Oda do młodości - interpretacja i analiza - strona 6
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Oda do młodości - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„Szansa na osiÄ…gniÄ™cie wyznaczonych celów zależy od umiejÄ™tnoÅ›ci podporzÄ…dkowania siÄ™ wspólnej sprawie” (D. PolaÅ„czyk, dz. cyt.).

Słowa zachęcające do wspólnej walki młodych ludzi były potem przywoływane w trudnych momentach narodu, wynikających z klęski zrywu niepodległościowego:
„Razem, mÅ‚odzi przyjaciele!...
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;
Jednością silni, rozumni szałem,
Razem mÅ‚odzi przyjaciele!...”.

„Oda do mÅ‚odoÅ›ci” jako manifest pokoleniowy

Napisany prawie dwa wieki temu tekst jest nawet dziÅ› aktualny w kontekÅ›cie uniwersalnego manifestu pokoleniowego. Dzieje siÄ™ tak zapewne dlatego, ponieważ Adam Mickiewicz zawarÅ‚ w „Odzie do mÅ‚odoÅ›ci” wszystko to, co potrzebne jest każdej nowej generacji. W dziele odnajdziemy stanowcze zaznaczenie odrÄ™bnoÅ›ci nowego pokolenia wzglÄ™dem poprzedników, wypunktowanie wÅ‚asnego stosunku do Å›wiata, ukazanie stanu mÅ‚odoÅ›ci nie jako braku lat, doÅ›wiadczenia czy należytej wiedzy, lecz jako czasu bezkompromisowoÅ›ci, odwagi, gotowoÅ›ci do bezinteresownego poÅ›wiÄ™cenia siÄ™ wspólnoty: „Odnowa Å›wiata, która ma siÄ™ dokonać we wspólnym dziele mÅ‚odych, prowadzi do wolnoÅ›ci. ÅšwitajÄ…ca jutrzenka swobody zwiastuje owo sÅ‚oÅ„ce zbawienia. Podmiot liryczny nie pozostawia najmniejszych wÄ…tpliwoÅ›ci, że podjÄ™te dzieÅ‚o okaże siÄ™ skuteczne, nie ma co do tego żadnych obaw – niedÅ‚ugo zatriumfuje wolność uzyskana w zbiorowym wysiÅ‚ku mÅ‚odych” (D. PolaÅ„czyk).

Analiza


Fragment opracowania „Ody do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza, autorstwa badacza twórczoÅ›ci poety, historyka literatury CzesÅ‚awa Zgorzelskiego doskonale rysuje najważniejsze cechy formalne jednego z ważniejszych tekstów zarówno polskiego, jak i europejskiego romantyzmu: „Oda do mÅ‚odoÅ›ci (…) wyrasta z linii, która wiedzie od przemówienia filomackiego Już siÄ™ z pogodnych niebios oćma zdarta smutna... Wszakże miÄ™dzy obu punktami tej linii jakaż przepastna różnica! Tam przemówienie utrzymane w karbach retoryki i klasycystycznej miary trzynastozgÅ‚oskowca; tu - lotna konstrukcja skÅ‚adniowa, rwana natężeniem woli, wzmaganiem siÄ™ uczucia, wzrastajÄ…cym napiÄ™ciem przeciwstawieÅ„ i szerokiego gestu obrazowania. Tam spokojny rozwój wÄ…tku kierowany logika rozważnego mówcy, który umie biegowi swej myÅ›li narzucić celowe granice uzgodnionych zdaÅ„ i wierszy; tu swoboda metrycznych ukÅ‚adów, poddana wzlotom emocji, zburzenie spoideÅ‚ logicznych, jakby gorÄ…czkowe nagromadzenie obrazów, haseÅ‚ i wezwaÅ„. Tam króluje Å‚ad, rozsadek, powaga etycznych nakazów i rozważna argumentacja z powoÅ‚aniem siÄ™ na przykÅ‚ady ze Å›wiata kultury antycznej; tu rzÄ…dzi entuzjazm, zapaÅ‚, wola heroicznego czynu, choćby szaleÅ„czego, ale godnego sÅ‚awy, jeÅ›li wiedzie ku szczęśliwoÅ›ci innych, a wynika z intuicji, z przyjaźni i z „zapaÅ‚u mÅ‚odoÅ›ci” – zestawiajÄ…cy najsÅ‚ynniejszy manifest literacki, pokoleniowy i polityczny z filomackim przemówieniem - (Cz. Zgorzelski „Owoce wileÅ„sko-kowieÅ„skiej twórczoÅ›ci lirycznej”, [w:] tegoż, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeÅ„ i uogólnieÅ„”, Warszawa 2001).
Zgorzelski zwraca uwagÄ™ na „lotnÄ… konstrukcjÄ™ skÅ‚adniowÄ…”, na „swobodÄ™ metrycznych ukÅ‚adów”, na „zburzenie spoideÅ‚ logicznych”, „gorÄ…czkowe nagromadzenie obrazów, haseÅ‚ i wezwaÅ„”, na „entuzjazm, zapaÅ‚, wolÄ™ heroicznego czynu”, wiodÄ…cych „ku szczęśliwoÅ›ci innych”, a wynikajÄ…cych „z intuicji, z przyjaźni i z zapaÅ‚u mÅ‚odoÅ›ci”.

Każde z przywoÅ‚anych spostrzeżeÅ„ jest trafne. „Oda do mÅ‚odoÅ›ci”, jak wskazuje sam tytuÅ‚, to tekst realizujÄ…cy gatunek wywodzÄ…cy siÄ™ z antyku. Jak przystaÅ‚o jednak na najwiÄ™kszego polskiego wieszcza, przyszÅ‚ego autora polskiej epopei narodowej, Adam Mickiewicz nie poprzestaÅ‚ na suchym odwzorowaniu klasycznych reguÅ‚ gatunku. Poeta urozmaiciÅ‚ klasycznÄ… odÄ™ romantycznymi innowacjami, tworzÄ…c manifest nieugiÄ™tej walki o niepodlegÅ‚ość – zespalajÄ…cy w sobie elementy stylu wzniosÅ‚ego i potocznego.

strona:    1    2    3    4    5    6    7    8    9  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies