JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm
Wiersz „poety przestrzeni” Adama Mickiewicza „Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…” jest zaliczany do grona liryków lozaÅ„skich. Szerzej o genezie dzieÅ‚a, zainspirowanego widokiem zatoki, oglÄ…danej przez autora z okien domu, w którym zamieszkaÅ‚ w Lozannie, w swoim opracowaniu pisze CzesÅ‚aw Zgorzelski: „TakÄ… wÅ‚aÅ›nie poetyckÄ…, ulirycznionÄ… rzeczywistość „nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…” ukazuje nam znany wiersz z tego okresu. WodÄ™ wielkÄ… i czystÄ… – wÅ›ród skaÅ‚ – jak każde jezioro w górach. ObÅ‚oki czarne i grom, jakich wiele zobaczyć można w czasie krótkich, przelotnych burz górskich. Celowo przez poetÄ™ tak ujÄ™te, by mogÅ‚o to być każde jezioro, każda burza” (Cz. Zgorzelski, „O lirykach Mickiewicza i SÅ‚owackiego. Eseje i studia”, Lublin 1961).
Na przykÅ‚adzie opisu górskiego jeziora poeta kreÅ›li metaforÄ™ ludzkiego życia, jego sensu, kruchoÅ›ci, przemijania, nazywany fachowo w literaturze motywem vanitas: „Jest to liryk-alegoria, tekst podsumowujÄ…cy, odnoszÄ…cy siÄ™ do minionych lat, oceniajÄ…cy życie i jego wartość w kategoriach moralnych. Owa ocena dokonuje siÄ™ na podstawie osobistych przeżyć i refleksji. Autor przetwarza jÄ… jednak w obraz statyczny i plastyczny zarazem, podlegajÄ…cy zmianom, a przy tym jest to obraz natury i duszy w jednym ujÄ™ciu” (Danuta PolaÅ„czyk, „Poezje Adama Mickiewicza – cz. II”, Lublin).
Podejmując motyw vanitas, Mickiewicz wpisał się do grona twórców, podejmujących ten jakże popularny, ale i frapujący niemal każdego człowieka wątek. Prócz romantycznego wieszcza, motyw przemijania realizowali w swoich literackich dziełach między innymi:
Utwór Adama Mickiewicza rozpoczyna siÄ™ informacjÄ… na temat miejsca, znajdujÄ…cego siÄ™ nad tytuÅ‚owÄ… „wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…”. Podmiot liryczny w trzeciej osobie, co przypomina bardziej epikÄ™, niż lirykÄ™, dzieli siÄ™ z odbiorcÄ… obrazem przestrzeni, czyniÄ…c to przez trzy kolejne strofy:Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Autor: Karolina MarlêgaWiersz „poety przestrzeni” Adama Mickiewicza „Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…” jest zaliczany do grona liryków lozaÅ„skich. Szerzej o genezie dzieÅ‚a, zainspirowanego widokiem zatoki, oglÄ…danej przez autora z okien domu, w którym zamieszkaÅ‚ w Lozannie, w swoim opracowaniu pisze CzesÅ‚aw Zgorzelski: „TakÄ… wÅ‚aÅ›nie poetyckÄ…, ulirycznionÄ… rzeczywistość „nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…” ukazuje nam znany wiersz z tego okresu. WodÄ™ wielkÄ… i czystÄ… – wÅ›ród skaÅ‚ – jak każde jezioro w górach. ObÅ‚oki czarne i grom, jakich wiele zobaczyć można w czasie krótkich, przelotnych burz górskich. Celowo przez poetÄ™ tak ujÄ™te, by mogÅ‚o to być każde jezioro, każda burza” (Cz. Zgorzelski, „O lirykach Mickiewicza i SÅ‚owackiego. Eseje i studia”, Lublin 1961).
Na przykÅ‚adzie opisu górskiego jeziora poeta kreÅ›li metaforÄ™ ludzkiego życia, jego sensu, kruchoÅ›ci, przemijania, nazywany fachowo w literaturze motywem vanitas: „Jest to liryk-alegoria, tekst podsumowujÄ…cy, odnoszÄ…cy siÄ™ do minionych lat, oceniajÄ…cy życie i jego wartość w kategoriach moralnych. Owa ocena dokonuje siÄ™ na podstawie osobistych przeżyć i refleksji. Autor przetwarza jÄ… jednak w obraz statyczny i plastyczny zarazem, podlegajÄ…cy zmianom, a przy tym jest to obraz natury i duszy w jednym ujÄ™ciu” (Danuta PolaÅ„czyk, „Poezje Adama Mickiewicza – cz. II”, Lublin).
Podejmując motyw vanitas, Mickiewicz wpisał się do grona twórców, podejmujących ten jakże popularny, ale i frapujący niemal każdego człowieka wątek. Prócz romantycznego wieszcza, motyw przemijania realizowali w swoich literackich dziełach między innymi:
- Daniel Naborowski: „Kruchość żywota”, „Do Anny”, „Róża”;
- Adam Naruszewicz „Staruszek”:
- Agnieszka Osiecka „Niech żyje bal!”:
- BolesÅ‚aw Prus „Lalka”:
- Charles Baudelaire „Padlina”:
- CzesÅ‚aw MiÅ‚osz „Dolina Issy”:
- François Villon „Wielki Testament”;
- Halina PoÅ›wiatowska „Ja minÄ™...”:
- Hieronim Morsztyn „Åšwiatowa rozkosz”;
- Jan Kochanowski „O żywocie ludzkim”;
- Jan LechoÅ„ „Toast”;
- Jan Twardowski „Åšpieszmy siÄ™...”;
- Johann Wolfgang Goethe „Faust”;
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Koniec wieku XIX” oraz „Na AnioÅ‚ PaÅ„ski”;
- Leopold Staff „MÅ‚odość”;
- Marcel Proust „W poszukiwaniu straconego czasu”;
- Maria DÄ…browska „Noce i dnie”;
- MikoÅ‚aj SÄ™p-SzarzyÅ„ski „O krótkoÅ›ci i niepewnoÅ›ci na Å›wiecie żywota czÅ‚owieczego” oraz „O nietrwaÅ‚ej miÅ‚oÅ›ci rzeczy Å›wiata tego”;
- Tomasz Mann „Åšmierć w Wenecji”;
- William Szekspir „Hamlet”;
- WisÅ‚awa Szymborska „Nic dwa razy”.
„Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…
Stały rzędami opoki,
I woda toniÄ… przejrzystÄ…
Odbiła twarze ich czarne;
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…
Przebiegły czarne obłoki,
I woda toniÄ… przejrzystÄ…
Odbiła kształty ich marne;
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…
Błysnęło wzdłuż i grom ryknął,
I woda toniÄ… przejrzystÄ…
OdbiÅ‚a Å›wiatÅ‚o, gÅ‚os zniknÄ…Å‚”.
Konstrukcja zwrotek opiera siÄ™ na prawidÅ‚owoÅ›ci: każda strofa zaczyna siÄ™ tym samym, tytuÅ‚owym wersem („Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ…”).
strona: 1 2 3 4 5
Zobacz inne artykuły:
kontakt | polityka cookies