użyciem „złej formy”.
Trzy razy powtarza się schemat zniewolenia i buntu. Kończy go bójka („kupa”). To pomieszanie ról i wartości. Jest to jeden z motywów budujących znaczenie powieści. Jej powodem jest zburzenie formy. Pokazuje też niezgodę między różnymi formami.
Powieść łączy chaos i porządek. Czytelnikowi łatwiej zauważyć chaos:
- brak ciągów przyczynowo - skutkowych,
- fragmenty o Filidorze i Filibercie, niezwiązane się z losami Józia.
Utwór jest uporządkowany z wielką dokładnością. Fabuła przebiega „od porwania do porwania” (klamra kompozycyjna). Zaczyna się przeniesieniem Józia do gimnazjum, kończy ucieczką z Zosią z dworu.
Występują trzy wyraźne części opisujące pobyt Józia w szkole, u Młodziaków, w Bolimowie. Każda z nich kończy się „kupą”. Łączące się z wymową całej powieści nowele o Filidorze i Filibercie zostały umieszczone symetrycznie. Każda z nich poprzedzona jest przedmową.
Ulubionym zabiegiem Gombrowicza jest tworzenie związków międzywyrazowych. Są poprawne językowo, a można je odczytywać na wiele sposobów. Wiążą się z przyjętą konwencją. Wpływają na powstawanie sytuacji absurdalnych.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Konstrukcja „Ferdydurke”
Autor: Jakub RudnickiTytuł nic nie znaczy. Zapowiada zabawę, grę z czytelnikiem. Utwór ma luźną kompozycję. Składa się z części różnych co do formy i treści. Jest dokładnie przemyślany.
Osią fabuły jest wątek skupiony wokół postaci Józia. To rozdziały:
I-III – szkoła,
VI-X – stancja u Młodziaków,
XIII-XIV – dworek Hurleckich.
Inny charakter mają części przedzielające fabułę. Każdy tekst to powiastka filozoficzna. Zostaje poprzedzony wstępem – przedmową. Ma ona charakter teoretycznego eseju. Porusza on kwestie wysiłku twórcy. Pisze o męce związanej z użyciem „złej formy”.
Trzy razy powtarza się schemat zniewolenia i buntu. Kończy go bójka („kupa”). To pomieszanie ról i wartości. Jest to jeden z motywów budujących znaczenie powieści. Jej powodem jest zburzenie formy. Pokazuje też niezgodę między różnymi formami.
Powieść łączy chaos i porządek. Czytelnikowi łatwiej zauważyć chaos:
- brak ciągów przyczynowo - skutkowych,
- fragmenty o Filidorze i Filibercie, niezwiązane się z losami Józia.
Utwór jest uporządkowany z wielką dokładnością. Fabuła przebiega „od porwania do porwania” (klamra kompozycyjna). Zaczyna się przeniesieniem Józia do gimnazjum, kończy ucieczką z Zosią z dworu.
Występują trzy wyraźne części opisujące pobyt Józia w szkole, u Młodziaków, w Bolimowie. Każda z nich kończy się „kupą”. Łączące się z wymową całej powieści nowele o Filidorze i Filibercie zostały umieszczone symetrycznie. Każda z nich poprzedzona jest przedmową.
Ulubionym zabiegiem Gombrowicza jest tworzenie związków międzywyrazowych. Są poprawne językowo, a można je odczytywać na wiele sposobów. Wiążą się z przyjętą konwencją. Wpływają na powstawanie sytuacji absurdalnych.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies