Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Ferdydurke
Zgodnie z przedmową autora, jego celem będzie napisanie książki. Kiedy oddaje głos trzydziestoletniemu Józiowi to powodem snucia opowieści jest chęć odnalezienia równowagi w życiu. Z kolei nastoletni Józio za wszelką cenę pragnie wyrwać się ze świata, w którym jest „Upupiany|”. Zniewalany przez innych. Taki podział ról wpływa, że akcja powieści może toczyć się na trzech odmiennych płaszczyznach.
Z trzech ról podstawową jest rola pisarza. Zaczyna „pisać pierwsze stronice mojego własnego, takiego jak ja, identycznego ze mną (…) dzieła suwerennie przeprowadzającego własną narrację moją przeciwko wszystkiemu i wszystkim”.
Klamrą utworu jest więc motyw pisania powieści. Narrator odwołuje się do własnych wspomnień. Tłumaczy, dla czego nie może stworzyć dzieła samodzielnego. Niezależnego od innych. Pokazuje, jak życie na każdym kroku urabia człowieka niczym glinę.
W opisy dojrzewania Józia wplecione są dygresje to dwie przedmowy i powiastki filozoficzne. W przedmowach autor – narrator zajmuje się tematem literatury i tworzenia. Opinie te są takie same, jak sądy autora.
Literatura przestaje opisywać rzeczywistość. Interpretuje ją. Gombrowicz rezygnuje z jednoznacznych wypowiedzi. Podstawą narracji jest przedstawianie zdań na serio i zdań napisanych w określonej konwencji. Opartych na stereotypach. Autor często wyprowadza czytelnika na manowce. Świadomie z niego drwi.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Narracja autora – Gombrowicza w „Ferdydurke”
Autor: Jakub RudnickiZgodnie z przedmową autora, jego celem będzie napisanie książki. Kiedy oddaje głos trzydziestoletniemu Józiowi to powodem snucia opowieści jest chęć odnalezienia równowagi w życiu. Z kolei nastoletni Józio za wszelką cenę pragnie wyrwać się ze świata, w którym jest „Upupiany|”. Zniewalany przez innych. Taki podział ról wpływa, że akcja powieści może toczyć się na trzech odmiennych płaszczyznach.
Z trzech ról podstawową jest rola pisarza. Zaczyna „pisać pierwsze stronice mojego własnego, takiego jak ja, identycznego ze mną (…) dzieła suwerennie przeprowadzającego własną narrację moją przeciwko wszystkiemu i wszystkim”.
Klamrą utworu jest więc motyw pisania powieści. Narrator odwołuje się do własnych wspomnień. Tłumaczy, dla czego nie może stworzyć dzieła samodzielnego. Niezależnego od innych. Pokazuje, jak życie na każdym kroku urabia człowieka niczym glinę.
W opisy dojrzewania Józia wplecione są dygresje to dwie przedmowy i powiastki filozoficzne. W przedmowach autor – narrator zajmuje się tematem literatury i tworzenia. Opinie te są takie same, jak sądy autora.
Literatura przestaje opisywać rzeczywistość. Interpretuje ją. Gombrowicz rezygnuje z jednoznacznych wypowiedzi. Podstawą narracji jest przedstawianie zdań na serio i zdań napisanych w określonej konwencji. Opartych na stereotypach. Autor często wyprowadza czytelnika na manowce. Świadomie z niego drwi.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies