Do M*** - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Do M*** - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Kilka słów wstępu

Wiersz „Do M***” Adama Mickiewicza to utwór niezwykle emocjonalny, z jednej strony gwaÅ‚towny i dynamiczny, z drugiej – peÅ‚en lirycznych metafor. Tekst zostaÅ‚ poÅ›wiÄ™cony wielkiej miÅ‚oÅ›ci romantycznego poety, poznanej w 1819 roku, 22-letniej wówczas Maryli Wereszczakówny, niewieÅ›cie niezbyt urodziwej, lecz odznaczajÄ…cej siÄ™ niezwykÅ‚ym urokiem osobistym, oczytanej w literaturze polskiej, francuskiej i niemieckiej. MÅ‚odzieÅ„cze uczucie niestety okazaÅ‚o siÄ™ niespeÅ‚nione – obopólna fascynacja i zauroczenie zostaÅ‚o przerwane przez spoÅ‚eczne normy. 14 lutego 1821 kobieta, zamiast zwiÄ…zać siÄ™ z wówczas ubogim, lecz inteligentnym nauczycielem, poÅ›lubiÅ‚a utytuÅ‚owanego i wyksztaÅ‚conego napoleoÅ„skiego wojskowego, hrabiego WawrzyÅ„ca Puttkamera, by od tej pory pojawiać siÄ™ jako ideaÅ‚ w lirykach zakochanego w niej poety.

Nazywany przez Juliana Przybosia w pozycji „CzytajÄ… Mickiewicza” (J. PrzyboÅ›, „CzytajÄ…c Mickiewicza”, seria „Zrozumieć Mickiewicza”, Warszawa 1998) „mocnym” i „potężnym” autentycznym wyznaniem, przy jednoczesnym pozbawieniu teatralnej sztucznoÅ›ci i deklamacji, porównaÅ„ i personifikacji, utwór powstaÅ‚ prawdopodobnie jesieniÄ… 1822 roku (inna wersja oscyluje wokół pierwszej poÅ‚owy nastÄ™pnego roku) i jest zaliczany do etapu twórczoÅ›ci autora, nazwanego „lirykÄ… wieku mÄ™skiego”.

Interpretacja

Romantyczny wiersz „Do M***” jest nazywany przez historyka literatury CzesÅ‚awa Zgorzelskiego „wyimaginowanym dialogiem podmiotu lirycznego z ukochanÄ…”: „Już w samym sposobie wypowiadania siÄ™ poetyckiego dziaÅ‚ajÄ… w wierszu Do M*** czynniki wzmagajÄ…ce jego wymowność lirycznÄ… w takim stopniu, iż przeksztaÅ‚cajÄ… one ów wyimaginowany dialog, wyraźniejszy jedynie w pierwszej strofie, w wyznanie, w zapewnienie i w nieodwoÅ‚alne orzeczenie o zwiÄ…zku dwojga osób po wszystkie czasy” (Cz. Zgorzelski, „Owoce wileÅ„sko-kowieÅ„skiej twórczoÅ›ci lirycznej”, [w:] tegoż, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeÅ„ i uogólnieÅ„”, Warszawa 2001).
Już pierwsze słowa interpretowanego utworu zarysowują przed czytelnikiem sytuację liryczną: oto podmiot cierpi z powodu nieszczęśliwej, odrzuconej miłości. Jego serce jest przepełnione gniewem oraz goryczą, wypowiedzi mrożą emocjonalnością i emanują wręcz fizycznym bólem:
„Precz z moich oczu!... posÅ‚ucham od razu,
Precz z mego serca!... i serce posłucha,
Precz z mej pamięci!... nie tego rozkazu
Moja i twoja pamięć nie posÅ‚ucha”.

Podmiot tworzy lub wspomina rozmowÄ™ z ukochanÄ…. O ile jest w stanie speÅ‚nić jej rozkaz i zniknąć z jej oczu czy z serca, o tyle wymazanie wspomnienia wspólnie przeżytych chwil staje siÄ™ niemożliwe. Ostatnia linijka pierwszej strofy jest zapewnieniem – podmiot jest pewien, że tak samo jak jego, tak i jej pamięć nie bÄ™dzie w stanie wymazać wspomnieÅ„. Autor opracowania utworu, WacÅ‚aw Borowy, zwraca uwagÄ™ na jego prostotÄ™, dominujÄ…cÄ… w nakreÅ›leniu caÅ‚ej sytuacji lirycznej: „Cóż bo może być prostsze leksykalnie, jak ten wiersz pierwszy, zÅ‚ożony z krótkiego wykrzyku i jeszcze krótszej odpowiedzi: «Precz z moich oczu - PosÅ‚ucham od razu...» A caÅ‚y prawie utwór w tym stylu jest utrzymany”.

Kolejna zwrotka jest napisana w podobnym tonie. Ani fizyczne oddalenie, ani upływający czas nie są w stanie zmienić niczego, bowiem łączące zakochanych uczucie jest wieczne, nierozerwalne. Im mocniej ukochana będzie próbowała zapomnieć o podmiocie, tym silniej on będzie wracał w jej pamięci:
„Jak cieÅ„ tym dÅ‚uższy, gdy padnie z daleka,
Tym szerzej koło żałobne roztoczy, -
Tak moja postać, im dalej ucieka,
Tym grubszym kirem twÄ… pamięć pomroczy”.

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies