Zima miejska - interpretacja i analiza ostatnidzwonek.pl
JesteÅ› w: Ostatni dzwonek -> Romantyzm

Zima miejska - interpretacja i analiza

Autor: Karolina Marlêga

Kilka słów wstępu

„Zima miejska” jest pierwszym wierszem Adama Mickiewicza, który ukazaÅ‚ siÄ™ drukiem. Napisany niewprawnym piórem mÅ‚odego studenta utwór zostaÅ‚ opublikowany w listopadzie 1818 roku na Å‚amach „Tygodnika WileÅ„skiego”, a napisany – zdaniem badacza twórczoÅ›ci poety, CzesÅ‚awa Zgorzelskiego – na jesieni roku poprzedniego.

Pierwsze publiczne odczytanie liryku miaÅ‚o z kolei miejsce na inauguracyjnym posiedzeniu Towarzystwa Filomatów, 14 wrzeÅ›nia 1818 roku, którego autor byÅ‚ czoÅ‚owym dziaÅ‚aczem. Z tego też powodu dzieÅ‚o jest zaliczane do grona „wierszy filareckich”.

Wiersz jest zapisem – jak wskazuje sam tytuÅ‚ – wyglÄ…du zimowego pejzażu i rozrywek, którym oddaje siÄ™ mÅ‚odzież. Co jeszcze kryje w sobie debiutanckie dzieÅ‚o mÅ‚odego poety, który później okaże siÄ™ być czoÅ‚owym wieszczem epoki polskiego romantyzmu? DoskonaÅ‚Ä… odpowiedziÄ… na to pytanie jest fragment opracowania wspominanego już Zgorzelskiego: „Cóż mógÅ‚by o nich [utwory „Zima miejsca” oraz „Przepowiednia] powiedzieć historyk literatury? Przede wszystkim uderzyÅ‚aby go różnorodność debiutu poetyckiego mimo jednolitoÅ›ci tradycyjnego, klasycystyczno-sentymentalnego kierunku: „heroikomiczne opisanie” „powabów zimy”, cos w rodzaju dyskretnej, poetycko zamaskowanej satyry na zbytkowny żywot paniczyków ze „zÅ‚otej mÅ‚odzieży"; wysoko retoryczny wiersz programowy, w istocie - mowa wierszowana, inaugurujÄ…ca nowy rok pracy filomatów” (Cz. Zgorzelski „Owoce wileÅ„sko-kowieÅ„skiej twórczoÅ›ci lirycznej”, [w:] tegoż, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeÅ„ i uogólnieÅ„”, Warszawa 2001).

Interpretacja

„Zima miejska” jest zapisem pejzażu biaÅ‚ej pory roku oraz rozrywek, jakim w tym czasie oddawaÅ‚a siÄ™ mieszczaÅ„ska mÅ‚odzież poczÄ…tku XIX wieku. Adam Mickiewicz stworzyÅ‚ tu oryginalnÄ… metodÄ™ obrazowania, opartÄ… na: „ambicji nienazywania rzeczy wÅ‚asnymi ich imionami; (…) stosowaniu caÅ‚ego Å‚aÅ„cucha omówieÅ„, celowo w przemyÅ›lnoÅ›ci swej żartobliwych; (…) gromadzeniu nieÅ‚atwych do rozszyfrowania metonimii” (Cz. Zgorzelski, „O sztuce poetyckiej Mickiewicza. Próby zbliżeÅ„ i uogólnieÅ„”, Warszawa 2001).
Utrzymany w żartobliwym tonie utwór rozpoczyna się podsumowaniem wszystkich etapów pogody, jakie zmieniały otoczenie przed nastaniem zimy:
„PrzeszÅ‚y dżdże wiosny, zbiegÅ‚o skwarne lato
I przykre miastu jesienne potopy”.

Po deszczowych wiosnach, upalnych latach i wypełnionych ulewami jesieniach przyszła pora na zimę:
„Już bruk ziÄ™biÄ…cÄ… obleczony szatÄ…”.

Podmiot ujawnia swoją obecność w drugiej strofie, gdy identyfikuje się ze wszystkimi młodymi, zmuszonymi przez jesienną słotę do pozostawania w domu niczym więźniowie:
„WiÄ™zieni sÅ‚otÄ… w domowej katuszy,
DziÅ› na swobodne gdy wyjrzem powietrze”.

Ta deklaracja wyjÅ›cia na „powietrze” może być interpretowana jako manifestacja walki o wolność – polski naród wystarczajÄ…co dÅ‚ugo pozostawaÅ‚ w niewoli, teraz nastaÅ‚ czas nowego pokolenia, teraz mÅ‚ode umysÅ‚y spróbujÄ… zawalczyć o wolność.

Trzecia strofa rozpoczyna siÄ™ apostrofÄ… do zimy:
„Witaj! narodom miejskim pora bÅ‚oga”.

MieszkaÅ„cy miast radoÅ›nie witajÄ… zimÄ™, okreÅ›lanÄ… tutaj jako porÄ™ „bÅ‚ogÄ…”, bardzo pożądanÄ… i wyczekiwanÄ…. Zimny powiew wiatru czy mroźny podmuch Å›niegu sprawiÄ…, iż ludzie obudzÄ… siÄ™ z jesiennego marazmu (stanÄ… zjednoczenia do walki), wyjdÄ… z domów i w koÅ„cu zÅ‚apiÄ… Å›wieży oddech (spojrzÄ… na swojÄ… sytuacjÄ™ z nowej perspektywy). PrzejmujÄ…ce zimno okaże siÄ™ przyjemne, orzeźwiajÄ…ce:
„Tu wszystko czerstwi, weseli, zachwyca,
Czy ciągnę tchnienie, co się zimnem czyści,

strona:    1    2    3    4  

Zobacz inne artykuły:

Mickiewicz Adam
Oda do młodości - interpretacja i analiza
Recepcja „Sonetów krymskich”
JÄ™zyk „Sonetów krymskich”
Problematyka „Sonetów krymskich”
PodziaÅ‚ wewnÄ™trzny „Sonetów krymskich”
Zmagania Mickiewicza z sonetem
OkolicznoÅ›ci powstania „Sonetów krymskich”
Polały się łzy - interpretacja i analiza
Nad wodÄ… wielkÄ… i czystÄ… - interpretacja i analiza
Snuć miłość - interpretacja i analiza
Liryki lozańskie - geneza i charakterystyka
Do matki Polki - interpretacja i analiza
Niepewność - interpretacja i analiza
Do M*** - interpretacja i analiza
Zima miejska - interpretacja i analiza
Lilje - interpretacja i analiza
Pani Twardowska - interpretacja i analiza
To lubiÄ™ - interpretacja i analiza
Powrót taty - interpretacja i analiza
Rybka - interpretacja i analiza
Åšwitezianka - interpretacja i analiza
Świteź - interpretacja i analiza
Ajudah - interpretacja i analiza
Pierwiosnek - interpretacja i analiza
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Ballady i romanse - opracowanie
Czatyrdah - interpretacja i analiza
Bajdary - interpretacja i analiza
Bakczysaraj - interpretacja i analiza
Widok gór ze stepów Kozłowa - interpretacja i analiza
Burza - interpretacja i analiza
Żegluga - interpretacja i analiza
Cisza morska - interpretacja i analiza
Stepy akermańskie - interpretacja i analiza
„Sonety krymskie” - streszczenie ogólne
Romantyzm „Sonetów krymskich”

Norwid Cyprian Kamil
Bema pamięci żałobny rapsod - interpretacja i analiza
Bema pamięci żałobny rapsod - wiadomości wstępne
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - interpretacja i analiza
Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie? - wiadomości wstępne
Moja ojczyzna - interpretacja i analiza
Moja ojczyzna - wiadomości wstepne
Pielgrzym - interpretacja i analiza
Pielgrzym - wiadomości wstępne
Pióro - interpretacja i analiza
Pióro - wiadomości wstępne
W Weronie - interpretacja i analiza
W Weronie - wiadomości wstępne
Moja piosnka II - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - interpretacja i analiza
Do obywatela Johna Browne'a - wiadomości wstępne
Fortepian Szopena - analiza
Fortepian Szopena - interpretacja
Fortepian Szopena - wiadomości wstępne

SÅ‚owacki Juliusz
Rozmowa z piramidami - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - interpretacja i analiza
Grób Agamemnona - motyw mogiły, grobu
Smutno mi Boże - interpretacja i analiza
Smutno mi, Boże! - wiadomości wstępne
Sowiński w okopach Woli - interpretacja i analiza
Sowiński w okopach Woli - wiadomości wstępne
Testament mój - interpretacja i analiza
Testament mój - wiadomości wstępne
Rozłączenie - interpretacja i analiza

Inne
Analiza porównawcza utworów „Oda do mÅ‚odoÅ›ci” Adama Mickiewicza i „Do mÅ‚odych” Adama Asnyka



Partner serwisu:

kontakt | polityka cookies