Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Ferdydurke
Autor wykorzystuje groteskę, by pokazać jacy ludzie są naprawdę. Nieautentyczni, zakłamani i sztuczni. To społeczeństwo narzuca im role i sposób zachowania. Wciąż nakładają maski.
Groteska czyni utwór zabawnym. Pisarz bawi się konwencją, doprowadza do absurdów, które wywołują śmiech. Pozwala to na nabranie dystansu wobec przedstawionego świata i uczy dystansu do siebie.
Bohaterowie „Ferdydurke” są przerysowani. W rzeczywistym świecie nie spotkalibyśmy nauczycieli dyskutujących o tym, co „staniało”, pozwalających na wszystko rodziców, jak Młodziakowie, czy chłopów przypominających zwierzęta.
Najbardziej znana groteskowa scena to pojedynek na miny między Miętusem a Syfonem. Jeden z chłopców to symbol patosu i świętości, zaś drugi tego co obrzydliwe, wynaturzone i odpychające. Niecodzienna jest też scena obiadu u Młodziaków, podczas którego Józio wrzuca do kompotu resztki jedzenia i śmieci.
Przykłady w treści:
absurd świata przedstawionego, który nie jest logiczny, np. wysłanie Józia w wieku trzydziestu lat do szkoły i traktowanie jak ucznia, chłopi zachowujący się jak psy;
obecność dziwaczności oraz deformacji w przedstawieniu bohaterów;
łączenie piękna z brzydotą, tragizmu i komizmu, np. śmieszny pojedynek na miny, którego prowadzi do samobójstwa;
parodia konwencji literackich, tytuł nie mający sensu;
język: mieszanie różnych stylów, neologizmy.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Groteska w „Ferdydurke”
Autor: Jakub RudnickiAutor wykorzystuje groteskę, by pokazać jacy ludzie są naprawdę. Nieautentyczni, zakłamani i sztuczni. To społeczeństwo narzuca im role i sposób zachowania. Wciąż nakładają maski.
Groteska czyni utwór zabawnym. Pisarz bawi się konwencją, doprowadza do absurdów, które wywołują śmiech. Pozwala to na nabranie dystansu wobec przedstawionego świata i uczy dystansu do siebie.
Bohaterowie „Ferdydurke” są przerysowani. W rzeczywistym świecie nie spotkalibyśmy nauczycieli dyskutujących o tym, co „staniało”, pozwalających na wszystko rodziców, jak Młodziakowie, czy chłopów przypominających zwierzęta.
Najbardziej znana groteskowa scena to pojedynek na miny między Miętusem a Syfonem. Jeden z chłopców to symbol patosu i świętości, zaś drugi tego co obrzydliwe, wynaturzone i odpychające. Niecodzienna jest też scena obiadu u Młodziaków, podczas którego Józio wrzuca do kompotu resztki jedzenia i śmieci.
Przykłady w treści:
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies