Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lalka
Podobieństwo motywów w innych utworach literackich:
- Wokulski buntował się przeciw konwenansom. Inni późniejsi buntownicy to: Józio z gombrowiczowskiego dzieła „Ferdydurke” (sprzeciw Formie), Holden Caufield z „Buszującego w zbożu” (bunt przeciw szkole, rodzinie i zasadom społecznym).
- Zasławek przypomina miejscami Soplicowo z „Pana Tadeusza” Mickiewicza - panuje tam ład i etykieta, na posiłki wzywa dźwięk dzwonu, gospodarstwo jest zadbane i bogate, w epopei opisany jest m. in. ostatni zajazd, u Prusa czytamy o ostatnim romantyku - Rzeckim.
- Wokulski był idealistą miłości, Rzecki żył w kulcie Napoleona i ojczyzny a Ochocki był entuzjastą nauki. Inni późniejsi idealiści to: Tomasz Judym z „Ludzi bezdomnych” Stefana Żeromskiego (żył w przekonaniu misji społecznej), doktor Rieux z „Dżumy” Alberta Camusa (pełnił misję uleczania chorych).
- Baronostwo Krzeszowscy tworzyli zabawny wątek w powieści. Oto podobne wątki humorystyczne w późniejszych utworach: Onufry Zagłoba z sienkiewiczowskiej „Trylogii”, rodzina Stomilów z „Tanga” Mrożka czy tytułowi Szewcy z dramatu Witkacego.
- Szlangbaumowie i doktor Szuman, czyli reprezentanci Żydów. Później tematykę tej mniejszości narodowej w podobny sposób, czyli w kontekście głoszonej asymilacji, poruszali: Stanisław Wyspiański w „Weselu”, Maria Dąbrowska w „Przygodach człowieka myślącego”, Maria Konopnicka w noweli „Mendel Gdański”,
- Rodzina Minclów, spolszczonych Niemców była kolejną sportretowaną mniejszością w „Lalce”. Problem funkcjonowania tej narodowości Prus poruszył także w „Placówce”, w której porównał dwie mentalności: polską i germańską.
- Prus poruszył w „Lalce” postulat pracy organicznej. W pozytywizmie podobnie zrobili: Eliza Orzeszkowa (praca ideą nadrzędną w „Nad Niemnem”), Henryk Sienkiewicz (w noweli „Szkice węglem” pojawia się postulat pracy u podstaw).
- Mit powstania styczniowego, podobnie jak Prus, poruszyli: Eliza Orzeszkowa („Nad Niemnem” oraz „Gloria victis” ), Maria Konopnicka („Contra spem spero” oraz „Rota”), Henryk Sienkiewicz („Latarnik”) czy poeta Adam Asnyk w wierszu „Do młodych”.Nawiązania do „Lalki” w kulturze
Autor: Karolina MarlgaPodobieństwo motywów w innych utworach literackich:
- Wokulski buntował się przeciw konwenansom. Inni późniejsi buntownicy to: Józio z gombrowiczowskiego dzieła „Ferdydurke” (sprzeciw Formie), Holden Caufield z „Buszującego w zbożu” (bunt przeciw szkole, rodzinie i zasadom społecznym).
- Zasławek przypomina miejscami Soplicowo z „Pana Tadeusza” Mickiewicza - panuje tam ład i etykieta, na posiłki wzywa dźwięk dzwonu, gospodarstwo jest zadbane i bogate, w epopei opisany jest m. in. ostatni zajazd, u Prusa czytamy o ostatnim romantyku - Rzeckim.
- Wokulski był idealistą miłości, Rzecki żył w kulcie Napoleona i ojczyzny a Ochocki był entuzjastą nauki. Inni późniejsi idealiści to: Tomasz Judym z „Ludzi bezdomnych” Stefana Żeromskiego (żył w przekonaniu misji społecznej), doktor Rieux z „Dżumy” Alberta Camusa (pełnił misję uleczania chorych).
- Baronostwo Krzeszowscy tworzyli zabawny wątek w powieści. Oto podobne wątki humorystyczne w późniejszych utworach: Onufry Zagłoba z sienkiewiczowskiej „Trylogii”, rodzina Stomilów z „Tanga” Mrożka czy tytułowi Szewcy z dramatu Witkacego.
- Szlangbaumowie i doktor Szuman, czyli reprezentanci Żydów. Później tematykę tej mniejszości narodowej w podobny sposób, czyli w kontekście głoszonej asymilacji, poruszali: Stanisław Wyspiański w „Weselu”, Maria Dąbrowska w „Przygodach człowieka myślącego”, Maria Konopnicka w noweli „Mendel Gdański”,
- Rodzina Minclów, spolszczonych Niemców była kolejną sportretowaną mniejszością w „Lalce”. Problem funkcjonowania tej narodowości Prus poruszył także w „Placówce”, w której porównał dwie mentalności: polską i germańską.
- Prus poruszył w „Lalce” postulat pracy organicznej. W pozytywizmie podobnie zrobili: Eliza Orzeszkowa (praca ideą nadrzędną w „Nad Niemnem”), Henryk Sienkiewicz (w noweli „Szkice węglem” pojawia się postulat pracy u podstaw).
- Warszawa jest obecna także w nowelach Marii Konopnickiej „Dym” oraz „Mendel Gdański”, a dworek ziemiański (u Prusa Zasławek) u Elizy Orzeszkowej („Nad Niemnem” – Korczyn i Olszówka) oraz w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego (Nawłoć).
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies