Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Ferdydurke
Gombrowicz wykorzystuje jedynie szkielet powieści, wypełniając go treściami osobistymi („reguła pustej epickości”). Z pewnością powieść zmienia i deformuje konwencje gatunku. Autor miesz z sobą różne konwencje.
Do cech służących rozbijaniu konwencji gatunkowych i norm prozy realistycznej należą:
niejednorodność gatunkowa (wtrącenia),
prowokacja tematyczna służąca poruszeniu kwestii drażliwych,
prowokacja semantyczna związana z trudnością określenia „globalnego sensu” utworu,
prowokacja estetyczna – mieszanie konwencji realistycznych z fantastyką,
rozbudowane partie krytycznoliterackie.
Mimo tego „Ferdydurke” cechuje ogólnodostępna czytelność.
Ogromną rolę w pisarstwie Gombrowicza odgrywała mistyfikacja – spadek po awangardach dwudziestowiecznych. To głównie surrealizm, z którym wiązało się pomieszanie planów sytuacyjno-narracyjnych.
Gombrowicz opowiadał się za sztuką jako „przetworzeniem”. Uważał, że autor „rzeczywistość rozkłada na czynniki składowe, po czym z tych części, jak z cegiełek, buduje nowy budynek, nowy świat czy światek... który powinien być różny od normalnego świata, a jednak mu jakoś odpowiadać... różny, ale jak mówią fizycy, adekwatny...”.
„Ferdydurke” to dzieło kreacyjne, które z elementów znanych i oczywistych buduje – przetwarzając je – nową rzeczywistość.
Partner serwisu:
kontakt | polityka cookies
Rozbijanie konwencji gatunkowych w „Ferdydurke”
Autor: Jakub RudnickiGombrowicz wykorzystuje jedynie szkielet powieści, wypełniając go treściami osobistymi („reguła pustej epickości”). Z pewnością powieść zmienia i deformuje konwencje gatunku. Autor miesz z sobą różne konwencje.
Do cech służących rozbijaniu konwencji gatunkowych i norm prozy realistycznej należą:
niejednorodność gatunkowa (wtrącenia),
prowokacja tematyczna służąca poruszeniu kwestii drażliwych,
prowokacja semantyczna związana z trudnością określenia „globalnego sensu” utworu,
prowokacja estetyczna – mieszanie konwencji realistycznych z fantastyką,
rozbudowane partie krytycznoliterackie.
Mimo tego „Ferdydurke” cechuje ogólnodostępna czytelność.
Ogromną rolę w pisarstwie Gombrowicza odgrywała mistyfikacja – spadek po awangardach dwudziestowiecznych. To głównie surrealizm, z którym wiązało się pomieszanie planów sytuacyjno-narracyjnych.
Gombrowicz opowiadał się za sztuką jako „przetworzeniem”. Uważał, że autor „rzeczywistość rozkłada na czynniki składowe, po czym z tych części, jak z cegiełek, buduje nowy budynek, nowy świat czy światek... który powinien być różny od normalnego świata, a jednak mu jakoś odpowiadać... różny, ale jak mówią fizycy, adekwatny...”.
„Ferdydurke” to dzieło kreacyjne, które z elementów znanych i oczywistych buduje – przetwarzając je – nową rzeczywistość.
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies