Cisza morska - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Cisza morska - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

„CiszÄ™ morskÄ…” zalicza siÄ™ do grupy tak zwanych sonetów morskich. Akcja utworu toczy siÄ™ na peÅ‚nej wodzie, z dala od lÄ…du. Wiersz otwierajÄ… metafory i porównania fal i toni odwoÅ‚ujÄ…ce siÄ™ do kobiecego piÄ™kna. WedÅ‚ug CzesÅ‚awa Opackiego zabieg ten miaÅ‚ okreÅ›lony cel: „Pielgrzym poruszajÄ…c siÄ™ w nie znanym mu uprzednio Å›wiecie, rzadko wykroczy poza elementy naocznie mu dane, obecne w zasiÄ™gu widzenia. Åšwiat Krymu skÅ‚ada siÄ™ dlaÅ„ głównie z tych rzeczy, które widzi w danym momencie. StÄ…d też szata jÄ™zykowa «Sonetów Krymskich» naszpikowana jest sÅ‚owami okazjonalnymi miejsca i czasu, akcentujÄ…cymi doraźność, momentalność, aktualność i konkretność obserwacji” (Cz. Opacki, dz. cyt). Tak możemy tÅ‚umaczyć pierwsze sÅ‚owa sonetu:
„Już wstążkÄ™ pawilonu wiatr zaledwie muÅ›nie,
Cichymi gra piersiami rozjaśniona woda;
Jak marząca o szczęściu narzeczona młoda
Zbudzi siÄ™, aby westchnąć, i wnet znowu uÅ›nie”.

Porównywanie morza do kobiety jest głęboko zakorzenione w kulturze europejskiej. Mickiewicz posłużył się tym zabiegiem nie tylko po to, by oddać piękny widok, ale przede wszystkim zbudować nastrój spokoju, harmonii, zwiewności i delikatności. Jednocześnie wyczuwalna jest w pierwszej strofie nuta nostalgii i tęsknoty za ukochaną, która pozostała gdzieś daleko, wgłębi lądu.

Druga strofa, także opisowa, koncentruje uwagę czytelnika na dryfującym statku. Perspektywa zawęża się znacząco, gdy podmiot liryczny kieruję skupienie odbiorcy na poszczególne elementy okrętu. Żagle przyrównał do chorągwi po zakończonej bitwie, czyli niełopoczące na wietrze, ale ledwie się poruszające, a może nawet zupełnie zwinięte. Następnie widzimy nagie maszty, które wraz z całym statkiem kołyszą się w rytm dyktowany falami morskimi. Ostatni wers wprowadza do utworu nastrój wręcz sielankowy. Widzimy bowiem roześmianych podróżników, których w dobry nastrój wprawił pokładowy majtek.

Część refleksyjnÄ… „Ciszy morskiej” rozpoczyna apostrofa do morza. Podmiot liryczny zwraca siÄ™ bezpoÅ›rednio do wody:
„O morze! PoÅ›ród twoich żyjÄ…tek
Jest polip, co śpi na dnie, gdy się niebo chmurzy,
A na ciszÄ™ dÅ‚ugimi wywija ramiony”.
OkreÅ›lenie „polip” odnosi siÄ™ do meduzy. Poeta opisuje stworzenie jako takie, które w gdy morze wzburzone i targane wiatrami, spokojnie Å›pi na dnie. ZupeÅ‚nie inaczej zachowuje siÄ™ jednak, kiedy jest piÄ™kna pogoda, a fale koÅ‚yszÄ… siÄ™ Å‚agodnie, tak jak dziÅ›. Wówczas meduza budzi siÄ™ i rozpoÅ›cierajÄ…c dÅ‚ugie ramiona zaczyna żer.

PrzywoÅ‚anie „polipa” nabiera sensu w ostatniej strofie refleksyjnej. Rozpoczyna siÄ™ ona kolejnÄ… apostrofÄ…, tym razem jednak do myÅ›li:
„O myÅ›li! w twojej gÅ‚Ä™bi jest hydra pamiÄ…tek,
Co śpi wpośród złych losów i namiętnej burzy;
A gdy serce spokojne, zatapia w nim szpony”.

Widzimy wyraźny paralelizm dwóch ostatnich strof, którego celem jest rozbudowane porównanie meduzy do „hydry pamiÄ…tek”. Tak poeta okreÅ›liÅ‚ zbiór wspomnieÅ„ z ojczyzny, wspomnieÅ„ o miejscach i ludziach, które nie dajÄ… o sobie zapomnieć. Podobnie jak „polip”, „hydra” wydaje siÄ™ nieżywa, jeÅ›li dookoÅ‚a coÅ› siÄ™ dzieje, kiedy panuje niepokój, przez co myÅ›li zaprzÄ…tniÄ™te sÄ… bieżącÄ… sytuacjÄ… i próbÄ… stawienia jej czoÅ‚a. ZupeÅ‚nie inaczej jest, kiedy życie przypomina spokojne morze, na którym nie ma wiatru, czas pÅ‚ynie jakby wolniej. Wówczas, niczym meduza na dnie oceanu, do życia budzi siÄ™ refleksja, a z niÄ… tÄ™sknota. W tym przypadku wspomnienia z ojczyzny, a także bolesne przekonanie, że już nigdy do niej nie powróci, nie pozwalajÄ… poecie cieszyć siÄ™ wraz z resztÄ… podróżnych. To, co dla nich jest sielankÄ…, dla niego jest źródÅ‚em katuszy.

Co ważne, Mickiewicz posłużył się mitologiczną hydrą, która doskonale pasuje jako ucieleśnienie bolesnych wspomnień. Podobnie jak w przekazach greckich, pokonanie natarczywych obrazów pamięci jest niemożliwe, ponieważ każda taka próba kończy się intensyfikacją problemu. Nie jesteśmy w stanie zatrzeć swoich wspomnień, możemy jedynie sprawić, by wciąż pojawiały się kolejne, zupełnie jak gdybyśmy odcinali łeb hydrze, a na jego miejscu pojawiałyby się trzy nowe.

strona:    1    2  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies