Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Ferdydurke
Groteska – może być jednym z wielu chwytów literackich. Może także stanowić cały utwór.
Najczęściej występuje obok absurdu, parodii, paradoksu.
Groteskowość polega na:
• użyciu elementów budzących przerażenie czytelnika, wyjątkowych, niespotykanych, a często, wyolbrzymionych. Budzą one zdumienie i zaskoczenie (np. w „Ferdydurke” „pojedynek na miny” między Syfonem a Miętusem),
• łączenie komizmu i tragizmu, smutku i żalu z błazeństwem, np. w chwili rozpaczy wprowadzenie sceny budzącej humor,
• wprowadzeniu absurdu – czegoś, co normalnie nie mogłoby się wydarzyć.
Konwencję groteski łatwiej zrozumieć, gdy porówna się ją z realizmem:
– realizm
• mimesis,
• zasada prawdopodobieństwa,
• przyczynowo-skutkowy ciąg wydarzeń,
• poetyka detalu,
• przedstawienie panoramicznej wizji świata;
– groteska
• kreacjonizm,
• odstępstwo od normy,
• brak logicznego związku między poszczególnymi elementami świata przedstawionego,
• treści ogólne, zderzenie kontrastowych elementów, np. tragicznych i komicznych, podniosłych i błahych.
Groteska powstała na zasadzie przeciwieństwa do dobrze znanych, klasycznych form. Występuje w sztuce i literaturze. Może wywołać zmieszanie, sprzeciw lub śmiech.
W „Ferdydurke” groteska wiąże się z przerysowaniem sytuacji i przesadą. Autor zmienia rzeczywistość. W świecie powieści śmieje się z praw rządzących światem. Odrzuca je. Miesza to, co dostojne, z żartem i zabawą.
Kreacjonizm – zasadnicza cecha groteski. Polega na budowaniu obrazu świata, który nie miał odpowiednika w rzeczywistości. Był wynikiem puszczenia wodzy fantazji. Świadczył o wyobraźni twórcy.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Pojęcie groteski
Autor: Jakub RudnickiGroteska – może być jednym z wielu chwytów literackich. Może także stanowić cały utwór.
Najczęściej występuje obok absurdu, parodii, paradoksu.
Groteskowość polega na:
• użyciu elementów budzących przerażenie czytelnika, wyjątkowych, niespotykanych, a często, wyolbrzymionych. Budzą one zdumienie i zaskoczenie (np. w „Ferdydurke” „pojedynek na miny” między Syfonem a Miętusem),
• łączenie komizmu i tragizmu, smutku i żalu z błazeństwem, np. w chwili rozpaczy wprowadzenie sceny budzącej humor,
• wprowadzeniu absurdu – czegoś, co normalnie nie mogłoby się wydarzyć.
Konwencję groteski łatwiej zrozumieć, gdy porówna się ją z realizmem:
– realizm
• mimesis,
• zasada prawdopodobieństwa,
• przyczynowo-skutkowy ciąg wydarzeń,
• poetyka detalu,
• przedstawienie panoramicznej wizji świata;
– groteska
• kreacjonizm,
• odstępstwo od normy,
• brak logicznego związku między poszczególnymi elementami świata przedstawionego,
• treści ogólne, zderzenie kontrastowych elementów, np. tragicznych i komicznych, podniosłych i błahych.
Groteska powstała na zasadzie przeciwieństwa do dobrze znanych, klasycznych form. Występuje w sztuce i literaturze. Może wywołać zmieszanie, sprzeciw lub śmiech.
W „Ferdydurke” groteska wiąże się z przerysowaniem sytuacji i przesadą. Autor zmienia rzeczywistość. W świecie powieści śmieje się z praw rządzących światem. Odrzuca je. Miesza to, co dostojne, z żartem i zabawą.
Kreacjonizm – zasadnicza cecha groteski. Polega na budowaniu obrazu świata, który nie miał odpowiednika w rzeczywistości. Był wynikiem puszczenia wodzy fantazji. Świadczył o wyobraźni twórcy.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies