Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Ferdydurke
„Ferdydurke” jest powieścią nowatorską. Zbudowana została na przeciwieństwie do dotychczasowego sposobu pisania. Brak w niej ciągów przyczynowo – skutkowych. Fabuła (opowieść o losach Józia) przerwana jest powiastkami o Filidorze i Filibercie. Utwór jest niejednorodny gatunkowo. Łączy w sobie także cechy wielu rodzajów powieści.
Gombrowicza nie interesowało opisywanie i stwierdzanie faktów i rzeczy, które mogły wydarzyć się w realnym świecie. Posługiwał się kreacjonizmem. Stwarzał zdarzenia i sytuacje za pomocą języka. W jego utworze to co „wysokie”, łączy się z tym co „niskie”. Brzydota sąsiaduje z pięknem. Obok słów brutalnych występują zdrobnienia. Niektórym z nich pisarz nadaje nowe znaczenia („pupa”, „Łydka”). Rzeczy absurdalne stają się konkretem.
Tekst rozwija się za pomocą przemieszczania się danego słowa w wypowiedzi („strzelić w pysk”, „kopać”). Szczególnie charakterystyczne są powtórzenia niektórych słów w dialogach, pełnią funkcją parodii powieściowych konwersacji.
Autor podjął świadomą dyskusję z modelem powieści istniejącym do tej pory. Stworzył powieść awangardową. Na wskroś nowoczesną. Zdarzenia nie oddzielają się w niej od idei. Myśl nie różni się od faktów. Jest stale precyzyjnie z nich wyprowadzana. Nowa technika Gombrowicza przemienia w akcję wszystko, co było dotychczas zawarte w idei. Każe bohaterom realizować siebie w pełni. Robić to, co by robili, gdyby nie wstrzymywały ich konwenanse, wstyd oraz hipokryzja.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
„Ferdydurke” jako powieść nowoczesna
Autor: Jakub Rudnicki„Ferdydurke” jest powieścią nowatorską. Zbudowana została na przeciwieństwie do dotychczasowego sposobu pisania. Brak w niej ciągów przyczynowo – skutkowych. Fabuła (opowieść o losach Józia) przerwana jest powiastkami o Filidorze i Filibercie. Utwór jest niejednorodny gatunkowo. Łączy w sobie także cechy wielu rodzajów powieści.
Gombrowicza nie interesowało opisywanie i stwierdzanie faktów i rzeczy, które mogły wydarzyć się w realnym świecie. Posługiwał się kreacjonizmem. Stwarzał zdarzenia i sytuacje za pomocą języka. W jego utworze to co „wysokie”, łączy się z tym co „niskie”. Brzydota sąsiaduje z pięknem. Obok słów brutalnych występują zdrobnienia. Niektórym z nich pisarz nadaje nowe znaczenia („pupa”, „Łydka”). Rzeczy absurdalne stają się konkretem.
Tekst rozwija się za pomocą przemieszczania się danego słowa w wypowiedzi („strzelić w pysk”, „kopać”). Szczególnie charakterystyczne są powtórzenia niektórych słów w dialogach, pełnią funkcją parodii powieściowych konwersacji.
Autor podjął świadomą dyskusję z modelem powieści istniejącym do tej pory. Stworzył powieść awangardową. Na wskroś nowoczesną. Zdarzenia nie oddzielają się w niej od idei. Myśl nie różni się od faktów. Jest stale precyzyjnie z nich wyprowadzana. Nowa technika Gombrowicza przemienia w akcję wszystko, co było dotychczas zawarte w idei. Każe bohaterom realizować siebie w pełni. Robić to, co by robili, gdyby nie wstrzymywały ich konwenanse, wstyd oraz hipokryzja.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies